Netto gør det nemmere for danskerne at spise planter

Der kommer nye elever i den grønne skole, når Netto lancerer sit nye private label SPIR, som er plantebaserede madvarer. Den nye SPIR-produktserie kommer i første omgang i et kuld på 19 produkter – med udsigt til flere. SPIR lander på alle landets Netto-hylder fra uge 18.

Nu bliver det endelig alment accepteret at have lidt grønt siddende mellem tænderne efter maden, for flere og flere danskere vælger at reducere forbruget af animalske fødevarer. Hvor plantebaserede produkter tidligere har været for de få, har ”kødfrie dage” og interessen for grønne alternativer vundet indpas blandt danskerne. Ifølge tal fra 2018[1] afholder 28% af danskerne nemlig mindst en ”kød-fridag” om ugen.

Det er en udvikling, som nu imødekommes af Netto, der lancerer en helt ny serie af mad fra planter i hele Danmark. SPIR er et plantebaseret alternativ til almindelige fødevarer, der blandt andet indeholder hverdagsfavoritter som plantedrikke, is, pålæg, pizza og soja’ghurt. Med SPIR vil Netto gøre det nemmere for danskere at følge tendensen og reducere forbruget af kød og animalske produkter.

SPIR er hverdagens grønne, alternative valg. Et valg, som vi ved, mange af vores kunder er interesseret i. Produktet er udviklet for at gøre det lettere at prøve kræfter med plantebaserede fødevarer til en lav pris, og vi giver derved vores kunder mulighed for variation i indkøbskurven,” siger Anette Bøgh, Concept Manager, Netto.

I Danmark findes der således en større gruppe flexitarer, der vælger at spise plantebaseret nogle dage og kød andre dage. Den tendens mærker Dansk Vegetarisk Forening, hvor den nye SPIR-produktserie hos Netto bliver hilst velkommen.

”Det er enormt vigtigt, at fødevarer lavet af planter bliver tilgængelige for flest mulige mennesker. Det grønne valg skal være ligetil at træffe for alle. Det er afgørende for både mennesker, dyr og global bæredygtighed,” siger Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær for Dansk Vegetarisk Forening.

Også Silas Harrebye, filosof og ph.d., lektor i demokrati og bæredygtig forandring på Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv på RUC, roser Netto for SPIR-serien. Han peger på, at alternativer til klimatunge produkter hitter i samfundet:

En stor del af befolkningen bliver mere og mere bevidste om deres valg og de konsekvenser, deres købevaner har i en større kontekst. Folk på tværs af alder, familiesituation og baggrund ønsker selv at kunne bestemme over deres forbrug og klimaaftryk. Derfor er det dejligt at se dette initiativ fra Danmarks største dagligvarekæde, der vælger at satse på plantebaserede produkter og derved tilbyde flere alternative valg.

Med SPIR er Netto ikke blot klar til at give danskerne det grønne valg, men tilbyder også inspiration til dem, som gerne vil med på den grønne bølge, men som har brug for en hjælpende hånd til at komme i mål i køkkenet. Netto vil gennem lanceringen sørge for, at der er hjælp at hente, når ingredienserne i madlavningen er fremstillet af planter.

Fakta:

• 19 nye plantebaserede SPIR-produkter
  • SPIR lander i alle Netto-butikker fra uge 18
  • SPIR-produktserien indeholder: is, pizza, plantedrikke, paté, pålæg, smørepålæg, tofu, falafel, soja’ghurt og plantealternativer til smøreost, revet ost og ost i skiver

Anette Bøgh, Concept Manager, Netto +45 21 64 95 16

[1] Fra artiklen ”Eat Meat”:https://www.nielsen.com/dk/da/insights/news/2018/eat-meat.html

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med over 500 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Salling Group. Læs mere om Netto på www.netto.dk