Salling Group

Netto gør det endnu mere attraktivt at pante poser

Del
Netto har de seneste måneder testet pant på plastikposer. Resultaterne viser, at poserne både bliver brugt flere gange, og at flere og flere poser kommer retur. For at få endnu flere udtjente poser retur hæver Netto nu panten og introducerer nye poser af genbrugsplast til fordel for naturen.

Brug din plastikpose igen og igen – og få en kontant belønning, når du afleverer den slidte pose tilbage.

Sådan har opfordringen lydt til Nettos kunder i de seneste måneder, hvor dagligvarekæden som den første i Danmark har indført pant på plastikposer. Og efter fire måneders test viser erfaringerne, at pant på poserne medvirker til, at forbrugerne benytter deres poser flere gange og dermed forbruger mindre plastik. Samtidig kommer flere og flere poser retur.

Salget af plastikposer er således faldet med over 11 procent på Fyn og mere end 15 procent på Bornholm. Samtidig stiger antallet af poser, der bliver pantet, dag for dag. Andelen er efter fire måneder oppe på næsten 10 procent på Fyn, mens bornholmerne efter knap to måneders test vender retur med knap 5 procent.

– Vores kunder har taget rigtig godt imod initiativet, som åbenlyst har medvirket til, at kunderne genbruger mere og returnerer flere poser. At vi på fire måneder har fået næsten 10 procent til at komme retur med deres poser, viser at konceptet kan fungere, men det skal styrkes, siger Michael Løve, direktør i Netto International.

Resultaterne får nu Netto til at forlænge testene – i jagten på den model, der kan få flere til at komme retur med posen og som kan implementeres i hele landet.

– Vi er meget fortrøstningsfulde, men vi vil stadig gerne have endnu flere til at aflevere de udtjente poser i vores butikker, så vi undgår, at de ender i naturen eller som skraldeposer. Det kræver tilvænning og tid, ligesom det gjorde, da man satte pant på plastikflasker. Vi tilpasser nu ordningen på en række punkter for at gøre det endnu mere attraktivt at pante poserne, uddyber Netto-direktøren.
For at få kunderne til at genbruge poserne endnu mere og pante flere poser, når de er slidt op, har Netto valgt at sætte panten op til 1,50 kr., mens kunderne nu får 2 kr. retur, når de afleverer deres Netto-pose.

Genbrugsplast i poserne
Samtidig skrotter Netto de to gamle pose og erstatter med én ny plastikpose, som består af 80% genbrugsplast, der reducerer behovet for ny plastproduktion. Den mindste af de to gamle plastikposer fjernes helt, da den på grund af en tyndere kvalitet er mindre velegnet til at bruge igen og igen, ligesom meget få kunder kommer retur med den. Endelig indfører Netto senere på året et indkøbsnet, der består af hele 90% genbrugsplast. Også det vil kunne pantes.

– Hele formålet med vores initiativer er at medvirke til at skabe en cirkulær økonomi, hvor genbrugt plastik har en værdi. Vi skal af med den unødvendige plastik og sikre, at intet plastik ender i naturen. Men plastik er også en vigtig ressource, når den bruges og genbruges rigtigt. Derfor ser vi frem til at kunne tilbyde poser med en stor andel genbrugsplast, og skubbe til udviklingen mod mere genbrug, siger Michael Løve.

Stort samarbejde om plastik
Pantposerne er en del af en samlet plaststrategi for Salling Group, der udover Netto omfatter Bilka og føtex. Strategien er udviklet i tæt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, og her ser generalsekretær Bo Øksnebjerg store perspektiver i de nye tiltag:

– Når danskerne returnerer eller genbruger deres slidte plastikposer, så havner der mindre plastik i naturen, som desværre allerede er ved at blive kvalt i affald. Testperioden har gjort, at WWF og Netto har aftalt et styrket setup, som kan gøre pantløsningen endnu mere effektiv. Med op til 90% genanvendt plastik i poserne, den mindst genbrugs-egnede plastikpose ude af sortimentet og endnu højere pant på poserne, går danskerne og Netto forrest i kampen mod plastikforureningen i verden, siger Bo Øksnebjerg, generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden.

Planen er fortsat, at pantordningen skal udvides til samtlige Nettos næsten 500 butikker i Danmark, hvis kunderne tager godt imod initiativet.

- - - - 

Om pant på plastikposer

  • Netto indledte i april 2018 en test af pant på specialdesignede plastikposer i alle de fynske Netto-butikker. I juni blev ordningen udvidet til Bornholm.
  • Hidtil har panten været 50 øre, hvor kunden har fået 1 kr. retur. Panten hæves nu til 1,50 kr., hvorefter kunden får 2 kr. retur.
  • Forskellen betales fortsat af Netto.
  • Poser, der bliver afleveret, bliver indsamlet og afleveret til genanvendelse.
  • Netto tager imod alle slags plastikposer og sender dem til genanvendelse, men man får kun pant retur for Nettos egen pose.
  • Vælger man ikke at pante posen, går pantoverskuddet fra Netto til WWF
  • Verdensnaturfonden, som Salling Group og Netto samarbejder med gennem et fælles partnerskab om plast.
  • Netto ser den nye pantordning som en investering, hvor udgifterne går til et godt formål – nemlig at mindske plastforurening. 

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye