Salling Group

Netto: En vigtig afgørelse

Del
Landsretten har netop afvist, at to ud af tre Anne Black-keramikprodukter er ophavsretligt beskyttet. I forlængelse af den nye afgørelse nedsættes erstatningen fra 1,5 mio. til 300.000. En vigtig afgørelse, som Netto er tilfreds med.

Ligesom mange andre kæder solgte Netto i 2016 hvide, cylinderformede krukker, urtepotter og vaser. Netto havde blandt andet indkøbt varerne af virksomheden Ronald.

Designvirksomheden Anne Black mente imidlertid, at tre af produkterne lagde sig for tæt op af designs, virksomheden producerede og solgte.

Netto og Ronald blev stævnet, og nu, fire år senere, har Landsretten afvist, at to ud af tre af Anne Blacks produkter er beskyttet efter ophavsretsloven. Landsretten omgør dermed væsentlige dele af afgørelsen i Sø- og Handelsretten, hvor Anne Black fik medhold i, at Ronald og Netto både gik for langt i forhold til markedsføringsloven- og ophavsretsloven for alle tre produkter.

– Netto støtter et højt ophavsretligt beskyttelsesniveau for brugskunst, og vi har i Danmark et meget højt beskyttelsesniveau. Men vi ankede, fordi en ophavsretlig beskyttelse af et så generisk og udbredt produkt som en ensfarvet, rund vase vil sætte en helt ny standard for, hvornår man kan få ophavsret og i praksis gøre det meget vanskeligt for andre designere og forhandlere som os at vide, hvornår vi krænker ophavsretten. Derfor er Landsrettens afgørelse vigtig, og den er vi på mange måder tilfredse med, uddyber Michael Løve.

Højesteret afgjorde onsdag en lignende sag med afsæt afsæt i nyere praksis fra EU-domstolen. Her fik designvirksomheden Ilse Jacobsen ikke medhold i, at dets gummistøvler var beskyttet af ophavsret. Højesterets meget principielle dom, hvor Højesteret tog stilling til betydningen af denne praksis for retsstillingen i Danmark, nåede Landsretten ikke at få med, inden landsretten afgjorde Anne Black-sagen. 

– Vi har fået medhold i størstedelen af de pointer, vi har haft, og vi er overbeviste om, at vi havde fået medhold i samtlige, hvis Højesteret skulle tage stilling til det. Men sagen har været hård og haft konsekvenser for alle, og derfor synes vi, at det er vigtigere at få sat et punktum, som vi i øvrigt er tilfredse med.

Mens Landsretten frifinder Ronald og Netto for ophavsretlig krænkelse for to ud af tre produkter, vurderer Landsretten, at serien af produkter efter markedsføringsloven gik tæt på Anne Blacks. 

– Selvom vi på ingen måde ønsker at sælge produkter, der udnytter andres designindsats, medgiver vi også, ligesom vi har gjort tidligere, at vi i markedsføringen er kommet tæt på i denne sag. Det anerkender vi og beklager, siger Michael Løve, som også slår fast, at der i dag er meget skrappe procedurer for at undgå fejl af den art:

– Med antallet af nye varer, vi hver uge markedsfører, så risikerer vi, at der begås fejl. Men skulle vi få en henvendelse, strækker vi os meget langt for at imødekomme den ordentligt. Derudover har vi for at undgå sager som denne allerede tilbage i 2016 igangsat en række markante initiativer, som indtil nu har virket.

Kontakter

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye