Netto: En vigtig afgørelse
Ligesom mange andre kæder solgte Netto i 2016 hvide, cylinderformede krukker, urtepotter og vaser. Netto havde blandt andet indkøbt varerne af virksomheden Ronald.
Designvirksomheden Anne Black mente imidlertid, at tre af produkterne lagde sig for tæt op af designs, virksomheden producerede og solgte.
Netto og Ronald blev stævnet, og nu, fire år senere, har Landsretten afvist, at to ud af tre af Anne Blacks produkter er beskyttet efter ophavsretsloven. Landsretten omgør dermed væsentlige dele af afgørelsen i Sø- og Handelsretten, hvor Anne Black fik medhold i, at Ronald og Netto både gik for langt i forhold til markedsføringsloven- og ophavsretsloven for alle tre produkter.
– Netto støtter et højt ophavsretligt beskyttelsesniveau for brugskunst, og vi har i Danmark et meget højt beskyttelsesniveau. Men vi ankede, fordi en ophavsretlig beskyttelse af et så generisk og udbredt produkt som en ensfarvet, rund vase vil sætte en helt ny standard for, hvornår man kan få ophavsret og i praksis gøre det meget vanskeligt for andre designere og forhandlere som os at vide, hvornår vi krænker ophavsretten. Derfor er Landsrettens afgørelse vigtig, og den er vi på mange måder tilfredse med, uddyber Michael Løve.
Højesteret afgjorde onsdag en lignende sag med afsæt afsæt i nyere praksis fra EU-domstolen. Her fik designvirksomheden Ilse Jacobsen ikke medhold i, at dets gummistøvler var beskyttet af ophavsret. Højesterets meget principielle dom, hvor Højesteret tog stilling til betydningen af denne praksis for retsstillingen i Danmark, nåede Landsretten ikke at få med, inden landsretten afgjorde Anne Black-sagen.
– Vi har fået medhold i størstedelen af de pointer, vi har haft, og vi er overbeviste om, at vi havde fået medhold i samtlige, hvis Højesteret skulle tage stilling til det. Men sagen har været hård og haft konsekvenser for alle, og derfor synes vi, at det er vigtigere at få sat et punktum, som vi i øvrigt er tilfredse med.
Mens Landsretten frifinder Ronald og Netto for ophavsretlig krænkelse for to ud af tre produkter, vurderer Landsretten, at serien af produkter efter markedsføringsloven gik tæt på Anne Blacks.
– Selvom vi på ingen måde ønsker at sælge produkter, der udnytter andres designindsats, medgiver vi også, ligesom vi har gjort tidligere, at vi i markedsføringen er kommet tæt på i denne sag. Det anerkender vi og beklager, siger Michael Løve, som også slår fast, at der i dag er meget skrappe procedurer for at undgå fejl af den art:
– Med antallet af nye varer, vi hver uge markedsfører, så risikerer vi, at der begås fejl. Men skulle vi få en henvendelse, strækker vi os meget langt for at imødekomme den ordentligt. Derudover har vi for at undgå sager som denne allerede tilbage i 2016 igangsat en række markante initiativer, som indtil nu har virket.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comInformation om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Hæder til Salling Group og ØGO i anerkendt bæredygtighedsundersøgelse8.3.2024 14:10:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group er bedst i sin kategori, mens Nettos varemærke ØGO stryger ind i en samlet top fire i årets Sustainable Brand Index Award™.
Salling Group sætter kurs mod grønnere varetransport4.3.2024 13:52:37 CET | Pressemeddelelse
Transport af varer til Netto, føtex og Bilka skal senest med udgangen af 2040 ske uden fossile brændstoffer. Det vil årligt reducere CO2e-udledningen med knap 50.000 ton, og allerede nu beder Salling Group vognmændene sætte mål for reduktioner.
Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse
Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.
Salling Group lancerer omfattende mental sundhedsprogram19.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver tredje kvinde og hver femte mand i alderen 16-24 år har dårligt mentalt helbred og op mod halvdelen af de erhvervsaktive har søvnbesvær. Med 44.000 kollegaer i Danmark påvirker det også hverdagen i Salling Group, som derfor nu lancerer en indsats, der skal understøtte den mentale sundhed. Virksomheden indgår samtidig i et nyt historiske partnerskab.
Salling Group tager stort skridt mod mere bæredygtig IT-drift med SAP og Microsoft18.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salling Group, SAP og Microsoft indgår aftale om langt mere energieffektiv og CO2-besparende it-drift for landets største dagligvarekoncern.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum