Netto: En vigtig afgørelse
Ligesom mange andre kæder solgte Netto i 2016 hvide, cylinderformede krukker, urtepotter og vaser. Netto havde blandt andet indkøbt varerne af virksomheden Ronald.
Designvirksomheden Anne Black mente imidlertid, at tre af produkterne lagde sig for tæt op af designs, virksomheden producerede og solgte.
Netto og Ronald blev stævnet, og nu, fire år senere, har Landsretten afvist, at to ud af tre af Anne Blacks produkter er beskyttet efter ophavsretsloven. Landsretten omgør dermed væsentlige dele af afgørelsen i Sø- og Handelsretten, hvor Anne Black fik medhold i, at Ronald og Netto både gik for langt i forhold til markedsføringsloven- og ophavsretsloven for alle tre produkter.
– Netto støtter et højt ophavsretligt beskyttelsesniveau for brugskunst, og vi har i Danmark et meget højt beskyttelsesniveau. Men vi ankede, fordi en ophavsretlig beskyttelse af et så generisk og udbredt produkt som en ensfarvet, rund vase vil sætte en helt ny standard for, hvornår man kan få ophavsret og i praksis gøre det meget vanskeligt for andre designere og forhandlere som os at vide, hvornår vi krænker ophavsretten. Derfor er Landsrettens afgørelse vigtig, og den er vi på mange måder tilfredse med, uddyber Michael Løve.
Højesteret afgjorde onsdag en lignende sag med afsæt afsæt i nyere praksis fra EU-domstolen. Her fik designvirksomheden Ilse Jacobsen ikke medhold i, at dets gummistøvler var beskyttet af ophavsret. Højesterets meget principielle dom, hvor Højesteret tog stilling til betydningen af denne praksis for retsstillingen i Danmark, nåede Landsretten ikke at få med, inden landsretten afgjorde Anne Black-sagen.
– Vi har fået medhold i størstedelen af de pointer, vi har haft, og vi er overbeviste om, at vi havde fået medhold i samtlige, hvis Højesteret skulle tage stilling til det. Men sagen har været hård og haft konsekvenser for alle, og derfor synes vi, at det er vigtigere at få sat et punktum, som vi i øvrigt er tilfredse med.
Mens Landsretten frifinder Ronald og Netto for ophavsretlig krænkelse for to ud af tre produkter, vurderer Landsretten, at serien af produkter efter markedsføringsloven gik tæt på Anne Blacks.
– Selvom vi på ingen måde ønsker at sælge produkter, der udnytter andres designindsats, medgiver vi også, ligesom vi har gjort tidligere, at vi i markedsføringen er kommet tæt på i denne sag. Det anerkender vi og beklager, siger Michael Løve, som også slår fast, at der i dag er meget skrappe procedurer for at undgå fejl af den art:
– Med antallet af nye varer, vi hver uge markedsfører, så risikerer vi, at der begås fejl. Men skulle vi få en henvendelse, strækker vi os meget langt for at imødekomme den ordentligt. Derudover har vi for at undgå sager som denne allerede tilbage i 2016 igangsat en række markante initiativer, som indtil nu har virket.
Kontakter
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comInformation om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Kvindernes fodbold-EM: Få en signeret fanplakat, adgang til spillerportrætter og lær at lave Zidane-finten26.6.2025 11:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Har du en fodboldfan i hjemmet? Lige nu kan kunder i Salling Groups tre dagligvarekæder Netto, føtex og Bilka tage EM-fodboldfeberen med hjem i stuerne, når de er ude at handle.
Salling Fondene anerkender medarbejdere med millionbeløb20.6.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Igen i år kan 15.000 medarbejdere i Danmark, Tyskland og Polen se frem til en ekstra udbetaling på deres juni-lønseddel, når Salling Fondene uddeler mere end 16 millioner kroner.
føtex sætter ambitiøse sundhedsmål for 203011.6.2025 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med fokus på Nøglehulsmærkede varer samt mindre sukker og fedt i det samlede varesortiment vil føtex gøre det lettere for kunderne at træffe et sundere valg.
Erfaren detailprofil skal styrke Netto i Tyskland10.6.2025 13:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er en erfaren leder med erfaring fra både dagligvarebranchen og den internationale scene, der får ansvaret for at styrke udviklingen af Salling Groups tyske forretning, Netto.
Salling Group gør klar til Danmarks største firmafest med rekordmange deltagere6.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
25.000 Salling Group-medarbejdere sætter søndag 8. juni kurs mod hovedkontoret i Aarhus, hvor der henover hele dagen holdes fest med nogle af landets største kunstnere til allin25.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum