Netto donerer overskudsmad til Røde Kors på Bornholm

Netto giver igen i år en større donation overskudsmad til Røde Kors’ asylcentre på Bornholm. Det er nu tredje gang, at Nettos helligdagslukkede butikker donerer deres overskudsmad.

En række frivillige fra Nettos butikker på Bornholm fylder skærtorsdag morgen d. 29. marts en stor gul Netto-lastbil med friske overskudsvarer. Lastbilen kører varerne til Røde Kors’ asylcenter i Rønne. Overskudsmaden består af friske råvarer, som enten vil overskride sidste salgsdato i påsken pga. de mange lukkedage, eller som er blevet lettere beskadiget under transporten til butikken.

Den lokale distriktschef i Netto, Marianne Kjøller, er begejstret over, at Rønne igen i år får besøg af den gule lastbil fra Netto i helligdagene: ”Vores donation af overskudsmad til Røde Kors’ asylcenter gør mig virkelig glad og stolt. Netto gør både noget ved vores madspild, som er et stort problem i branchen, og så hjælper vi en masse mennesker på Bornholm, som ikke har det let. Det er nu tredje gang, at vi deltager, og det betyder meget for både mine medarbejdere og kunder. Projektet skaber bare god stemning!”

Donationen gør en stor forskel hos Røde Kors. Det fortæller Margrethe Kjellberg, souschef hos Røde Kors på Bornholm: ”Det er naturligvis sørgeligt, at realiteten er, at der eksisterer madspild i den skala, men derfor er det kun yderst positivt, når en dagligvarekæde som Netto vælger at donere deres overskudsmad til mennesker og organisationer, som virkelig har brug for det. Påskeprojektet er tredje gang, at vi modtager mad fra Netto, og jeg kan med glæde sige, at maden bliver brugt og spist på vores center.”

Det hele startede i julen 2016 med, at Netto stablede en række maddonationer på benene, hvor 20 butikker donerede overskudsmad. Til årets påskefrokost vil i alt 114 Netto-butikker donere mad til en række organisationer rundt om i landet.

Netto går hårdt ind i kampen mod madspild

Kampen mod madspild har længe stået på agendaen hos Netto, der som den første detailkæde i marts 2017 offentliggjorde sine tal for madspild i butikkerne. Siden 2014 har Danmarks største detailkæde formået at reducere sit madspild med 10 % – men Netto stræber efter en reduktion på 50 % inden 2030. For at nå dette mål har Netto blandt andet et strategisk samarbejde med FødevareBanken, der dagligt aftager overskudsmad fra Nettos centrallager. Projekter som jule- og påskefrokosterne med Kirkens Korshær, hvor råvarerne kommer fra Netto-butikkernes overskudsmad, er også vigtige brikker i missionen om mindre madspild.

Pressekontakter:
- Netto, Marianne Kjøller, Distrikts- og butikschef hos Netto på Bornholm , Dansk Supermarked Group, tlf. 87 78 50 02
- Kirkens Korshær, Maja Einfeldt Molberg, kampagneleder – erhverv, tlf. 61 38 80 61
- FødevareBanken, Karen-Inger Thorsen, direktør, tlf. 23 40 89 51

Netto er Danmarks største dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med 462 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Dansk Supermarked Group.

FødevareBanken & Netto inviterer danskerne med til at gøre en forskel for udsatte i julen26.11.2018 08:36Pressemeddelelse

Netto & Kræftens Bekæmpelse samarbejder mod kræft5.9.2018 08:28Pressemeddelelse

Økologiske landmænd fra Sønderjylland er nomineret til Årets Økolog 201820.8.2018 08:00Pressemeddelelse