Netto donerede over 250.000 måltider til socialt udsatte

I november og december 2017 indsamlede og donerede Netto, hvad der svarer til over kvart million måltider til FødevareBanken og en række andre NGO’er.

Netto har i alt indsamlet over 250.000 måltider[1] ved flere forskellige initiativer fra november og frem mod årsskiftet 2017. Der er indsamlet ca. 147.000 måltider til FødevareBanken via økonomiske donationer fra kunderne i Nettos butikker. Derudover har Netto doneret overskudsmad fra over 100 helligdagslukkede butikker i julen. Overskudsmaden fra de mange butikker blev leveret den 24. december til en række forskellige NGO’er landet over og svarede til mere end 110.000 måltider.

Brian Seemann Broe, landedirektør hos Netto: ”Jeg er stolt over, at vi sammen med vores kunder kan donere over en kvart million måltider op til jul. Vi kom kun i mål, fordi vores kunder og butiksansatte har været med til at gøre en forskel. Men det er også indsatsen uden for november og december, som betyder noget. Vi vil forsætte vores tætte samarbejde med FødevareBanken i 2018, da detailbranchens udfordring med overskudsmad langt fra er løst med en juleindsats, og vi har store ambitioner i Netto.”

Karen-Inger Thorsen, direktør hos FødevareBanken: ”Vi oplever hver dag, at flere og flere væresteder og NGO’er kontakter os om hjælp. Presset stiger yderligere i helligdage som julen, hvor der ud over de socialt udsatte også er økonomisk trængte familier, der beder om hjælp. Når virksomheder som Netto både donerer mad og økonomiske midler, gør det en kæmpe forskel ude på værestederne, da de kan lave frokoster her og nu til brugerne, og FødevareBanken kan levere frisk overskudsmad i det nye år.”

Donationen går til socialt udsatte på tværs af landet. Den primære modtager er FødevareBanken, som Netto i forvejen arbejder sammen med om afhentninger af overskudsmad fra Nettos centrallagre.

Indsamlingen har bestået af:

• Salg af julekort i Nettos butikker, hvor stykprisen sikrede fem måltider.
  • Salg af DRIK OG STØT-vandflasker hos Netto, hvor hver flaske donerede 10 øre.
  • En donationsknap på samtlige pantautomater hos Netto. For hver seks kroner der blev indsamlet, blev der doneret et måltid til et socialt værested.

Overskudsvarer fra over 100 helligdagslukkede Netto-butikker i julen. Der blev i alt doneret over 100 paller mad.

[1] Et måltidmad svarer til 420 g jf. FødevareBanken.

Landedirektør i Netto, Brian Seemann Broe, Dansk Supermarked Group, tlf. 87 78 50 02.

Fakta om de 250.000 måltider

Ifølge FødevareBanken svarer et måltid til seks kroner. De 250.000 indsamlede måltider fra Netto er således en blanding mellem pengedonationer direkte til FødevareBanken samt fødevaredonationer i julen til FødevareBanken, der leverede maden til lokale væresteder mellem jul og nytår. En del af de indsamlede måltider blev serveret for socialt udsatte til julefrokoster 2. juledag. Resten vil indgå i FødevareBankens arbejde i det nye år.

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med 488 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Dansk Supermarked Group. Læs mere om Netto på www.netto.dk.

Som den foretrukne dagligvarekæde har Netto et ansvar for at sætte et særligt aftryk i fødevareindustrien. Det betyder bl.a., at Netto er de første i detailvarehandlen, der har introduceret en mejeriserie med fokus på dyrevelfærd. Derudover har Netto et tæt samarbejde med lokale producenter af økologiske varer.

Om FødevareBanken

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side kasseres der dagligt enorme mængder mad i fødevarebranchen, hvilket betyder spild af ressourcer og en belastning for miljøet. På den anden side er en del af de dårligst stillede i vores samfund ofte frataget muligheden for et dagligt og nærende måltid, som har afgørende betydning for deres sundhed. Det kæmper vi for at ændre. Læs mere på www.foedevarebanken.dk. FødevareBanken og Netto indgik samarbejde om bekæmpelse af madspild i 2016.