Nets skal levere ny betalingsinfrastruktur til slovenske banker

Bankart har indgået en aftale med Nets om lancering og drift af løsningen for realtids-betalinger i Slovenien, hvor selskabet skal benytte Nets’ RealTime24/7-service. Bankart vil med løsningen kunne tilbyde slovenske banker en moderne betalingsinfrastruktur, som kan håndtere SEPA Credit Transfers (SCT) for både straksbetalinger og almindelige betalinger.

Bankart er en ledende leverandør af finansielle ydelser til den slovenske banksektor. Selskabet planlægger at udnytte hele den åbne og skalerbare løsning fra Nets for at kunne tilbyde både eksisterede, men også en række nye services såsom straksbetalinger og mobile løsninger til sektoren.

”Vores ambition er at tilbyde en fremtidsrettet løsning, der giver grobund for et helt nyt økosystem, som vil bidrage til, at banker i Slovenien kan lancere nye og innovative tjenester. Løsningen gør det muligt for det slovenske marked at tilbyde konkurrencedygtige og omkostningseffektive tjenester, samtidig med at det muliggør en god brugeroplevelse både inden for handel og den daglige bankvirksomhed,” siger Aleksander Kurtevski, administrerende direktør hos Bankart, og fortsætter:

”Vi har indgået et samarbejde med Nets, fordi vi i fællesskab kan levere skalerbare og robuste tjenester samtidig med, at vi opnår en høj grad af fleksibilitet. Ud over at kunne tilbyde en ledende og veletableret løsning, har Nets vist sig som en meget kompetent og professionel partner.”

Stig Korsgaard, salgsdirektør for clearing-ydelser hos Nets, fortæller: ”Denne aftale markerer en vigtig milepæl i vores forretningsmæssige vækststrategi. Den viser, hvordan en moderne betalingsplatform for straksbetalinger kan implementeres til brug for både straksbetalinger og almindelige betalinger, og hermed håndtere hele værdikæden for alle typer af konto-til-konto-betalinger og øvrig information relateret til finansielle transaktioner. Dette inkluderer også understøttelse for PSD2. Dermed har tankegangen bag den løsning, som først blev implementeret i Danmark, på mange måder vist sig at danne præcedens for, hvad en moderne betalingsplatform skal kunne håndtere i dag, og Bankart har set potentialet i dette.”

Siden lanceringen af realtidsclearing-løsningen i november 2014 har Nets set en kraftig vækst i antallet af realtidsbetalinger, som ingen andre lande kan stå mål med. I juni 2017 forlængede Nets en aftale om straks-clearing med Finans Danmark indtil 2022.

Om Bankart

Leverer finansielle tjenester i Slovenien til banker og finansinstitutioner. Bankart leverer kortprocessering, POS-terminaler og hæveautomater. Selskabet faciliterer også SEPA (Single Euro Payments Area) -betalinger.

Om RealTime24/7

• I november 2014 lancerede Nets RealTime24/7, som er en løsning for straksbetalinger i Danmark.
  • Løsningen muliggør overførelse af penge døgnet rundt og sørger for, at de er disponible umiddelbart med det samme.
  • Løsningen er meget fleksibel og skalerbar og kan håndtere mere end 10.000 straksbetalinger i sekundet.
  • Nets’ realtids-clearing løsning er baseret på den internationale ISO 20022 standard og er kompatibel med SEPA Inst. scheme for straksbetalinger.

Søren Winge, pressechef hos Nets
E: swing@nets.eu

Klausdalsbrovej 601
DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

BOKIS indgår ny langsigtet aftale med Nets19.12.2022 08:45:10 CET | Pressemeddelelse

BOKIS, der står for indkøb og udvikling på betalingsområdet for medlemmer af Lokale Pengeinstitutter og Landsdækkende Banker, har indgået en ny langsigtet aftale sammen med Nets, en del af Nexi Group. I aftaleperioden, der løber frem til 31. december 2029, vil de i alt 50 danske pengeinstitutter i samarbejdet fortsætte med at udstede og håndtere betalinger med Dankort og internationale beta-lingskort via Nets.