Nets indgår aftale om straksbetaling med norske Vipps

Snart kan kunder i alle norske banker, som er med i Vipps-samarbejdet, få pengene ind på sin konto med det samme.

Den norske mobilbetalingstjeneste Vipps og Nets har underskrevet en treårig aftale, som indebærer, at Vipps fremover skal anvende bankernes infrastruktur for straksbetaling.

Aftalen betyder i første omgang, at kunder fra alle bankerne i Vipps-samarbejdet får beløbet direkte ind på kontoen, umiddelbart efter de er blevet overført.

I dag er det kun DNBs kunder, der har mulighed for at modtage penge direkte ind på kontoen, når nogen sender et beløb med Vipps. Hvis pengene sendes til konti i andre banker, skal modtageren vente indtil næste clearing, hvilket kan betyde følgende bankdag, før pengene er på kontoen.

”Ved at bruge den nuværende infrastruktur bliver det mere effektivt at opnå straksbetaling for alle banker, nu først for bankerene, der er en del af Vipps-samarbejdet. Desuden var det vigtigt for Vipps at finde en partner, der har erfaring og troværdighed omkring processering af betalingstransaktioner i Norge,” siger Rune Garborg, direktør for Vipps.

Parterne er nu i gang med at tilpasse systemerne, som gør det muligt at udføre en hurtigere betaling, når der ”Vippses” mellem privatpersoner.

Det forventes, at de første banker i Vipps-samarbejdet har indført straksbetalinger for Vipps inden udgangen af året.

”Med denne aftale tager vi det bedste fra to verdener. Vi genbruger mest muligt af den eksisterende infrastruktur, som vi har leveret i Norge med stærk effektivitet og stabilitet gennem flere år og tilpasser den fremtidens behov. Vi ser frem til at fortsætte med at udvide det gode samarbejde, som vi har med Vipps og ejerbankerne,” siger Jeppe Juul-Andersen, direktør med ansvar for nationale kort-schemes heriblandt Dankort hos Nets.

Søren Winge, pressechef hos Nets

E: swing@nets.eu