Nemmere opladning for færgerejsende og aarhusianske elbilister: Aarhus får sin første offentlige lynladestation

Clever Danmark & Cobe Press Photo – Aarhus Havn

Elbilister kan nu bruge ventetiden ved færgelejet i Aarhus Havn til en meningsfuld pause med udsigt over Aarhus Bugt, mens bilen lader. Ladeoperatøren Clever tilbyder nemlig fra i dag opladning på en helt ny lynladestation, der med opladning på 300 kW gør det muligt at lade omkring 450 elbiler om ugen.

”En lynladestation på Aarhus Havn ved Molslinjens nye færgeleje giver rigtig god mening. Med den nye lynladestation får alle de aarhusianske elbilsejere nemlig let ved at lade deres elbil hurtigt op i hverdagen samtidig med, at alle de færgerejsende får mulighed for at lade undervejs på deres rejser. På den måde sikrer vi nem opladning for både besøgende og lokale elbilister og gør det nemt for flere at vælge elbilen til,” siger Clevers direktør, Casper Kirketerp-Møller.

Lynladestationen er opført i et prisvindende design udviklet af Clever og arkitekterne hos Cobe, og målet har været at skabe en meningsfuld pause på rejsen. Bilisten bliver omgivet af en arkitektur inspireret af træer med tage, der filtrerer lys og skygge og integrerer naturmaterialerne med den nyeste teknologi. Og så er ladepunkterne offentligt tilgængelige – også når færgelejet er lukket.

Lynlademuligheder er gevinst for de færgerejsende
Blandt dem, der får gavn af den nye ladestation, er Molslinjens gæster. Derfor glæder man sig hos Molslinjen over det nye tilbud til kunderne, der ligger godt i forlængelse af selskabets øvrige grønne tiltag som solceller på taget af administrationsbygningen og landstrøm, så færgernes maskiner kan stoppes om natten.

”Vi leder hele tiden efter både små og store skridt, når det gælder den grønne dagsorden. Vores færger er en vigtig del af dansk infrastruktur, så det ansvar tager vi på os. Og heldigvis ser vi flere og flere elbiler på færgerne, så nu kan de lade både på pladsen og ombord,” siger Carsten Jensen, der er administrerende direktør for Molslinjen.

Det er den aarhusianske energikoncern NRGi, der har medvirket i realiseringen af projektet. Og også her er man glade for at være med til at gøre livet nemmere for rejsende og aarhusianske elbilister.

”Hvis vi skal lykkes med den nødvendige reduktion af den hjemlige CO2-udledning, kræver det en omstilling af personbilerne fra fossile brændsler til el. Men omstillingen skal samtidig gøre det oplagt og bekvemmeligt for forbrugerne at træffe et grønnere valg. Derfor er vi glade for, at de mange besøgende, som pendlere, der rejser med Molslinjen, får mulighed for at lade bilen hurtigere og nemmere,” siger Jacob Vittrup, der er direktør for NRGi.

Fakta

• Den nye lynladestation fra Clever på Aarhus Havn har en samlet kapacitet på 300 kW og kan dermed lade omkring 450 elbiler om ugen.
  • Lynladestationen er tilgængelig for både færgerejsende og de aarhusianske elbilister – også efter færgelejets lukketid.
  • Clever har for nyligt annonceret, at de vil etablere flere end 1.000 nye, offentlige ladepunkter i Region Midtjylland inden udgangen af 2025. Det svarer til mere end en femdobling sammenlignet med det antal ladepunkter, som Clever har i regionen i dag.

Clever Danmark & Cobe Press Photo – Aarhus Havn

I Køge skal en ny lynladestation til elbiler lagre strøm fra vindmøller og solceller23.11.2021 10:05:03 CET | Pressemeddelelse

Clever lancerer nu sit første pilotprojekt med et kæmpebatteri og solceller ved den kommende lynladestation i Køge. Batteriet, der leveres af teknologivirksomheden Hitachi Energy, skal blandt andet være med til at lagre grøn strøm, når der er overskud i elnettet. Går projektet godt, forventer Clever, at modellen skal bredes ud til hele landet, så operatørens større lynladestationer kan understøtte det grønne elnet.

Fyn får snart Danmarks største lynladestation til elbiler2.6.2021 09:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmarks største lynladestation bliver placeret på Fyn og vil kunne lynlade minimum 28 elbiler på samme tid. Landets førende ladeoperatør, Clever, står bag stationen, som kommer til at ligge lige ved motorvejen ved Odense. Lynladestationen bliver opført i Clevers prisvindende stationsdesign udviklet sammen med arkitekterne fra Cobe og forventes at blive et vigtigt knudepunkt for både lokale og besøgende elbilister.

Clever fordobler atter omsætningen og er godt i gang med at realisere udrulningen af Danmarks største investeringsplan i e-mobilitet26.4.2021 11:05:00 CEST | Pressemeddelelse