Erhvervsministeriet

Nemmere at være forbruger i en digital verden

Del

Regeringen lancerer i dag sin forbrugerpolitiske strategi ”Forbruger i en digital verden”. Den skal gøre det nemmere at træffe gode valg i en tid med både nye digitale muligheder og udfordringer. Strategien indeholder 24 konkrete initiativer.

Vi lever i en anden virkelighed end for blot få år siden. Digitaliseringen har skabt nye muligheder for forbrugerne med adgang til større produktudbud og nye markeder. Men den rummer også udfordringer for forbrugerne i forhold til fx persondata. Det er vigtigt, at forbrugerpolitikken er afstemt med de nye vilkår og favner både muligheder og udfordringer.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen:
”Vi vil hjælpe forbrugerne med de nye muligheder og udfordringer i den nye digitale økonomi, samtidig med at vi stadig sikrer en høj beskyttelse af forbrugerne. Danske forbrugere skal have nemmere ved at træffe gode valg i en digital verden.”

Den forbrugerpolitiske strategi skal blandt andet give forbrugerne de bedste rammer for at anvende egne data til at opnå bedre produkter og løsninger. Forbrugerne skal have adgang til nem og sikker nethandel. Oplysningsforpligtelserne skal i højere grad målrettes forbrugerne, og det skal være nemmere for forbrugerne at handle bolig.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen:
”Vi vil gøre op med tankegangen om, at fx de meget lange handels- og betalingsbetingelser, som vi skal acceptere, når vi handler på nettet, nødvendigvis giver bedre forbrugerbeskyttelse.  Oplysningerne skal have reel værdi for forbrugerne og være tilpasset den digitale virkelighed, så det bliver smidigt for både forbrugere og virksomheder. Det vil regeringen også arbejde for i EU.”

Bag den forbrugerpolitiske strategi ligger blandt andet en gennemgang af 490 forbrugerrettede bestemmelser samt erfaringer fra konkrete adfærdsforsøg.

Strategiens 24 initiativer fordeles under seks følgende overskrifter:

  • Nemmere at træffe gode valg
  • Data skal skabe værdi for forbrugerne
  • Nem og sikker nethandel
  • Målrettede oplysningskrav
  • Nemmere at handle bolig
  • Markedsføring i en digital virkelighed

Kontakter

Pressehef René Gyldensten, 9133 7015, rgy@em.dk
Presserådgiver Jesper Christiansen, 9133 7017, jec@em.dk

Vedhæftede filer

Information om Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K

33 92 33 50https://www.evm.dk/

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsministeriet

Ny rapport viser gevinsterne ved det indre marked på tværs af hele EU27.9.2018 09:13pressemeddelelse

En ny rapport viser, at Danmark ikke er alene om at drage fordel af det indre marked. Rapporten understreger, at handlen med varer og tjenester inden for det indre marked er afgørende for den økonomiske aktivitet i alle medlemslande og står for 56 millioner jobs på tværs af EU. Endelig peger rapporten på, at det indre marked faciliterer små virksomheders deltagelse i europæiske og globale værdikæder.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum