Nemlig.com vil sætte turbo på salget af økologi

Salget af ø-mærkede dagligvarer nåede nye højder 2021, og nye kunder hos onlinesupermarkedet satte sit præg på det økologiske salg, viser dette års opgørelse. Nemlig.com vil fortsat styrke indsatsen og øge salget af økologiske produkter i 2022.
Salget af økologiske dagligvarer slog nye rekorder på nettet i 2021. Foto: nemlig.com

Danskernes købelyst af onlinedagligvarer er fortsat høj, og det ses også på salget af økologiske dagligvarer på nettet. Nemlig.com har fortsat vækstet sit økologiske salg i 2021, og særligt indenfor kategorierne vin & spiritus, brød, konfekture, baby og børn samt frugt & grønt, som alle vækstede mellem 10% og 50%, sammenlignet med 2020.

I 2021 fortsatte mange ældre kunder med at handle på nemlig.com, og den kundegruppe køber relativt færre økologiske varer. Det betød, at onlinesupermarkedets høje økologiske andel for første gang gik en smule tilbage med cirka 1% - fra en andel på næsten 26% i 2020 til lige under hver fjerde vare i 2021. Det er dog stadig en andel, som de færreste supermarkeder i Danmark kan bryste sig med.

”Da Danmark første gang lukkede ned under corona, fik vi rigtig mange besøg af nye kunder, der aldersmæssigt ligger højere end vores primære målgruppe. Økologiandelen blandt disse kunder er typisk lidt lavere end børnefamilierne, og det har påvirket vores økologiske andel en smule. Vi er dog stadig meget tilfredse med at vi kan byde nye typer kunder velkommen og samtidig vækste det økologiske salg,” siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Satser endnu mere på økologi i 2022
Nemlig.com er fortsat det supermarked i Danmark med en af de højeste økologiske andele i dagligvaremarkedet, ligesom at onlinesupermarkedet også har det største økologiske sortiment indenfor kød og frugt og grønt.

Det ses også tydeligt, når man ser den økologiske andel indenfor hver varegruppe. Hos nemlig.com bliver næsten seks ud af ti grøntsager solgt med ø-mærket, ligesom at over hvert tredje solgte mejeriprodukt på nemlig.com er økologisk – det er langt højere end den samlede andel i dagligvarebranchen, hvor økologiandelen på frugt og grønt udgør 37% og på mejeri 19%*

Med så stærk efterspørgsel på økologi, vil nemlig.com nu øge sin indsats på økologi i 2022.

”Vi skal fortsat vækste indenfor salget af økologi og derfor kommer vi også med en stor udvidelse af økologiske varianter i vores sortiment, ligesom at vi i højere grad kommer til at integrere økologi i vores opskrifter. Samtidig skal vi også bruge de digitale kanaler, såsom liveshopping som en mulighed for at positionere vores økologiske sortiment,” siger Mikkel Pilemand, og fortsætter:

”Disse tiltag sker samtidig med at vi vil have et skarpt fokus på pris af økologiske varer, så det ikke skal være dyrere at købe økologi på nettet end i de fysiske forretninger.”

Nemlig.com har altid 1800 basisvarer som prismatches mod discountsupermarkeder, og der er således over 300 økologiske varer, der prismatcher discountpriser.

*Økologisk Markedsrapport 2021, Økologisk Landsforening