NemID rykker ind på mobilen

Selskabet bag NemID, Nets, udvikler nu sammen med bankerne et smartphonebaseret supplement til NemID-nøglekortet. Systemet skal gøre det lettere at logge ind i mobil- og netbanken.

Det velkendte NemID-nøglekort flytter fra næste år ind på danskernes smartphones.

Det sker, når Nets i samarbejde med bankerne lancerer en smartphonebaseret NemID-løsning, der skal gøre det både nemt og hurtigt at logge ind i net- og mobilbanken.

Den kommende teknologi er resultatet af ny kontrakt mellem Nets og bankerne om en moderniseret udgave af NemID-systemet. Mens Nets leverer selve infrastrukturen, vil det være i bankernes digitale tilbud, at danskerne først vil støde på de nye muligheder.

Løsningen vil have samme høje sikkerhedsniveau, som kendes fra nøglekortet.

Kan udvikles videre

Den mobilbaserede NemID-løsning kommer til at tjene samme formål som NemID-nøglekortet gør i dag, men vil i første omgang kun kunne bruges i net- og mobilbanker.

Systemet kan efterfølgende udvides, så det også kan bruges hos offentlige og private tjenester, der benytter NemID. Der vil være tale om et supplement til nøglekortet, som danskerne fortsat skal beholde.

NemID til mobilen bliver en meget enkel løsning for brugerne, der ikke længere behøver at finde nøglekortet frem, når de eksempelvis skal overføre penge, betale regninger eller købe aktier.

Godkend med et swipe

I stedet arbejder man på en model, hvor en NemID-dialog vil dukke op på mobilskærmen, hvor man kan godkende overførslen via NemID med et swipe.

- Den oprindelige udgave af NemID blev udviklet til en verden, hvor smartphones var et relativt nyt fænomen. Med den smartphone-baserede løsning moderniserer vi sammen med bankerne NemID, så systemet kan imødekomme de forventninger, som nutidens brugere har, siger Niels Gotfredsen, der er chef for eSecurity services hos Nets.

Af sikkerhedsmæssige årsager er det planen, at løsningen aktiveres via det klassiske nøglekort, ligesom at løsningen skal genaktiveres, hvis man skifter telefon.