Nej til udlændinge koster dyrt

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det danske samfund går glip af store beløb, fordi vi siger nej til kvalificerede udlændinge, der kan og vil arbejde her i landet. I dag bliver udlændinge fra lande uden for EU mødt med krav om at skulle tjene knap 420.000 kr. om året for at få lov at arbejde i Danmark under den såkaldte beløbsordning. Lederne foreslår, at beløbet sænkes til 325.000 kr., så virksomhederne får mulighed for at rekruttere flere medarbejdere fra udlandet.

En analyse, som Finansministeriet har offentliggjort i dag, viser, at udlændinge er en gevinst for Danmark. De udlændinge, der arbejder her og tjener mere end beløbsgrænsen, bidrager nemlig hver især i gennemsnit med lidt under 300.000 kr. om året til de offentlige finanser, viser analysen.

- Samlet set bidrager den udenlandske arbejdskraft, som rekrutteres via beløbsordningen, med en milliard kroner til den danske statskasse hvert eneste år. Men det beløb kunne være endnu højere, hvis indkomstgrænsen sænkes til 325.000 kr., foreslår direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

- Ordningen er vigtig, når virksomhederne mangler arbejdskraft, som de ikke kan finde inden for EU. Et flertal uden om regeringen (S, SF, EL og DF) valgte i juni 2016 at øge grænsen. Den beslutning har allerede kostet Danmark mange millioner kroner og mange arbejdspladser. Derfor er det helt uforståeligt, når Dansk Folkeparti i dag foreslår at hæve grænsen til 500.000 kr., siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Analysen viser også, at det primært er udlændinge med en lang videregående uddannelse, som bliver rekrutteret gennem beløbsordningen, og mange kommer til Danmark for at arbejde med IT, naturvidenskab eller som ingeniør.

- Regeringen bør også se på, hvordan man tiltrækker faglært medarbejdere fra udlandet da manglen på arbejdskraft hos virksomhederne ikke kun gælder for akademisk uddannede medarbejdere, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Agil Ledelse skal på dagsordenen i Østjylland2.11.2018 07:00pressemeddelelse

Vi er havnet i en tid, hvor måden at drive virksomhed på undergår store forandringer, og det kræver, at både ledere og medarbejdere er tilpasningsstærke og omstillingsparate. Derfor er det vigtigt for ledere at få nye værktøjer til, hvordan man skal lede. I den forbindelse inviterer Lederne Østjylland til konference om agil ledelse mandag den 26. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra den danske erhvervsleder og bestyrrelsesmedlem Stine Bosse. Stine Bosse vil give deltagerne indblik i, hvilke erfaringer hun har gjort sig med agil ledelse i hendes mange år i topledelse – særligt hvilke kompetencer det kræver af lederen for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra ph.d. lektor i ledelses- og organisationspsykologi ved AUU, Claus Elmholdt, som blandt andet vil tematisere den oversete ledelse

PRM: Der blæser nye, agile vinde fra Vesterhavet over Esbjerg2.11.2018 07:00pressemeddelelse

Vores måde at drive virksomhed er blevet mere stormfyldt, og i disse tider skal lederen lære at navigere i det omskiftelige ledelseshav. Agil ledelse kræver, at lederne er tilpasningsstærke og hurtige i deres eksekvering. I den forbindelse inviterer Lederne Sydvestjylland til konference om agil ledelse tirsdag den 27. november. Her vil tre oplægsholdere komme med viden, værktøjer og best-practice cases, som kan hjælpe dig til at skabe mere smidige og selvkørende teams gennem agil ledelse. På konferencen kan deltagerne høre foredrag fra ervervsleder og professionelt bestyrelsesmedlem Stine Bosse, der vil dele ud af sine personlige erfaringer i forhold til, hvilke kernekompetencer hun ser lederen besidde for at skabe den agile virksomhed. Der vil også være oplæg fra koncernchef og CEO i Norisol A/S Carsten Hoeck, der har gennemført flere succesfulde turnarounds i virksomheder, hvor den agile metode har været essentiel for disse turnarounds. Han vil særligt fokusere på, hvordan man som le