Nej til udlændinge koster dyrt

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det danske samfund går glip af store beløb, fordi vi siger nej til kvalificerede udlændinge, der kan og vil arbejde her i landet. I dag bliver udlændinge fra lande uden for EU mødt med krav om at skulle tjene knap 420.000 kr. om året for at få lov at arbejde i Danmark under den såkaldte beløbsordning. Lederne foreslår, at beløbet sænkes til 325.000 kr., så virksomhederne får mulighed for at rekruttere flere medarbejdere fra udlandet.

En analyse, som Finansministeriet har offentliggjort i dag, viser, at udlændinge er en gevinst for Danmark. De udlændinge, der arbejder her og tjener mere end beløbsgrænsen, bidrager nemlig hver især i gennemsnit med lidt under 300.000 kr. om året til de offentlige finanser, viser analysen.

- Samlet set bidrager den udenlandske arbejdskraft, som rekrutteres via beløbsordningen, med en milliard kroner til den danske statskasse hvert eneste år. Men det beløb kunne være endnu højere, hvis indkomstgrænsen sænkes til 325.000 kr., foreslår direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

- Ordningen er vigtig, når virksomhederne mangler arbejdskraft, som de ikke kan finde inden for EU. Et flertal uden om regeringen (S, SF, EL og DF) valgte i juni 2016 at øge grænsen. Den beslutning har allerede kostet Danmark mange millioner kroner og mange arbejdspladser. Derfor er det helt uforståeligt, når Dansk Folkeparti i dag foreslår at hæve grænsen til 500.000 kr., siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Analysen viser også, at det primært er udlændinge med en lang videregående uddannelse, som bliver rekrutteret gennem beløbsordningen, og mange kommer til Danmark for at arbejde med IT, naturvidenskab eller som ingeniør.

- Regeringen bør også se på, hvordan man tiltrækker faglært medarbejdere fra udlandet da manglen på arbejdskraft hos virksomhederne ikke kun gælder for akademisk uddannede medarbejdere, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Teknologi-løft kræver ledere med digital forståelse7.2.2019 14:43:56Pressemeddelelse

Lederne på danske virksomheder og offentlige institutioner spiller en central rolle i den digitale omstilling. Derfor er Lederne parat til at bidrage til det teknologiske løft af både arbejdsmarkedet og uddannelsessektoren, som Disruptionrådet anbefaler. Lederne ser med tilfredshed på, at regeringen har besluttet, at Disruptionrådet skal fortsætte sit arbejde og ser gerne, at rådet i sit fremtidige virke også fokuserer på lederne rolle i den digitale omstilling. Lederne arbejder gerne med, når rådets tanker og idéer skal konkretiseres de kommende år. ”Det er helt nødvendigt, at vi i Danmark arbejder målrettet for at skabe grundlaget for, at virksomheder kan udnytte nye teknologier til at skabe vækst og til at øge velstanden for alle danskere. Hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at danske ledere får udviklet deres digitale kompetencer, og at flere danskere uddanner sig inden for de teknologiske, digitale og naturfaglige fag,” siger cheføkonom hos Lederne, Andreas Enghoff. Der e

Stresspanelet rejser vigtig debat om ledernes ansvar for stress29.1.2019 21:05:23Pressemeddelelse

Ledernes arbejdsmiljøchef er enig med regeringens stresspanel i, at lederne skal være rustet til at håndtere stress og psykisk arbejdsmiljø på virksomhederne. Og næsten alle ledere er i dag bevidste om, at håndtering af stress er en vigtig ledelsesopgave. Men det skal være de enkelte virksomheder, der beslutter, hvordan det gøres bedst hos dem. Det er også vigtigt at diskutere, hvornår medarbejdere skal være tilgængelige. Men der skal stadig være fleksibilitet for både virksomheder og ansatte.

PRM: Rigtigt at styrke ledelse og kompetencer i den offentlige sektor9.1.2019 10:12:03Pressemeddelelse

Ledernes formand ser positivt på regeringens udspil til en ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor. Det er ikke mindst rigtigt set med et eftersyn af de offentlige lederuddannelser og nedsættelse af et kompetenceråd. Men der er behov for at rette op på ”systemfejl” i forhold til lederne i den offentlige sektor. - Det er en rigtig god idé med et grundigt eftersyn af, hvordan vi bruger midlerne til lederuddannelse og kompetenceudvikling i den offentlige sektor. Vi har alle en interesse i, at lederne og medarbejderne i den offentlige sektor til enhver tid har de rigtige kompetencer, og at vi bruger skattekronerne bedst muligt. Sådan siger Svend Askær, formand for Lederne, i en kommentar til regeringens udspil til ledelses- og kompetencereform i den offentlige sektor, som innovationsminister Sophie Løhde og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen har fremlagt i dag. Svend Askær bakker derfor op om regeringens plan om både et eftersyn af lederuddannelserne og at nedsætte et