Nej til udlændinge koster dyrt

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

Det danske samfund går glip af store beløb, fordi vi siger nej til kvalificerede udlændinge, der kan og vil arbejde her i landet. I dag bliver udlændinge fra lande uden for EU mødt med krav om at skulle tjene knap 420.000 kr. om året for at få lov at arbejde i Danmark under den såkaldte beløbsordning. Lederne foreslår, at beløbet sænkes til 325.000 kr., så virksomhederne får mulighed for at rekruttere flere medarbejdere fra udlandet.

En analyse, som Finansministeriet har offentliggjort i dag, viser, at udlændinge er en gevinst for Danmark. De udlændinge, der arbejder her og tjener mere end beløbsgrænsen, bidrager nemlig hver især i gennemsnit med lidt under 300.000 kr. om året til de offentlige finanser, viser analysen.

- Samlet set bidrager den udenlandske arbejdskraft, som rekrutteres via beløbsordningen, med en milliard kroner til den danske statskasse hvert eneste år. Men det beløb kunne være endnu højere, hvis indkomstgrænsen sænkes til 325.000 kr., foreslår direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

- Ordningen er vigtig, når virksomhederne mangler arbejdskraft, som de ikke kan finde inden for EU. Et flertal uden om regeringen (S, SF, EL og DF) valgte i juni 2016 at øge grænsen. Den beslutning har allerede kostet Danmark mange millioner kroner og mange arbejdspladser. Derfor er det helt uforståeligt, når Dansk Folkeparti i dag foreslår at hæve grænsen til 500.000 kr., siger direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen.

Analysen viser også, at det primært er udlændinge med en lang videregående uddannelse, som bliver rekrutteret gennem beløbsordningen, og mange kommer til Danmark for at arbejde med IT, naturvidenskab eller som ingeniør.

- Regeringen bør også se på, hvordan man tiltrækker faglært medarbejdere fra udlandet da manglen på arbejdskraft hos virksomhederne ikke kun gælder for akademisk uddannede medarbejdere, siger Henrik Bach Mortensen.

Kontaktoplysninger:

Henrik Bach Mortensen
Direktør, Lederne
E-mail: hmo@lederne.dk

Morten Bonde Pedersen
Pressekonsulent, Lederne
E-mail: mpe@lederne.dk

Direktør hos Lederne Henrik Bach Mortensen

PRM: Ledere forventer stigende omsætning og problemer med at finde arbejdskraft23.5.2018 08:00pressemeddelelse

De danske virksomheder kan se frem til et 2. halvår af 2018 præget af stigende omsætning, produktion og eksport. Det viser en ny konjunkturundersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov baseret på svar fra 2.810 af Ledernes medlemmer i den private sektor. Undersøgelsen viser samtidig, at der kalkuleres med stigende eller uændret beskæftigelse og problemer med at finde arbejdskraft. To ud af tre ledere, 67 procent, imødeser et halvår på deres virksomhed med stigende omsætning, mens 23 procent forventer uændret omsætning. Når det gælder produktion og overskud, er det henholdsvis 64 og 57 procent af de adspurgte ledere, som kalkulerer med stigninger, mens 55 procent forventer at se stigende eksportkurver. I forhold til beskæftigelsen vurderer 43 procent af lederne, at antallet af medarbejdere stiger, mens lidt flere, 45 procent, forventer et uændret antal ansatte. Hver ottende virksomhed, 12 procent, får brug for et faldende antal medarbejdere det næste halv

Hver ottende kvindelige leder har været udsat for sexchikane9.5.2018 08:00pressemeddelelse

Et stort antal kvindelige ledere i Danmark har inden for de seneste to år været udsat for sexchikane på arbejdspladsen. Ifølge en ny undersøgelse fra Lederne foretaget i samarbejde med analyseinstituttet YouGov baseret på 1.269 svar er det hver ottende kvindelige leder og særligt betroede medarbejder, som har følt sig udsat for seksuel chikane. Mens 13 procent af de adspurgte kvindelige ledere og særligt betroede medarbejdere svarer, at de har været udsat for seksuel chikane på arbejdspladsen inden for de seneste to år, er den tilsvarende andel blandt mandlige ledere og særligt betroede medarbejdere to procent. De kvindelige ledere peger primært på to grupper, der har udsat dem for seksuel chikane: Dels overordnede ledere, dels kunder, klienter, borgere, forretningsforbindelser, samarbejdspartnere og andre, som ikke ér eller var ansat på arbejdspladsen. - Ét tilfælde af seksuel chikane er ét for meget, uanset hvem der udsættes for det. Jeg er overrasket over problemets omfang og finder