Nej til regeringens Lamborghini-reform

Regeringens ”Lamborghini-reform” med skattelettelser for 23 mia. kr. rammer skævt. ”Vi har tværtimod hårdt brug for penge til velfærd. Til bedre skoler og uddannelser og til bedre pasning af vores syge og ældre. Ikke til skattelettelser til de rigeste”, siger LO-formand Lizette Risgaard.

Kommentaren kommer som en reaktion på regeringens netop offentliggjorte skatteudspil ”Sådan forlænger vi opsvinget – Jobreform fase II.”

– Regeringens nye skatteudspil er grundlæggende overflødig, da den bygger på en forkert diagnose om, at det ikke kan betale sig at arbejde. Det her minder mest af alt om en billig undskyldning for at uddele topskattelettelser i forklædning, siger Lizette Risgaard.

Vi har brug for skattekroner til uddannelse og ældrepleje

Regeringen foreslår fx at fjerne loftet over beskæftigelsesfradraget, hvilket udelukkende kommer mennesker til gode, der tjener over 342.000 kr. Desuden foreslås det at nedsætte afgifterne på personbiler, sådan at dem med de dyreste biler sparer mest. Derudover slipper medarbejdere med betalt telefon for beskatning.

– Forslagene peger samlet set i én retning, nemlig at dem, der i forvejen har mest, skal have mere. Det er en helt forkert vej at gå. Hvis den offentlige sektor alene skal følge med befolkningstilvæksten, så er der brug for skattekronerne til at uddanne de unge og sørge for en god og tryg alderdom til de ældre, siger Lizette Risgaard.

Jobfradrag er holdkæft-bolsje

Med et nyt jobfradrag forsøger regeringen at sminke kataloget med skæve skattelettelser.

– Det nye jobfradrag er et holdkæft-bolsje, der skal få de skæve skattelettelser til at glide lettere ned. Det ændrer ikke på, at langt størstedelen af skattelettelserne falder direkte ned i de mest velhavendes lommer, siger Lizette Risgaard.

Brug for investering i uddannelse

Danmark er på vej ind i et økonomisk opsving, og det øger efterspørgslen på arbejdskraft. Samtidig stiger arbejdsstyrken, hvilket sænker presset på arbejdsmarkedet. Der skal i stedet fokus på kvalifikationer.

– Generelt står virksomhederne ikke og mangler arbejdskraft, men mange virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft, herunder især faglært arbejdskraft. Det problem løser vi ikke ved at indføre skæve skattelettelser, men derimod ved at investere i uddannelse og opkvalificering, siger Lizette Risgaard.

Kontakt: LO’s pressetelefon 26 11 97 10.