Nej til løndumping i landbruget

Arbejdsretten giver 3F fuldt medhold i kampen for OK-vilkår i landbruget

Ny dom i Arbejdsretten sikrer 3Fs muligheder for at føre faglig kamp for landbrugsmedarbejdernes løn- og arbejdsvilkår.

To store mælkeproducenter har igennem snart et par år afvist 3Fs krav om en anstændig løn og overenskomstvilkår for deres over 30 ansatte. Formand for den grønne gruppe i 3F, Peter Kaae Holm, siger i en kommentar:

- Vi er meget tilfredse med tilkendegivelsen fra Arbejdsretten, der helt svarer til vores forventninger. Selv om de har et par tusinde køer og leverer over 50.000 liter mælk om dagen, forsvarer de en timeløn på 100 kr. alt inklusive. Der er tale om rendyrket løndumping i forhold til overenskomstens gældende og aftalte tariffer.

- Siden sidste efterår har de to storbedrifter forhalet den faglige konflikt med 3F ved at føre sager ved Arbejdsretten om snart sagt hvad som helst. Lige fra juridiske teknikaliteter til nogle grundlæggende frontalangreb på den danske model, 3Fs overenskomst på landbrugsområdet og vores ret til at kæmpe for landbrugsmedarbejdernes løn- og arbejdsvilkår. Samtidig bedriver de billig og unfair konkurrence over for de mange store, danske mælkeproducenter, som behandler deres ansatte ordentligt og respekterer de indgåede og gældende overenskomstaftaler om løn- og arbejdsvilkår, siger Peter Kaae Holm.

- Nu fortsætter vi vores faglige kamp for at skaffe landbrugsmedarbejderne de løn- og arbejdsvilkår, som vi allerede har aftalt med arbejdsgiverforeningen GLS-A.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 88928892

Enig hovedbestyrelse i 3F anbefaler et ja til de indgåede forlig3.5.2018 11:41pressemeddelelse

Hovedbestyrelsen i Danmarks største fagforening, 3F, har besluttet, at de bakker op om de overenskomster, der blev forhandlet på plads i Forligsinstitutionen i sidste uge. - Vi fik opfyldt vores to altafgørende krav: At sikre reallønsfremgang for alle vores medlemmer. Og at få en ordning, der garanter, at de offentlige lønninger følger de private. Det er et godt resultat, og jeg er glad for, at hovedbestyrelsen bakker massivt op, siger Ellen K. Lykkegård, der er formand for Den Offentlige Gruppe i 3F. Det var en enig hovedbestyrelse, der torsdag gav deres opbakning til forligene. Udover den samlede stigning i lønrammen på 8,1 procent glæder 3F sig over, at der i overenskomsterne for første gang er åbnet for, at lavtlønnede medarbejdere skal have et særligt lønløft. Det er en vigtig principiel sejr for 3F, der netop organiserer mange lavtlønnede faggrupper, siger Lykkegård. På kommunernes og regionernes område er der desuden sat penge af til at løfte kompetence- og uddannelsesniveauet,