Nej til løndumping i landbruget

Arbejdsretten giver 3F fuldt medhold i kampen for OK-vilkår i landbruget

Ny dom i Arbejdsretten sikrer 3Fs muligheder for at føre faglig kamp for landbrugsmedarbejdernes løn- og arbejdsvilkår.

To store mælkeproducenter har igennem snart et par år afvist 3Fs krav om en anstændig løn og overenskomstvilkår for deres over 30 ansatte. Formand for den grønne gruppe i 3F, Peter Kaae Holm, siger i en kommentar:

- Vi er meget tilfredse med tilkendegivelsen fra Arbejdsretten, der helt svarer til vores forventninger. Selv om de har et par tusinde køer og leverer over 50.000 liter mælk om dagen, forsvarer de en timeløn på 100 kr. alt inklusive. Der er tale om rendyrket løndumping i forhold til overenskomstens gældende og aftalte tariffer.

- Siden sidste efterår har de to storbedrifter forhalet den faglige konflikt med 3F ved at føre sager ved Arbejdsretten om snart sagt hvad som helst. Lige fra juridiske teknikaliteter til nogle grundlæggende frontalangreb på den danske model, 3Fs overenskomst på landbrugsområdet og vores ret til at kæmpe for landbrugsmedarbejdernes løn- og arbejdsvilkår. Samtidig bedriver de billig og unfair konkurrence over for de mange store, danske mælkeproducenter, som behandler deres ansatte ordentligt og respekterer de indgåede og gældende overenskomstaftaler om løn- og arbejdsvilkår, siger Peter Kaae Holm.

- Nu fortsætter vi vores faglige kamp for at skaffe landbrugsmedarbejderne de løn- og arbejdsvilkår, som vi allerede har aftalt med arbejdsgiverforeningen GLS-A.

For yderligere kommentarer kontakt 3Fs pressetelefon 88928892

3F opruster – åbner kontor i Bruxelles4.2.2019 12:21:06Pressemeddelelse

Op mod 80 procent af dansk lovgivning er direkte påvirket af EU og har stor betydning for 3F’ernes arbejdsliv. Derfor skruer Danmarks største fagforbund 3F gevaldigt op for interessevaretagelsen i Bruxelles med et nyt kontor i byen. Her skal tre ansatte kæmpe for at rette op på balancen i forhold til de danske arbejdsgiveres mange EU-lobbyister. - Nu må det være lønmodtagernes tur. Vi skal sikre at vores medlemmer bliver hørt, når EU vedtager lovgivning, der har direkte betydning for 3F’erne. Det kan vi meget bedre gøre, når vi er til stede i Bruxelles, siger Tina Christensen, næstformand i 3F. - Beslutninger i EU har ofte direkte betydning for vores medlemmer, også for deres løn- og arbejdsvilkår. - Danmark er blevet et rigere land med et tæt samarbejde med vores nabolande pga. vores EU-medlemskab. Men samtidigt slås vi ikke mindst med mange sager om social dumping, hvor den frie bevægelighed resulterer i pres på løn- og arbejdsvilkår på bl.a. danske byggepladser, landevejstransporter