Kinoa Foods

Nej fra løverne: Unikt partnerskab redder iværksætterpars hjertebarn

Erfaren iværksætter får start up-parret bag quinoa-virksomhed på benene igen efter Løvens Hule. I kølvandet på konkurs baner investor og quinoa-parret sammen vejen for Kinoa Foods ud fra en fælles vision for virksomheden.
Ved hjælp af et tæt samarbejde med deres nye invester, Kim Uno Mogensen, har Katja og Morten Krause Jensen atter slået dørene op for deres iværksættervirksomhed, Kinoa Food.  Foto: PR.
Ved hjælp af et tæt samarbejde med deres nye invester, Kim Uno Mogensen, har Katja og Morten Krause Jensen atter slået dørene op for deres iværksættervirksomhed, Kinoa Food. Foto: PR.

Da Katja og Morten Krause Jensen i slutningen af 2018 forlod Løvens Hule uden en investering, måtte de dreje nøglen om på deres iværksætterdrøm, fødevarevirksomheden Kinoa Foods. Men da udsendelsen et halvt år senere ruller over skærmen, melder investorerne sig på banen. Blandt dem er Kim Uno Mogensen, manden bag fragtfirmaet Uno Transport.

– Jeg har længe gået med lysten til at bygge noget op og få det til at vækste igen. Da jeg ser Katja og Morten slår de mig som sympatiske ildsjæle, der er tro mod deres produkt, men mangler erfaring og viden om den økonomiske og logistiske del af iværksætteri. Der kan jeg hjælpe. De har produktet, og jeg har erfaringen, siger Kim Uno Mogensen.

I dag ejer han 51 procent af Kinoa Foods, som blomstrer efter genåbningen. Tanken om at andre skulle eje majoriteten i Kinoa Foods var dog tidligere udelukket for iværksætterparret. De ville ikke miste grebet om deres hjertebarn.

Kontroltab er iværksætterens højeste pris

Friheden til at bestemme selv, være uafhængig og forfølge en forretningsidé er de mest afgørende faktorer for at blive selvstændig erhvervsdrivende. Det viser Dansk Iværksætter Forenings iværksætterundersøgelse 2019. Det er også, hvad en iværksætter kan have sværest ved at give slip på, når investorerne banker på døren. Det fortæller professor i entreprenørskab og organisation på CBS Daniel Hjorth, der fremhæver kontroltab som den højeste pris for iværksættere.

– Hjertet af en organisation sættes på spil ved nye medejere. Spørgsmålene bliver, hvem skal lave hvad, med hvilken autoritet, og hvem skal træffe de forskellige beslutninger? Hvis bemyndigelsen til at træffe beslutninger om ressourcerne og medarbejderne overgives til nye ejere, kan iværksætterne miste kontrollen over virksomheden. Her er det afgørende, at de nye ejere og stifterne er enige om virksomhedens værdier, vision og organisatoriske kultur, siger han.

I samarbejdet mellem iværksætterparret og Kim Uno Mogensen er der klar enighed om værdier, vision og arbejdsdeling.

– Kim er blevet en partner, som har stor forståelse for os og vores vision. Til hverdag indgår vi i et tæt samarbejde, hvor han bidrager med lager, bogholderi og markedsføring, og Katja og jeg har fuld føring på produktudvikling, salg og sociale medier. Vi har i den grad erfaret, at vigtigheden ikke lå i at have fuld kontrol over sit firma, men derimod inddrage et kompetent menneske, der kan tilføje professionalisme de steder vi selv har mangler, siger Morten Krause Jensen.

Enestående samarbejde skaber lys fremtid

Partnerskabet bærer da også frugt. Katja og Morten er vokset ud af industrikøkkenet i Sydhavnen, og er ikke længere afhængig af at outsource lagerdelen. Efter deres tilbagevenden på markedet har Kinoa Foods indgået aftaler med Salling Group og Dagrofa, hvor topping-produkterne er at finde hos Bilka, Føtex og Meny. Men markedet for morgenmadsprodukter er konkurrencefyldt. Derfor vil iværksætterparret gerne tilføje andre kategorier uden at gå på kompromis med Kinoa Foods grundværdier.

– Vi prioriterer økologi, sundhed og hele clean eating-tankegangen uden blandt andet e-numre. Lige nu forsøger vi at holde prisen nede og samtidig lave sunde produkter, men det kræver rigtig skarpe forhandlinger med leverandører. Der håber vi, at vores produktidéer og Kims støtte skaber den nødvendige synergi, siger Katja Krause Jensen.

Katja Krause Jensen
Direktør og medstifter af Kinoa Food
ka@kinoa.dk

Morten Krause Jensen
Direktør og medstifter af Kinoa Food
(+45) 40598713
mj@kinoa.dk

Billeder

Download
I kølvandet på konkurs står Katja og Morten Krause Jensens sunde quinoa-topping igen på hylderne i Bilka, Føtex og Meny. Foto: PR.
Download

Information om Kinoa Foods

Kinoa Foods
Jens Juuls Vej 20