Neel Rønholt: Fra nisse til slimindsmurt flygtning

Neel Rønholt kendt som bl.a. Tinkas mor i "Tinkas juleeventyr" skal spille med i en Christian Lollike-forestilling på Sort/Hvid i Kødbyen. Efter tre års teaterpause skal hun nu igen stå på scenen - det sker i genopsætningen af den Reumertvindende flygtningegyser LIVING DEAD.

Neel Rønholt, der af mange bedst kendes fra bl.a. filmen Min søsters børn og julekalenderen Tinkas juleeventyr, har holdt en pause fra teatret. Det er tre år siden, hun sidst medvirkede i en teaterforestilling. I mellemtiden har hun blandt andet fået en datter, medvirket i film og tv samt været travlt optaget af YouTube-projektet "Nipskanalen” sammen med Laura Kristensen og Julie Ølgaard, som hun flere gange før har spillet sammen med. Nu får teaterpublikummet Neel at se igen. Det sker, når hun bliver en del af genopsætningen af gyseren LIVING DEAD på Sort/Hvid.

”Det er et stykke tid siden jeg sidst har stået på en teaterscene, og jeg glæder mig helt vildt. Især fordi det er med denne forestilling. Teatret er så direkte og stærkt. Det kan påvirke os fysisk, og få os til at reflektere over, hvad der sker omkring os. I LIVING DEAD handler det om den flygtningekrise, som nogle gange bliver fremstillet så nøgtern og følelseskold i politiske debatter. Jeg forudser, at det bliver en meget tankevækkende proces at medvirke i denne her forestilling,” fortæller Neel Rønholt.

Zombiegyseren LIVING DEAD, skrevet og instrueret af Christian Lollike i et samarbejde mellem Sort/Hvid og Aarhus Teater i 2016, vandt Årets Særpris ved Reumert 2017. I Christian Lollikes slowmotion-instruktion flakker tre karakterer rundt i meninger om en zombiemasse, der sejler over middelhavet mod Europa. Hvorfor kan karakterne ikke mærke den mellemmenneskelige medfølelse? Hvorfor er de bange? Mon de kan blive smittet?

Forestillingen tager fat i frygten, der begyndte at marchere ind over Europa sammen med flygtningekrisen i 2015. Tre år efter synes frygten ikke at være blevet mindre, og Sort/Hvid genopsætter nu LIVING DEAD. Neel Rønholdt overtager rollen fra Maria Rich og skal spille sammen med Morten Burian og Özlem Saglanmak. Forestillingen har repremiere på Sort/Hvid d. 17. nov. kl. 17 og spiller til og med den 8. dec.

LIVING DEAD på Sort/Hvid
Tekst og instruktion
Christian Lollike
Medvirkende Özlem Saglanmak, Morten Burian og Neel Rønholt + Mogens Dahl Kammerkor: Lone Selchai, Hilde Gjermundsen, Regina Unnur Olafsdottir, Dannu Purtell og Janathan Kroner Ingvald
Tid 17. nov. – 8. dec. man-fre kl. 20, lør. kl. 17 (obs. d. 6. dec. kl. 20.30)
Sted Sort/Hvid, Staldgade 26-30, 1699 København V
Billetter teaterbilletter.dk / 70 70 74 94 / billet@sort-hvid.dkLæs mere http://www.sort-hvid.dk/projekt/living-dead-2018/Pressekontakt Maja Vadum Larsen / 61 70 89 79 / maja@sort-hvid.dk

Om Neel Rønholt
Neel er uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole i 2011. Allerede inden da havde hun medvirket i en række danske film. Bl.a. Dig og mig (2008), Kollegiet (2007), Råzone (2006) og Min søsters børn (2001, 2002 og 2004). Neel har i flere sammenhænge spillet sammen med skuespillerkollegaerne Laura Kristensen og Julie Ølgaard (bl.a. Dig og mig og Råzone). Sammen startede de I 2005 Teater N.I.P.S. (Nye Impulser På Scenen) med det formål at få flere unge til at gå i teatret. Under samme navn driver de tre kvinder nu den fælles Youtubekanal ”Nipskanalen”. På teatret har Neel Rønholt medvirket i bl.a. Jorden brænder på Teater Grob (2015), Rovdyr på Teater Svalegangen (2014), Vildanden på Det Kongelige Teater (2013) og Romeo og Julie på Folketeatret (2012). Senest har man kunnet opleve Neel i bl.a. Julekalenderen Tinkas juleeventyr på TV2 (2017), dramaserien Mercur på TV2 Charlie (2017) og i Badehotellet på TV2 (2013-2014).