Nedlukning kræver ny redningspakke: 23.000 kr. og tilskud til faste omkostninger

Statsminister Mette Frederiksen har her til aften meddelt, at virksomheder med kundekontakt lukkes ned. Tiltaget understreger behovet for en akut hjælpepakke til de små og mellemstore virksomheder, siger vicedirektør Jakob Brandt, der foreslår, at virksomhedsejere får 23.000 kr. at leve for og tilskud til de faste omkostninger.

”SMVdanmark bakker naturligvis op om regeringens beslutning om at begrænse omgangen mellem mennesker i samfundet for at undgå videre spredningen af Corona-smitte og vi forventer, at alle vores medlemmer efterlever anbefalingerne fra myndighederne,” siger vicedirektør i SMVdanmark, Jakob Brandt.

”Men konsekvensen er, at der nu lukkes helt ned for rigtig mange små virksomheder med tæt kundekontakt, og det har selvfølgelig alvorlige konsekvenser for de selvstændige virksomhedsejere. Det her understreger behovet for en akut hjælpepakke til SMV'erne,” siger Jakob Brandt.

Nye forslag til kompensation

"Virksomhederne har brug for kompensation nu,” siger Jakob Brandt, der hæfter sig ved statsministerens udmelding om, at der er mere hjælp på vej.

"Vi spiller nu ind med to nye forslag, der for det første sikrer en indtægt til virksomhedsejeren selv som borger, så de har mulighed for at betale deres husleje og mad mv. Der ønsker vi, at staten kompenserer selvstændige med samme kompensation, som de private lønmodtagere - nemlig 23.000 kr/md.," siger Jakob Brandt.

For det andet vil SMVdanmark have en kompensation til virksomheden, så de faste udgifter kan betales og virksomheden undgår lukning.

"Problemet er, at virksomheder er meget forskellige og det er uhyre vanskeligt at opgøre virksomheders faste omkostninger, når behovet er en 'her og nu'-kompensation af virksomhederne, der skal administreres relativt ubureaukratisk. Det vil aldrig kunne blive en fuldstændig fair løsning, men vi mener, at det bedst kan gøres op efter antallet af ansatte i virksomheden," siger Jakob Brandt.

Model for faste omkostninger

SMVdanmark ønsker, at staten kompenserer virksomheder for deres faste omkostninger efter følgende model:

Antal beskæftigede i virksomheden inkl. ejer  Kompensation pr. måned
1 10.000 kr.
2-5 20.000 kr.
6-10 30.000 kr.
11-25 40.000 kr.
+25 50.000 kr.

”Med denne model mener vi, at vi sikrer tilskud til virksomhederne, som gør, at de kan holde sig i live i den nærmeste fremtid. Bliver krisen langvarig, vil der skulle mere til,” siger Jakob Brandt

SMVdanmark har løbende foreslået løsninger, der kan give SMV'erne en bedre likviditet. Blandt de forslag er: tilbagebetaling af den senest indbetalte moms, betaling efter senest syv dage og adgang til nulrente finansiering.

2300 Købehavn S