TEKNIQ Arbejdsgiverne

Nedgang i antallet af nye lærlinge på industriuddannelser

Der blev indgået færre uddannelsesaftaler på industriuddannelserne. Hos brancheorganisationen TEKNIQ Arbejdsgiverne er man bekymret over udviklingen og opfordrer virksomhederne til at opruste på lærlingefronten.
Tina Voldby, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det kniber gevaldigt med at øge antallet af nye lærlinge på industriuddannelserne. Faktisk så bød 2019 på et markant fald på mellem 12,8 og 15,4 procent i antallet af indgåede uddannelsesaftaler i forhold til 2018 på eksempelvis smede-, industritekniker- og entreprenør- og landbrugsmekanikeruddannelserne.

”Det er en meget uheldig tendens i en tid, hvor vi faktisk har brug for at øge tilgangen af nye, dygtige faglærte,” siger Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer 4.300 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Industriuddannelserne følger dermed udviklingen indenfor erhvervsuddannelserne som helhed, hvor antallet af indgåede uddannelsesaftaler i 2019 faldt med 3,2 procent.

”Vi ved, at vores medlemsvirksomheder indenfor industriområdet generelt har leveret en langt højere stigning i antallet af lærlinge, end det har været tilfældet på de nævnte uddannelser som helhed. Og vi håber, det også vil holde stik, når vi på et tidspunkt får tal for vores medlemsvirksomheders andel af uddannelsesaftalerne på de tre nævnte uddannelser,” siger Tina Voldby og fortsætter:

”Allerede tidligt i 2019 kunne vi fornemme, hvordan vinden var vendt, og vi besluttede derfor at lancere en særlig kampagne overfor virksomhederne under overskriften ”Tag en ekstra lærling”. Den kommer vi, ikke mindst med de nye tal in mente, også til at køre hele 2020. Og i det hele taget kan vi kun på det kraftigste opfordre alle virksomheder til at bidrage til at løfte opgaven, så vi ikke om få år kommer til at stå med en akut mangel på faglærte,” siger Tina Voldby.

Kampagnen omfatter bl.a. materialer om lærlingeforløb og gode råd, når man ansætter en lærling.

Yderligere oplysninger:
Tina Voldby, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil.: 20 12 82 83

Tina Voldby, underdirektør hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.
Kilde: Børne- og undervisningsministeriet

Information om TEKNIQ Arbejdsgiverne

TEKNIQ Arbejdsgiverne
Paul Bergsøes Vej 6
2600 Glostrup

4343 6000http://www.tekniq.dk/

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Følg pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne

Flere pressemeddelelser fra TEKNIQ Arbejdsgiverne