Nedbring trængslen: Tænd de elektroniske trafiktavler igen

ITD opfordrer regeringen og Dansk Folkeparti til at prioritere midler til drift og udvikling af de elektroniske trafikinformationstavler på de danske motorveje. Investeringen vil kunne nedbringe trængslen og øge trafiksikkerheden.

Vejdirektoratet trak i marts stikket til de elektroniske informationstavler på motorvejene. Den midlertidige pulje, der var afsat til finansieringen, blev dengang ikke forlænget, og dermed var det slut med dugfriske opdateringer om udrykningskørsler, bilkøer og ændringer i hastighedsbegrænsningerne. Oplysninger, der ellers har haft en positiv effekt på både trafiksikkerhed og trafikafvikling.

I ITD ærgrer man sig over, at der ikke blev afsat penge på finansloven for 2018 til fortsat drift og udvikling af de elektroniske trafikinformationstavler og færdselstavler.

-      I ITD havde vi set frem til, at der på finansloven for 2018 blev afsat midler til fortsat drift og udvikling af de elektroniske trafiktavler. Det er desværre ikke sket. Vi opfordrer derfor til, at man hurtigst muligt sikrer den fortsatte drift og arbejder videre med at udvikle systemerne, så man på sigt også kan arbejde med fx dynamisk hastighedsregulering og variable overhalingsforbud, siger Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent i ITD.

Udover at bidrage til øget trafiksikkerhed og en hensigtsmæssig afvikling af trængselsproblemerne, er tavlerne også et vigtigt led i den løbende teknologiudvikling og digitalisering af infrastrukturen.

-      Der er et stigende krav til transportsektoren om at gøre transporten mere sikker, effektiv og bæredygtig. Samtidig fører den teknologiske udvikling og innovation i branchen til et stigende behov for nye digitale tjenester. Hvis Danmark skal gribe de muligheder, som udviklingen medfører, kræver det, at vi er i front med at benytte de digitale redskaber, og så er det altså en rigtig dårlig ide at afvikle de elektroniske trafiktavler, fortsætter Jørn-Henrik Carstens.

ITD vil nu gå i dialog med de relevante politikere for at finde finansieringsmuligheder. En mulighed kunne være puljen i finansloven for 2018 til mindre initiativer på transportområdet, som udmøntes af aftaleparterne og målrettes mindre transport- og infrastrukturinitiativer. Der er afsat 50 mio. kr. årligt i 2018 og 2019.

For yderligere oplysninger kontakt Jørn-Henrik Carstens, chefkonsulent ITD.

Tlf.:  7367 4547 eller 4124 3225

Mail: Jhc@itd.dk

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores mere end 800 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag. ITD har hovedsæde i Padborg samt kontorer i København og Bruxelles.

ITD har stævnet EU-Kommissionen for deres godkendelse af ny statsstøtte til PostNord21.9.2018 06:03pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne har ITD sammen med Danske Fragtmænd A/S taget EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om ny statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD og Danske Fragtmænd A/S finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd. Nu ønsker de sagen prøvet ved EU-domstolen.

ITD stævner EU-Kommissionen i sag om ulovlig statsstøtte til PostNord3.7.2018 15:28pressemeddelelse

På den danske transportbranches vegne tager ITD sammen med medlemsvirksomheder, som Danske Fragtmænd A/S, EU-Kommissionens afgørelse af 28. maj 2018 om statsstøtte til Post Danmark videre til EU-domstolen. ITD’s medlemsvirksomheder finder ikke, at EU-Kommissionen i tilstrækkelig grad har påvist, at den påtænkte statsstøtte ikke vil forvride konkurrencen med de private vognmænd, og de ønsker derfor sagen prøvet ved EU-domstolen.

PostNord Group vil sende ny millionregning til danske vognmænd14.6.2018 23:40pressemeddelelse

PostNord Gruppens datterselskab, PostNord Logistics, tabte ifølge deres seneste regnskab 91 mio. kr. sidste år. Kerneforretningen i PostNord Logistics er fragt af stykgods og varer på paller. Selskabet har med resultatet tabt hele aktiekapitalen. Det får nu PostNord Group AB til at melde ud, at de har til hensigt at tilvejebringe de nødvendige kapitalindskud for at bringe selskabet på fode igen.