Naturfredningsforening: Forkert at undtage pesticider fra PFAS-forbud

Forslag fra EU om at forbyde omkring 10.000 PFAS-stoffer lægger op til en undtagelse for blandt andet pesticider. Danmarks Naturfredningsforening kritiserer undtagelsen, og anbefaler i stedet at pesticider med PFAS forbydes ud fra et forsigtighedsprincip.

EU's kemikalieagentur har netop fremlagt et forslag, der kan betyde forbud for mere end 10.000 PFAS-stoffer i EU. Lovforslaget kommer efter, at Danmark tidligere på året, sammen med Tyskland, Holland, Norge og Sverige, sendte et forslag til EU.

Danmarks Naturfredningsforening er glad for, at Danmark er gået foran, når det gælder de såkaldte evighedskemikalier, som er meget lang tid om at nedbrydes. Men undrer sig over, at forslaget samtidig lægger op til at undtage en række brancher fra forbuddet. Blandt andet pesticider, som sprøjtes direkte på fødevarer til mennesker.

- Det er helt skævt, hvis Danmark kommer til at arbejde for en undtagelse for PFAS-stoffer i pesticider. Her er tale om en anvendelse, hvor man direkte sprøjter skadeligt kemi ud i miljøet – med risiko for forurening af natur, vandmiljø og drikkevand, siger præsident i Danmarks Naturfredningsforening Maria Reumert Gjerding.

Hun understreger, at der allerede nu er videnskabelig dokumentation fra tyske og amerikanske studier, at der er problemer med PFAS i pesticider.

- Pesticider hvor der er påvist problemer med PFAS, bør forbydes ud fra et forsigtighedsprincip, indtil det er undersøgt nærmere, hvordan de påvirker natur og mennesker, siger Maria Reumert Gjerding.

Lovforslaget fra EU skal nu i høring blandt virksomheder, borgere og medlemsstater, og det forventes først at EU-kommissionen vil tage stilling i 2025.

Maria Gjerding understreger, at Danmark ikke bør afvente processen i EU, men gå foran med et nationalt forbud, som man fx tidligere har gjort med fluorstoffer i fødevareemballage og hormonforstyrende parabener.

- Danmark bør gå foran og indføre et nationalt forbud imod de her stoffer, for derigennem at lægge pres på kommissionen og EU-systemet, siger Maria Reumert Gjerding.

Læs mere om Danmarks Naturfredningsforenings holdning til PFAS på foreningens hjemmeside.

Kasper Pihl Møller
Chefrådgiver for presse og public affairs
Mobil: +4526816228
E-mail: kpm@dn.dk