Naturfagsmaraton indtager Vejle: Over 1000 elever dyster i opfindelser og teknologi
Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?
Omkring 25.000 elever fra 5. og 6. klasse fra hele landet skal løse sjove udfordringer med opfindsomhed og sammenhold til årets udgave af Naturfagsmaraton, der nu er i fuld gang.
Mandag og tirsdag den 18. og 19. marts samles omkring 1000 elever fra skoler i Vejle Kommune til Naturfagsmaraton. De har forinden forberedt sig på udfordringerne hjemme på skolen i op til to måneder.
Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, glæder sig på elevernes vegne.
”Konkurrencedagene er en festlig og udfordrende kulmination på et undervisningsforløb, hvor eleverne har det sjovt med naturfag og teknologi samtidig med, at de arbejder som ingeniører og opfindere. I år kobler vi det sjove og udfordrende med det virkelighedsnære i samarbejde med Danfoss, som har hjulpet os med at udvikle en af opgaverne,” siger hun.
Stop madspild: Tusindvis af elever går bananas med Danfoss
Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.
Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt – selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.
”I Danfoss-opgaven får eleverne et indblik i de reelle problemer, som man kæmper med i andre lande, og eleverne får en forståelse for sammenhængen mellem teknologi og bæredygtighed. De ser også, hvordan vi i Danmark, med vores dygtighed inden for teknologi, kan understøtte bæredygtighed,” siger Nanna Seidelin.
Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der er fik ideen til banan-opgaven, siger:
”Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser eleverne, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss’ side virkelig glade for at være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og jeg glæder mig meget til at opleve, hvad de finder frem til,” siger han.
Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.
Information om konkurrencedagene.
Tidsrum 9.30 - 13.00. Medier er velkomne.
Se vedhæftet program
18.3.
Bredager skolens hal, Bredager 26, 7300 Jelling
20 klasser med 500 elever tilmeldt fra:
Balle Friskole, Balle Musik- & Idrætsefterskole, Bredagerskolen, Bredsten - Gadbjerg skole, Englystskolen, Firkløverskolen, Kollerup Skole, Petersmindeskolen
19.3.
Mølholmhallen, Badevænget 14, 7100 Vejle.
21 klasser med 525 elever tilmeldt fra:
Fælleshåbsskolen, Hældagerskolen, Kirkebakkeskolen, Mølholm Skole, Vejle Midtbyskole, Vinding Skole, Ødsted Skole, Øster Starup Skole
Om Naturfagsmaraton
-
I år er over 25.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt.
-
Der er 62 konkurrencedage og elever fra 55 forskellige kommuner deltager.
-
Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj 2018.
-
Det er 16. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes.
-
Det er Naturvidenskabernes Hus, der afholder Naturfagsmaraton.
Årets tema i Naturfagsmaraton: Udfordringer i Grønby
I år er der et samlet tema for Naturfagsmaraton. Eleverne skal arbejde med at løse nogle af de spændende udfordringer der er, når man bor i en by. Det skal de med udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.
Der er tale om åbne opgaver, hvor eleverne over en periode arbejder bredt inden for faget natur og teknologi. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design, der giver den bedste konstruktion.
Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af andre elevers løsninger på samme opgave.
Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 klasser i kommunen dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag.
Arbejd som en ingeniør til Naturfagsmaraton
Alle opgaver til Naturfagsmaraton tager udgangspunkt i en engineering-didaktik, hvor engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret problem eller behov. Naturfagsmaraton sætter med didaktikken fokus på hele processen med at udvikle en opfindelse - fra de første undersøgelser til testfasen. Engineering-didaktikken er udviklet i projektet Engineering i skolen og er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden. Læs mere om Engineering i skolen.
Nøgleord
Kontakter
Bjørn Kock LærkedahlKommunikationschef
Bjørn er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus
Nanna SeidelinDirektør
Nanna er direktør i Naturvidenskabernes Hus
Billeder
Vedhæftede filer
Links
Information om Naturvidenskabernes Hus
NATURVIDENSKABERNES HUS
Gennem TEKTANKEN bygger vi bro mellem skoler og virksomheder og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær undervisning.
NATURFAGSMARATON er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om de naturvidenskabelige fag.
Det er vores mål, at mange flere unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid.
Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus
Ny aftale om folkeskolen: Vigtige skridt i den rigtige retning20.3.2024 08:53:52 CET | Pressemeddelelse
I går blev der indgået forlig om en kommende aftale om folkeskolen blandt partierne i folkeskoleforligskredsen på Christiansborg. Aftalen indeholder blandt andet planer om at gøre erhvervspraktik obligatorisk for alle elever, ligesom ordningen om juniormesterlære i udskolingen spiller stærkt ind i den dagsorden, Naturvidenskabernes Hus som det nationale center for skolevirksomhedssamarbejde hver dag arbejder for.
Naturfagsmaraton i Stevns Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger19.3.2024 11:40:16 CET | Pressemeddelelse
Den 21. marts 2024 dyster 350 elever fra Stevns Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Ikast-Brande Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger18.3.2024 10:36:51 CET | Pressemeddelelse
Den 20. marts 2024 dyster 500 elever fra Ikast-Brande Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Varde Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger15.3.2024 11:39:33 CET | Pressemeddelelse
Den 18. og 19. marts 2024 dyster i alt 600 elever fra Varde Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
Naturfagsmaraton i Skanderborg Kommune: Elever skaber morgendagens løsninger13.3.2024 09:51:10 CET | Pressemeddelelse
Den 15. marts 2024 dyster 325 elever fra Skanderborg Kommune om trofæet i Danmarks største naturfagskonkurrence.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum