Naturvidenskabernes Hus

Naturfagsmaraton indtager Skanderborg: 425 elever dyster i opfindelser og teknologi

Del

25.000 skoleelever fra 5. og 6. klasse over hele landet dyster om de bedste opfindelser i Naturfagsmaraton, der lige nu er i fuld gang. Torsdag den 9. maj kommer konkurrencen til Skanderborg, hvor 425 elever mødes til venskabelig, naturfaglig kappestrid.

Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus
Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus

Hvordan bygger man et minirenseanlæg til en liter snavset vand? Kan rotter fanges med smarte opfindelser? Og hvordan undgår vi bløde og overmodne bananer, når de skal fragtes hele vejen fra Indien til Danmark?

Omkring 25.000 elever fra 5. og 6. klasse fra hele landet skal løse sjove udfordringer med opfindsomhed og sammenhold til årets udgave af Naturfagsmaraton, der nu er i fuld gang.

Torsdag den 9. maj samles omkring 425 elever fra skoler i Skanderborg Kommune til Naturfagsmaraton. De har forinden forberedt sig på udfordringerne hjemme på skolen i op til to måneder. 

Maiken Lykke Lolck, konstitueret direktør i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, fortæller, at Naturfagsmaraton kan give mange elever et nyt syn på naturfagene:

"I Naturfagsmaraton samarbejder eleverne om at løse konkrete udfordringer, og de oplever, at naturfag og teknologi kan bruges til at gøre en forskel. Dagen er også rigtig sjov at være med til og gør eleverne mere interessede i naturfag og matematik," siger hun. 

Stop madspild: Tusindvis af elever går bananas med Danfoss

Den ene af de i alt otte opgaver til Naturfagsmaraton er udviklet sammen med Danfoss, og den udspringer af en helt reel udfordring, som Danfoss arbejder med til daglig. Nemlig nedkøling af madvarer, der begrænser madspild og understøtter en bæredygtig udvikling.

Som en del af opgaven skal eleverne konstruere en transportkasse til bananer, hvori temperaturen kun må stige så lidt som muligt – selvom den står under en glødende varmelampe. En udfordring som bananproducenter i Indien, som Danfoss samarbejder med, står med til daglig.

Formand for bestyrelsen i Danfoss, Jørgen Mads Clausen, der er fik ideen til banan-opgaven, siger:

”Naturfagsmaraton skaber begejstring og interesse for naturfagene og viser eleverne, at man med viden om teknologi kan være med til at skabe en bæredygtig verden. Det er vigtigt, og det er vi fra Danfoss’ side virkelig glade for at være med til. Vi arbejder hver dag på at udvikle bæredygtige teknologier, og jeg glæder mig meget til at opleve, hvad de finder frem til,” siger han.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Information om konkurrencedagen.
Varighed. 9.30 - 13.00. Medier er velkomne. Se vedhæftet program. 

09.5. Skanderborg  

Skanderborg Fælled, Skanderborg Fælled 1, 8660 Skanderborg 

17 klasser med 425 elever tilmeldt fra: 

Bakkeskolen, Morten Børup Skolen, Stilling Skole, Stjærskolen, Virring Skol

Om Naturfagsmaraton

  • I år er over 25.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt.

  • Der er 62 konkurrencedage og elever fra 55 forskellige kommuner deltager.

  • Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj 2018.

  • Det er 16. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes.

  • Det er Naturvidenskabernes Hus, der afholder Naturfagsmaraton.

Årets tema i Naturfagsmaraton: Udfordringer i Grønby

I år er der et samlet tema for Naturfagsmaraton. Eleverne skal arbejde med at løse nogle af de spændende udfordringer der er, når man bor i en by. Det skal de med udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.

Der er tale om åbne opgaver, hvor eleverne over en periode arbejder bredt inden for faget natur og teknologi. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design, der giver den bedste konstruktion.

Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af andre elevers løsninger på samme opgave.

Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 klasser i kommunen dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag.

Arbejd som en ingeniør til Naturfagsmaraton

Alle opgaver til Naturfagsmaraton tager udgangspunkt i en engineering-didaktik, hvor engineering forstås som ingeniørernes arbejdsmetode. Det er en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som skal løse et konkret problem eller behov. Naturfagsmaraton sætter med didaktikken fokus på hele processen med at udvikle en opfindelse - fra de første undersøgelser til testfasen. Engineering-didaktikken er udviklet i projektet Engineering i skolen og er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden. Læs mere om Engineering i skolen. 

www.nvhus.dk

Nøgleord

Kontakter

Bjørn Kock LærkedahlKommunikationschef

Bjørn er kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus

51194944bkl@nvhus.dk

Maiken Lykke LolckKonstitueret direktør

Maiken er konstitueret direktør og udviklingschef i Naturvidenskabernes Hus

40 58 40 64mll@nvhus.dk

Billeder

Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus
Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus
Download
Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus
Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus
Download
Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus
Eleverne arbejder som opfindere og ingeniører i Naturfagsmaraton. FOTO: Naturvidenskabernes Hus
Download

Vedhæftede filer

Links

Information om Naturvidenskabernes Hus

Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus
P.E. Eriksens Vej 1
8850 Bjerringbro

51194944http://www.nvhus.dk

NATURVIDENSKABERNES HUS

Gennem TEKTANKEN bygger vi bro mellem skoler og virksomheder og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær undervisning.

NATURFAGSMARATON er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om de naturvidenskabelige fag.

Det er vores mål, at mange flere unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid.

WWW.NVHUS.DK

Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum