Naturvidenskabernes HusNaturvidenskabernes Hus

Naturfagsmaraton: Danmarks største konkurrence i naturfag kommer til Gladsaxe Kommune

Del

Nu kommer Naturfagsmaraton til Gladsaxe. Den 14. maj skal syv klasser fra to skoler fra Gladsaxe Kommune dyste om de bedste opfindelser i Danmarks største konkurrence i naturfag med over 26.000 tilmeldte skoleelever.

Elev tester vandpumpen, der skal skaffe vand til den Indonesiske landsby.
Elev tester vandpumpen, der skal skaffe vand til den Indonesiske landsby.

Hvordan kan en lille landsby i Indonesien skaffe rent drikkevand, så børnene ikke længere skal bære tunge spande med vand fra floden? Hjælp købmanden til at opdage nye kunder i butikken! Hvordan kan man flytte flest kuglepenne hurtigst muligt på en fabrik?

Det er bare nogle af de problemstillinger, som skoleelever fra Gladsaxe Kommune skal opfinde de bedste løsninger på, når det mandag den 14. maj går løs med konkurrencedag i Naturfagsmaraton. 

Naturfagsmaraton sætter teknologi på skoleskemaet
I Naturfagsmaraton arbejder skoleeleverne med opgaver, der sætter teknologi på skoleskemaet. At få teknologi ind i undervisningen er en vigtig del af formålet med Naturfagsmaraton, fortæller Nanna Seidelin, direktør Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton:

”Vi vil gerne inspirere unge til en fremtid med naturfag og teknologi ved at vise dem, hvilken forskel de kan gøre for andre mennesker med viden om teknologi. I år handler en af opgaverne for eksempel om pumpeteknologi, som virkelig betyder meget for mennesker, der ikke har adgang til rent vand,” siger Nanna Seidelin.

Naturvidenskabernes Hus bygger bro mellem skoler og virksomheder. Derfor er opgaven om pumpeteknologi udarbejdet i et samarbejde med Grundfos.

Animationer som tema til årets Naturfagsmaraton
Til Naturfagsmaraton skal eleverne blandt andet fremstille deres egne animationsfilm om naturvidenskabelige emner. For eksempel skal de animere, hvordan et hvedekorn bliver til en hvedeplante, og hvordan et led i kroppen virker.

Programchef for Naturfagsmaraton i Naturvidenskabernes Hus, Janus Halkier, forklarer, at animationer kan give eleverne et helt nyt syn på naturfaglige spørgsmål:

”Når elever skal forklare naturfænomener med en animation i stedet for på skrift, begynder de at reflektere og diskutere på en anden måde. For man kan ikke fortælle en historie, der forklarer og viser noget, som man ikke selv forstår,” siger han.

Dermed er animationer en innovativ måde at lære naturfag på, hvor eleverne udfordres til at skabe mentale billeder af det, de undersøger.

Man skal være i god naturfagsform
Siden november 2017, hvor opgaverne blev offentliggjort, er formen blevet pudset af i mange klasseværelser over hele landet. For ud over at være en konkurrencedag, hvor op til 24 klasser mødes og dyster på opfindsomhed, så er Naturfagsmaraton også et skræddersyet undervisningsforløb, som lærere for 5. og 6. klasser kan indarbejde i undervisningen i natur og teknologi. 

Konkurrencedagene nu i fuld gang, og Nanna Seidelin ønsker alle held og lykke:

”Konkurrencedagene er en kæmpe fest for fællesskab, sammenhold og glæden ved at opfinde, men det er også en udfordring for mange klasser, for man kommer bestemt ikke sovende til at vinde. Vi ønsker alle held og lykke til konkurrencerne rundt omkring i landet,” siger hun.

Det er Skovbrynet Skole og Stengård Skole, der deltager i Naturfagsmaraton i Gladsaxe.. 

Konkurrencedagene blev skudt i gang på Grundfos i Bjerringbro den 30. januar. Den sidste konkurrencedag afvikles her i maj.

Se mere på www.nvhus.dk

Faktaboks: Om Naturfagsmaraton

• I år er over 26.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt.

• Der er 60 konkurrencedage og elever fra 51 forskellige kommuner deltager.

• Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj 2018 og er afslutningen på undervisningsforløbet.

• Det er 15. år i træk, at Naturfagsmaraton afholdes

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Information til medier

Konkurrencedagen i Gladsaxe Kommune.
Gladsaxe Idtrætscenter,Vandtårnsvej 55, 2860 Søborg. 

Interesserede medier er meget velkomne til at dække konkurrencedagene. Der er mulighed for gode billeder gennem hele programmet.

Kontakt kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus Bjørn Kock Lærkedahl, hvis du som journalist ønsker at dække konkurrencen.

Nøgleord

Kontakter

Yderligere oplysninger

Naturvidenskabernes Hus:
Direktør Nanna Seidelin - ns@nvhus.dk / 29411133
Programchef Janus Halkier - jha@nvhus.dk / 61288155
Kommunikationschef Bjørn Kock Lærkedahl - bkl@nvhus.dk / 51194944

Billeder

Elev tester vandpumpen, der skal skaffe vand til den Indonesiske landsby.
Elev tester vandpumpen, der skal skaffe vand til den Indonesiske landsby.
Download
Der skal fingersnilde til at bygge en pumpe, der virker.
Der skal fingersnilde til at bygge en pumpe, der virker.
Download
Download

Links

Information om Naturvidenskabernes Hus

Naturvidenskabernes Hus
Naturvidenskabernes Hus
P.E. Eriksens Vej 1
8850 Bjerringbro

http://www.nvhus.dk/

NATURVIDENSKABERNES HUS

Vi bygger bro mellem skoler og virksomheder og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær naturfagsundervisning.

Det er vores mål, at mange flere unge vælger en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi til gavn for erhvervslivet, samfundet og en bæredygtig fremtid.

WWW.NVHUS.DK

Følg pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Naturvidenskabernes Hus

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum