Naturfagsmaraton: Danmarks største konkurrence i naturfag kommer til Brønderslev

I dag kommer Naturfagsmaraton til Brønderslev, hvor 11 skoler fra Brønderslev Kommune skal dyste om de bedste opfindelser i Danmarks største konkurrence i naturfag med over 26.000 tilmeldte skoleelever.

Hvordan kan en lille landsby i Indonesien skaffe rent drikkevand, så børnene ikke længere skal bære tunge spande med vand fra floden? Hjælp købmanden til at opdage nye kunder i butikken! Hvordan kan man flytte flest kuglepenne hurtigst muligt på en fabrik? Det er bare nogle af de problemstillinger, som skoleelever fra Brønderslev Kommune skal opfinde de bedste løsninger på.

Naturfagsmaraton sætter teknologi på skoleskemaet
I Naturfagsmaraton arbejder skoleeleverne med opgaver, der sætter teknologi på skoleskemaet. At få teknologi ind i undervisningen er en vigtig del af formålet med Naturfagsmaraton, fortæller Nanna Seidelin, direktør Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton:

”Vi vil gerne inspirere unge til en fremtid med naturfag og teknologi ved at vise dem, hvilken forskel de kan gøre for andre mennesker med viden om teknologi. I år handler en af opgaverne for eksempel om pumpeteknologi, som virkelig betyder meget for mennesker, der ikke har adgang til rent vand,” siger Nanna Seidelin.

Naturvidenskabernes Hus bygger bro mellem skoler og virksomheder. Derfor er opgaven om pumpeteknologi udarbejdet i et samarbejde med Grundfos.

Man skal være i god naturfagsform
Siden november 2017, hvor opgaverne blev offentliggjort, er formen blevet pudset af i mange klasseværelser over hele landet. For ud over at være en konkurrencedag, hvor op til 24 klasser mødes og dyster på opfindsomhed, så er Naturfagsmaraton også et skræddersyet undervisningsforløb, som lærere for 5. og 6. klasser kan indarbejde i undervisningen i natur og teknologi. Men nu er konkurrencedagene i fuld gang og direktør i Naturvidenskabernes hus, der står bag Naturfagsmaraton, ønsker alle deltagere held og lykke:

”Konkurrencedagene er en kæmp fest for fællesskab, sammenhold og glæden ved at opfinde, men det er også en udfordring for mange klasser, for man kommer bestemt ikke sovende til at vinde. Vi ønsker alle held og lykke til konkurrencerne rundt omkring i landet,” siger hun.

Til konkurrencedagen i Brønderslev deltager i alt 25 klasser fra 11 lokale skoler.

Konkurrencedagene blev skudt i gang på Grundfos i Bjerringbro den 30. januar. Den sidste konkurrencedag afvikles i maj.

Faktaboks: Om Naturfagsmaraton

• I år er over 26.000 elever fra 5. og 6. klasser i hele landet tilmeldt.

• Der er 60 konkurrencedage og elever fra 51 forskellige kommuner deltager.

• Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj 2018.

• Det er 15. år i træk, at Naturfagsmaraton afholde

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.

Information til medier

Konkurrencedagen i Brønderslev foregår i Østsidehallen, Elmevej 122, 9700 Brønderslev den 1. marts 9.30 - 13.30.

Interesserede medier er meget velkomne til at dække konkurrencedagen. Vores folk på stedet, kan hjælpe med at finde lærere og elever, der vil interviewes. Der er mulighed for gode billeder gennem hele programmet.

Kontakt kommunikationschef i Naturvidenskabernes Hus Bjørn Kock Lærkedahl, hvis du som journalist ønsker at dække konkurrencen.

Naturvidenskabernes Hus:
Direktør Nanna Seidelin - ns@nvhus.dk / 29411133
Programchef Janus Halkier - jha@nvhus.dk / 61288155
Kommunikationschef Bjørn Kock Lærkedahl - bkl@nvhus.dk / 51194944

NATURVIDENSKABERNES HUS

Vi bygger bro mellem skoler og erhvervsliv og understøtter lærere i at udvikle og gennemføre inspirerende og virkelighedsnær undervisning.

WWW.NVHUS.DK