Naturfagligheden skal styrkes i folkeskolen

Trods fremgang i Pisa-undersøgelse efterlyser IDA øget fokus på naturfagene

Det er glædeligt, at Danmark for første gang ligger over gennemsnittet blandt OECD-landene i både matematik, læsning og naturfag.

Det mener formanden for IDA Thomas Damkjær Petersen, der dog samtidig ærgrer sig over, at Pisa-undersøgelsen påpeger alvorlige problemer for folkeskolen.

”Når danske skoleelever er blandt dem, der har mindst forventning om, at de skal bruge naturvidenskab i deres fremtidige job, har vi et meget stort problem. Det er katastrofalt,” siger han.

Hvis Danmark skal klare sig i den internationale konkurrence skal elevernes opfattelse ændres. Fremtidens job, bliver i den grad inden for det tekniske og naturfaglige område, og det skylder vi at fortælle eleverne, mener Thomas Damkjær Petersen.

”Det er essentielt, hvis vi vil fastholde og udbygge vores velfærd. Danmark og resten af verden står foran utallige udfordringer, der alene kan løses ved hjælp af naturfaglig og teknologisk tilgang, og derfor skal undervisningen i højere grad prioriteres i den naturfaglige retning,« siger han.

Thomas Damkjær Petersen understreger, at erhvervslivet allerede nu står med en stor efterspørgsel på teknisk og naturvidenskabeligt uddannede, og at en prognose fra den teknologiske alliance Engineer the future viser, at vi vil mangle 13.500 højtuddannede med teknisk og naturvidenskabelig baggrund i 2025. Derfor er det essentielt, at skoleelverne både bliver dygtige, og får en oprigtig interesse for naturfagene.

”Derfor skal der arbejdes målrettet med denne problemstilling. Eksempelvis ser jeg gerne, at kompetencedækningen blandt lærerne i natur og teknologi i de mindre klasser bliver hævet væsentligt, så eleverne fra første skoledag møder en kvalificeret undervisning i faget,” siger han