Salling Group

Nationalt initiativ samler Danmark mod madspild

Del
En række af landets førende virksomheder samt organisationerne Stop Spild Af Mad og FødevareBanken samler med et unikt partnerskab danske virksomheder og forbrugere i kampen mod madspild. Virksomhederne vil selv halvere deres madspild frem mod 2030.

Hver eneste dag året rundt bliver næsten 2.000 ton mad smidt ud i Danmark. Og alt i alt tegner Danmarks samlede madspild sig for 700.000 ton årligt.

En række af landets førende virksomheder, Danmarks største forening mod madspild, Stop Spild Af Mad, og organisationen FødevareBanken vil nu gøre op med det. Sammen lancerer de et banebrydende partnerskab, som under overskriften ”Danmark mod Madspild” skal samle danske forbrugere og virksomheder i kampen mod madspild.

Alle vil halvere sit samlede madspild
Mens forbrugerne med Danmark mod Madspild både kan dele og få gode råd til, hvordan de kan være med til at smide mindre mad ud, forpligter alle deltagende virksomheder sig til at lægge deres madspildstal åbent frem og til at halvere deres samlede madspild inden 2030 – en målsætning, der direkte bidrager til FN’s verdensmål for madspild.

– Det er et ambitiøst tiltag, og jeg er stolt over, at vi og en række af landets største virksomheder vil arbejde tæt sammen om at løse en fælles udfordring. Det kommer til at kræve åbenhed, mod og et stort stykke arbejde at halvere vores madspild. Men der er ingen tvivl om, at vi i fællesskab med vores leverandører, som har tilsluttet sig, øvrige virksomheder og ikke mindst forbrugere kan levere det afgørende skub mod at nå vores ambitiøse målsætninger, siger Per Bank, administrerende direktør i Salling Group, som allerede sidste år lagde sit tal for madspild frem – og slog fast, at den vil halvere sit madspild inden 2030.

Salling Group, der blandt andet driver kæderne føtex, Netto og Bilka, har som en af de 17 initiativtagere samlet en række af sine større leverandører. Og alle 17 forpligter sig til at arbejde endnu tættere sammen om at mindske madspildet og halvere det frem mod 2030.

– Vi ser kampen mod madspild som et af de vigtigste emner overhovedet. Madspild er desværre meget mere end spild af dyrebar mad. Det indebærer også spild af arbejdskraft, naturressourcer og energi til fx produktion og transport. Læg så dertil, at vi bliver ca. tre milliarder flere på kloden i 2050. Derfor skal der gøres meget mere mod madspild både nu og i fremtiden. Og vi ser meget gerne, at Danmark bliver foregangsland for ideer og metoder til reduktion af madspild, og det kan vi gennem Danmark mod Madspild, siger Henriette Kjær Schmidt, landechef i Nestlé Danmark.

Håber på stor opbakning
– Danmark mod Madspild er det første initiativ i landet, som samler fødevareaktører om at offentliggøre deres tal på madspild. Og hvad kan måles, kan også mindskes. Det er rigtigt positivt at kampen mod madspild ikke kun favner forbrugere, men er også begyndt at fokusere på fødevareproducerende aktører og detailhandlen. Det er vigtigt at opsætte nationale mål om halvering af madspild i tråd med EU og FN mål - noget, som vores organisation allerede er involveret i på internationalt niveau, siger Selina Juul, stifter og bestyrelsesformand i Stop Spild Af Mad og medlem af Champions 12.3, som er globale ambassadører for FN’s Verdensmål 12.3.

Partnerskabet Danmark mod Madspild åbner allerede i dag op for, at interesserede virksomheder og forbrugere kan deltage og bidrage. Herefter vil alle parter bidrage med erfaringer gennem hjemmeside, konferencer og undervisningsmaterialer, så den ambitiøse målsætning om at halvere madspildet i Danmark kan indfries.

Læs mere på www.danmarkmodmadspild.dk.

- - - - - 

Baggrund: Danmark Mod Madspild
Danmark Mod Madspild er et nationalt partnerskab, som skal komme madspild til livs.
Som forbruger kan man via hjemmesiden dele og få gode råd til, hvordan man kan være med til at smide mindre mad ud, og på den måde modvirke madspild.

Virksomheder har også mulighed for at gøre sit, og interesserede virksomheder kan melde sig ind i partnerskabet på www.danmarkmodmadspild.dk. For at blive partner skal den enkelte virksomhed forpligte sig til FN’s verdensmål om at halvere sit madspild inden 2030 – og skal derudover måle sit madspild og offentliggøre resultater årligt.

Virksomheder i Danmark mod Madspild skal årligt rapportere deres madspild, opgjort i vægt, redegøre for opgørelsesmetode samt dokumentere tredjeparts verificering af tallene – f.eks. via revisor.

Initiativtagerne til Danmark mod Madspild er en række af landets førende virksomheder inden for fødevareproduktion og -salg samt organisationerne Stop Spild Af Mad og FødevareBanken.

FAKTA: Initiativtagere til Danmark mod Madspild:
▪ Salling Group (der bl.a. har føtex, Netto og Bilka)
▪ Alfred Pedersen & Søn
▪ Arla Foods
▪ Carletti
▪ HK Scan
▪ Kohberg Bakery Group
▪ Løgismose Meyers
▪ Naturmælk
▪ Nestlé
▪ Peter Larsen Kaffe
▪ Stryhns
▪ Unilever
▪ Stop Spild Af Mad
▪ FødevareBanken

FAKTA: Generelle tal om madspild
Hvert år smider vi i Danmark over 700.000 ton mad ud. Husholdningernes madspild udgør 247.000 ton pr. år.

I servicesektoren er der et årligt madspild på 227.000 ton, heraf 163.000 ton fra detailhandlen, 29.000 ton fra hoteller og restauranter og 31.000 ton fra institutioner og storkøkkener om året. Madspild fra primærproduktionen udgør 100.000 ton pr. år, mens fødevareindustrien står for et årligt madspild på 133.000 ton.

Kilde: Miljøstyrelsen - 2015

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye