Nationalmuseet tilpasser økonomien

Ændrede indtægtsforudsætninger betyder, at Nationalmuseet må tilpasse økonomien.
Nationalmuseet set fra Frederiksholms kanal

Nationalmuseet har haft en ambitiøs vækststrategi på baggrund af nogle flotte år før corona-pandemien, hvor besøgstallene var høje. Nationalmuseet er kommet godt gennem corona-pandemien, men udsigten til de manglende besøgende, særligt turister, og øgede udgifter til Nationalmuseets nye magasin til de danske nationalskatte gør, at Nationalmuseet må tilpasse sin økonomi for 2023.

Nationalmuseet forventer, at ca. 20 fuldtidsstillinger nedlægges. Nationalmuseet har ca. 730 ansatte.

Over halvdelen af vores gæster er normalt turister, og dem forventer vi desværre at se væsentligt færre af i de kommende år. Det er vi nødt til at tage bestik af nu og tilpasse vores økonomi for 2023 til den nye virkelighed. Det betyder desværre, at vi må afskedige medarbejdere. Vi vil tilbyde muligheden for frivillig fratrædelse, så færre skal afskediges. Mit fokus vil være på, at vi får en god og ordentligt proces i en svær tid”, siger Nationalmuseets direktør Rane Willerslev.

Først i slutningen af næste år eller ind i 2024 begynder turisterne at vende tilbage til Danmark, viser prognoser fra FN’s turismeorganisation (UNWTO). På Nationalmuseet er der blevet arbejdet hårdt på at få økonomien til at hænge bedst muligt sammen i den nye situation, og økonomien er løbende blevet tilrettet.

Nationalmuseet har trimmet organisationen både i 2022 og i 2023, men kan ikke komme udenom at skulle nedlægge stillinger.

Nationalmuseet har en samlet økonomi på 400 mio. kr., hvoraf 100 mio. kr. kommer fra billetindtægter. De resterende beløb er statslige bevillinger og tilskudsmidler fra private fonde.

Fakta om Nationalmuseet

• Nationalmuseet er Danmarks statslige, kulturhistoriske hovedmuseum med den største geografiske udbredelse og de største kulturhistoriske samlinger af danske og udenlandske kulturers historie.

• Nationalmuseet er forpligtet gennem den danske museumslov til blandt andet at forvalte danefæ-ordningen, som går ud på at håndtere mange af de fund, der bliver gjort løbende i Danmark. Også forskning og formidling af Danmarks kulturhistorie og vores relation til verden omkring os samt varetagelse af kulturarven i kirkerne gennem kirkekonsulenter er en del af Nationalmuseets opgaver.

• Nationalmuseet består af 18 besøgssteder og er inddelt i forskellige afdelinger: Forskning, samling og bevaring. Museer og Slotte. Administration og drift samt Nationalmuseet i Prinsens Palæ.

• Blandt de 18 besøgssteder, som er en del af Nationalmuseet er: Nationalmuseet, Frilandsmuseet, Kronborg Slot, Kongernes Jelling, Frihedsmuseet, Christiansborg Slot, Frøslev, Krigsmuseet m.fl.

Nationalmuseet set fra Frederiksholms kanal

Information om Nationalmuseet - Museer, forskning og bevaring