National undersøgelse af kvaliteten i kommunale børnehaver
Tre ud af fire børn i alderen 3-5 år bruger de fleste af deres vågne timer i en kommunal børnehave. Det gør børnehaverne til en vigtig arena i forhold til at sikre, at alle børn i Danmark trives og udvikler sig. Trivsel og læring i de første leveår er af afgørende betydning for børns muligheder senere i livet. Selvom der findes en del viden om, hvad der skaber gode dagtilbud, er det aldrig blevet undersøgt, hvordan kvaliteten i de kommunale børnehaver faktisk er. Danmarks Evalueringsinstituts (EVA) undersøgelse er således den første, som giver systematisk viden om kvaliteten i kommunale børnehaver på nationalt plan.
”Jo mere vi ved om kvaliteten i dag, jo bedre er udgangspunktet for, at børnehaverne kan udvikles og blive endnu bedre i fremtiden. Jeg håber, at resultaterne af undersøgelsen kan bidrage til, at vi får en mere vidensbaseret debat om kvaliteten i de danske dagtilbud,” siger direktør i EVA, Mikkel Haarder.
Svingende resultater
Undersøgelsen viser, at kvaliteten i de kommunale børnehaver varierer, alt efter hvilke forhold der er i fokus. Det pædagogiske personale er i størstedelen af børnehaverne gode til at have positive interaktioner med børnene, stimulere børnenes sprog og skabe en behagelig atmosfære i børnehaven. I de fleste børnehaver formår personalet samtidig at skabe en struktureret hverdag, hvor der er tid til fri leg både i mindre og større grupper, og hvor alle børn har mulighed for at deltage.
Dog viser undersøgelsen også, at kvaliteten i en del af børnehaverne halter bagefter. I halvdelen af børnehaverne er det en udfordring for personalet at have opmærksomhed på børnenes udvikling og læring igennem leg og voksenstyrede aktiviteter. En anden udfordring for mange kommunale børnehaver er, at der enten er decideret mangel på legematerialer, eller at de materialer, som er til stede på stuen, ikke er tilstrækkelig varierede til, at alle børn har mulighed for at blive stimuleret og udfordret.
”Der er på det seneste kommet styrket politisk fokus på dagtilbudsområdet, hvilket er en glædelig udvikling. Men i det lys mener jeg også, at vi med rette kan spørge os selv, om vi kan være tilfredse med resultaterne af undersøgelsen,” siger Mikkel Haarder.
Hvor 19 procent af de kommunale børnehaver i gennemsnit er blevet vurderet til at være af god kvalitet, er der 6 procent af børnehaverne, hvor kvaliteten ifølge undersøgelsen er utilstrækkelig. Det kan fx betyde, at personalets samvær med børnene er overvejende negativ og irettesættende, at børnene oplever meget ventetid mellem aktiviteter, eller at der mangler legematerialer på stuen. I de resterende 75 % er kvaliteten ifølge undersøgelsen tilstrækkelig.
”Vi må desværre konstatere, at kvaliteten i en mindre del af børnehaverne er så lav, at man kan blive bekymret for børnenes trivsel. Derudover kan man stille spørgsmålstegn ved, om de kommunale børnehaver generelt set giver børnene gode nok muligheder for at rykke sig i forhold til deres læring og udvikling. Det er især et problem for de børn, som i forvejen ikke har gode forudsætninger for at udvikle sig, og som faktisk har brug for ekstra støtte, for at komme på niveau med de andre børn,” fortæller Mikkel Haarder.
Internationalt anerkendt måleredskab
Undersøgelsen af kvaliteten i de kommunale børnehaver er lavet ved hjælp af det internationalt anerkendte observationsredskab ’Early Childhood Environment Rating Scale, Third Edition’ (ECERS-3). Redskabet er udviklet i USA og tidligere brugt til nationale undersøgelser af kvalitet i dagtilbud i bl.a. England og Norge, ligesom flere danske kommuner i dag bruger ECERS som måleredskab. Redskabet fokuserer på mange af de kvalitetselementer, som er indeholdt i den styrkede pædagogiske lærerplan, som udgør rammen for det pædagogiske arbejde i alle dagtilbud i Danmark
EVA’s undersøgelse af kvalitet i kommunale børnehaver er lavet i samarbejde med University College Nordjylland med hjælp fra University College Absalon og Sprogin. Der i alt blevet foretaget observationer på 165 stuer fordelt på 88 institutioner fra 56 kommuner.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) gør uddannelser og dagtilbud bedre - gennem evalueringer, analyser og redskaber, som bidrager til at udvikle kvalitet. Vores viden bruges på alle niveauer - fra institutioner og skoler til kommuner og ministerier.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Ældre studerende vil ikke flytte efter uddannelse15.3.2024 05:30:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende, der er 26 år eller ældre, og som angiver, at uddannelsens geografiske placering var vigtig eller meget vigtig for deres studievalg, er mere tilbøjelige til at vælge uddannelse tæt på deres bopæl, mens yngre studerende vægter det sociale liv i byen højt, når de skal vælge uddannelse.
Spændende job og faglige interesser trækker, når unge vælger studie12.3.2024 09:17:18 CET | Pressemeddelelse
Det er muligheden for at få et spændende job og følge en faglig interesse, der vægter højest, når unge vælger en videregående uddannelse. Dette er blandt de centrale fund fra EVAs undersøgelser, som præsenteres i et nyt faktaark, hvor vi har samlet de vigtigste pointer om unges studievalg.
Studerendes motivation falder i løbet af første år på studiet1.2.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Studerende har en høj motivation for at studere inden første dag på uddannelsen, men i løbet af det første år på studiet falder den med 17 procent. Faldet er størst blandt efterkommere og studerende med lave snit fra gymnasiet. Det er vigtigt at imødegå, da lavere studiemotivation øger risikoen for frafald.
Erhvervsuddannelserne er populære især blandt hf- og hhx-studenterne25.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Erhvervsuddannelserne er populære blandt især hf- og hhx-studenterne. Hver fjerde hf’er og hver femte hhx’er søger ind på en erhvervsskole få år efter gymnasiet. Kombination af gymnasiet og erhvervsuddannelse udfylder et behov hos nogle studerende, men der kan være grund til at styrke vejledningen.
Grøn omstilling påvirker unges valg af studie og karriere4.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For 15 % af alle studerende var ønsket om at arbejde med grøn omstilling vigtigt for deres studievalg, og omkring hver fjerde vil arbejde med grøn omstilling, når de er færdiguddannede. Det viser en ny undersøgelse fra EVA.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum