’National Hot Dog Dag 2011’ – igen i år til fordel for kræftramte børn

Søndag den 19. juni gentages de sidste 2 års store succes med ’National Hot Dog Dag’. Organisationen ’Familier med kræftramte børn’ er igen i år valgt som modtager af donationen, der udgør dagens omsætning.

I år på en søndag

De sidste par år er rigtig mange københavnere gået forgæves da "National Hot Dog Dag" de foregående år har været afholdt på en mandag. I år har arrangørerne valgt at give alle hotdogglade københavnere muligheden for at deltage i løjerne og lagt arrangementet på en søndag. Det forventes derfor at sidste års salg på over 6.000 hotdog bliver slået i år.

'Familier med kræftramte børn' modtager donationen

Igen i år er 'Familier med kræftramte børn' udset til at være den organisation der vil modtage hele omsætningen fra dagens hotdog salg. Sidste år indbragte 'National Hot Dog Dag' kr. 60.000,00. Dette beløb håber arrangørerne, at de kan forbedre i 2011. 'Familier med kræftramte børn' har inviteret en række af sine ambassadører til at stå i pølsevognene for at sætte lidt ekstra kolorit på dagen samt organisationens protektor Camilla af Rosenborg. Traditionen tro vil Camilla Af Rosenborg klippe den røde pølsesnor og åbne "National Hot Dog Dag" - dette sker klokken 12.00.

En stor og vigtig dag

"Den 19. juni er en dag, vi hos 'Familier med kræftramte børn' ser meget frem til. Det faktum at så mange mennesker stifter bekendtskab med vores organisation og det arbejde, vi udfører - sammenholdt med de mange dejlige penge, vi får ud af samarbejdet - er med til at gøre 'National Hot Dog Dag' til en af de vigtige dage i vores 2011 kalender. Der skal lyde en stor tak til initiativtagerne for at have valgt vores organisation som modtager af donationen igen i 2011, udtaler formanden for 'Familier med kræftramte børn', Kurt Hansen.

Kurt Hansen
Formand, 'Familier med kræftramte børn'
Kontor: 86 94 69 30

John Jensen
Pølsemand & stifter af "National Hot Dog Dag"

Fakta om 'National Hot Dog Dag'

• 'National Hot Dog Dag' afholdes i København  søndag den 19. juni. Pølsevognene har åbent fra klokken 12.00 - 20.00.
  • Alle hotdogs koster kr. 10.00.
  • Komtesse Camilla Af Rosenborg klipper den røde pølsesnor klokken 12.00.
  •  'Familier med kræftramte børn' er udset til at være modtager af donationen fra dagens salg.
  • Flere af ambassadørerne i 'Familier med kræftramte børn' agerer pølsemænd i dagens anledning.

• Ca. tre ud af fire børn helbredes i dag for kræft - dog med variationer fra sygdom til sygdom. Ved nogle kræftformer er helbredelsesprocenten over 75 procent, mens den for andre er lavere.
  • Et behandlingsforløb for børn strækker sig typisk over to til tre år. Børn reagerer generelt bedre på behandling end voksne, lige meget hvilken kræftsygdom der er tale om. Børnene behandles med operation, kemo- eller stråleterapi - ofte i kombination med hinanden. Derudover suppleres kræftbehandlingen af fx blodtransfusioner og antibiotika.
  • Der er forskellige bi- og senfølgevirkninger ved behandling, som kan være mere eller mindre alvorlige. Det drejer sig bl.a. om svækket korttidshukommelse og indlæringsevne, nedsat syn, hørelse og funktionsevne på vitale indre organer, lever, lunger, nyre og hjerte mv

Fakta om organisationen 'Familier med kræftramte børn':

• 'Familier med kræftramte børn' er en selvstændig, landsdækkende organisation, der formidler personlig kontakt og støtte til familier med kræftramte børn og udbreder kendskabet til de vilkår, som børn og unge med kræft og deres familier lever under.
  • 'Familier med kræftramte børn' afholder en række faglige, sociale og rekreative aktiviteter for børn og unge med kræft og deres familier samt arbejder for forbedringer i behandlingen af og omsorgen for børn og unge med kræft.
  • 'Familier med kræftramte børn' driver et mindre ferie- og rekreationscenter, hvor familier med kræftramte børn og unge fra hele Danmark kan få et ophold.
  • 'Familier med kræftramte børn' blev etableret i 1983 og har i dag over 2.000 familiemedlemmer, der alle repræsenterer en familie, som har eller har haft et kræftramt barn. Hertil kommer et større antal støttemedlemmer. Størstedelen af arbejdet i organisationen med gennemførelse af aktiviteter og arrangementer sker på frivillig og ulønnet basis.