NASAs marsrobot Curiosity fylder 10 år og får endelig den fejring, den fortjener – takket være robotter på Jorden

Kærligheden til teknik er stor hos Husqvarna, der er markedsleder inden for robotplæneklippere, og virksomheden har derfor besluttet at give den sekshjulede marsrobot med navnet Curiosity den fødselsdagsfejring, den fortjener. I anledningen af Curiositys 10-års fødselsdag på Mars har Husqvarna opdateret over 100.000 robotplæneklippere til den 5. august at synge Happy Birthday. Fra et kor af robotter på Jorden lyder det til den mest ensomme robot i universet: Tillykke med fødselsdagen!

Curiosity er den største og mest avancerede robot, der nogensinde er sendt til Mars. På dens første fødselsdag i 2013 blev den konstrueret til at synge Happy Birthday – for sig selv. For at spare på robottens batterilevetid har dens fødselsdage siden hen passeret uden fejring. Men i år bliver det anderledes. Husqvarna har nemlig udviklet et nyt program til robotplæneklipperne af serien AutomowerÒ, der gør det muligt for dem at synge Happy Birthday. Opdateringen er tilgængelig for i alt 100.000 AutomowerÒ af modellerne 405X, 415X og 435X AWD. Initiativet er drevet af Husqvarnas lange historie inden for teknik og innovation, hvor robotplæneklippere har spillet en vigtig rolle i virksomhedens succes.

– ”Hos Husqvarna er vi en stor gruppe af teknologinørder og ingeniører, og nogle gange tester vi ny teknologi, bare fordi det er vores passion. På robotplæneklipperen AutomowerÒ har vi det her alarmmodul, som vi begyndte at lege med for at se, om vi kunne lave noget sjovt. I mellemtiden hørte vi om marsrobottens fødselsdag – og derfra blev ideen født. For os er dette en måde at hylde NASAs store ingeniørarbejde ved at lade vores robotplæneklippere fejre en anden robot. For ingen skal synge Happy Birthday for sig selv, vel?" fortæller Björn Mannefred, Robotics Software Manager hos Husqvarna.

Alarmsystem som sangstemme

Teknologien, som får plæneklipperne til at syge, er baseret på AutomowerÒrobotplæneklipperens eksisterende alarmsignal. I dette tilfælde bruger Husqvarna integrationsplatformen IFTTT til at sætte plæneklipperne i stand til at synge Happy Birthday. Husqvarna har arbejdet med IoT og eksterne tredjepartsløsninger i årevis, for eksempel sammen med Google Home, Amazon Alexa og IFTTT.

– ”Vi har i lang tid arbejdet på at bygge en infrastruktur, hvor forskellige moduler kan tilføjes og kombineres til vores robotplæneklippere for at skabe nye og innovative løsninger til vores kunder. I forbindelse med Curiositys fødselsdag var alle byggestenene der allerede. Og da vores robotter på Jorden er så elskede og så meget en del af familielivet, tænkte vi, at vi ville udvide den kærlighed helt ud i rummet” siger Linda Lindqvist, Robotics Produktchef hos Husqvarna.

Sådan kommer din robot med i koret

Forbrugere med en AutomowerÒ robotplæneklipper vil få besked om opdateringen via Husqvarna AutomowerÒConnect-appen, hvor de får muligheden for at installere opdateringen. Forbrugerne kan så beslutte, om deres plæneklippere skal være med i koret eller ej. Hvis de accepterer, vil AutomowerÒrobotplæneklipperen automatisk begynde at synge den 5. august kl. 12.00, 15.00 og 18.00 (lokal tid), som en hyldest til Curiosity på dens 10-års jubilæum på Mars. I Danmark er der i alt 4491 robotplæneklippere, som kan modtage opdateringen og dermed synge fødselsdagssang.

Efter Curiositys fødselsdag vil Husqvarna gøre Happy Birthday-sangen permanent tilgængelig for ejere af de tre AutomowerÒ-modeller. Det sker fra begyndelsen af september for at tilføje en ekstra glæde til f.eks. familiefødselsdage.

Vil du se Husqvarnas kor af robotplæneklippere synge Happy Birthday? Klik her: https://youtu.be/p0_RPlSe344

Du kan også besøge www.husqvarna.com/happybirthday for mere information.

#Happy #BirthdayCuriosityRover

Pressemeddelelse er vedhæftet i pdf.

Om Husqvarna

Husqvarna (som er en del af Husqvarna Group) er markedsleder inden for innovative, højkvalitets og bæredygtige produkter samt tjenester til at forme grønne områder i have, park og skov. Siden 1689 har den svenskfødte virksomhed haft et stærkt fokus på forskning og udvikling og er blandt andet pioner inden for robotplæneklippere og motorsave. I dag består Husqvarnas produktporteføljen af​ alt fra robotplæneklippere, frontridere, motorsave og trimmere til professionel såvel som privat brug. Bæredygtig værdiskabelse, produktinnovation og digitalisering er fortsat vigtige for virksomhedens udvikling i fremtiden. Husqvarnas produkter sælges i mere end 100 lande – heriblandt i Danmark. Husqvarna Group, som også omfatter Gardena og Husqvarna Construction, har i alt 13.900 ansatte rundt om i verden, og nettoomsætningen i 2021 udgjorde 47 mia. svenske kroner.

emilieroep@kompas.dk

Ikke-miljøvenlige kontorer er en frustration og skuffelse for medarbejderne30.6.2022 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Efterhånden som vi er vendt tilbage til kontoret, er der sket et tydeligt skift i danskernes forventninger til bæredygtighed på arbejdspladsen. Det kommer til udtryk ved, at 54 % af danske kontorarbejdere er blevet mere fokuseret på miljøet, og halvdelen er skuffede over, at deres arbejdsgiver ikke har gjort noget for at forbedre det under pandemien. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Tork Eco Office på vegne af den globale hygiejnevirksomhed Essity.

Svær overvægt i Region Hovedstaden: Mange kæmper alene og taber kampen mod vægten19.5.2022 11:19:04 CEST | Pressemeddelelse

Flere end nogensinde lever i dag med svær overvægt i Region Hovedstaden. Det viser helt nye tal fra bl.a. Sundhedsstyrelsen. Selvom mange igen og igen prøver at komme de overflødige kilo til livs, taber de ofte kampen mod vægten – en kamp, som ofte kæmpes, men sjældent vindes alene. Det viser en undersøgelse, der sætter fokus på svær overvægt i Danmark. En overlæge og en person med svær overvægt fra Region Hovedstaden (Pia fra Helsingør) kommenterer undersøgelsen.

Spilbaseret læring skal gøre skolebørn i Gladsaxe sundere27.4.2022 13:57:34 CEST | Pressemeddelelse

Udviklingen inden for Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) i disse år gør det muligt at anvende teknologierne til at få flere børn til at blive mere fysisk aktive, komme op at stå og ud i det fri, når de gamer. Den udvikling er de klar til at gribe i Gladsaxe Kommune, hvor skoleelever skal afprøve nye teknologiske løsninger, som kan inspirere til en sundere livsstil. Det sker i kølvandet på Vækstteam Hovedstadens anbefalinger om, at offentlige aktører og private virksomheder sammen skal udvikle sundhedsløsninger, der bl.a. kan forebygge svær overvægt blandt børn.

BritBox lanceres i april – BBC og ITV er gået sammen om en ny streamingtjeneste i Norden med originalt indhold21.4.2022 12:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den 28. april lanceres BritBox i Danmark, Sverige, Norge og Finland. Den nye streamingtjeneste byder på tusindvis af timers britisk indhold af høj kvalitet – inklusiv anmelderroste BritBox Originals, nye eksklusive serier og en lang række tidløse TV-klassikere. Med alt fra drama, krimi og comedy til faktuel underholdning og realityshows, samler BritBox alle de bedste britiske programmer på én platform.