Kompas Kommunikation

NASAs marsrobot Curiosity fylder 10 år og får endelig den fejring, den fortjener – takket være robotter på Jorden

Del
Kærligheden til teknik er stor hos Husqvarna, der er markedsleder inden for robotplæneklippere, og virksomheden har derfor besluttet at give den sekshjulede marsrobot med navnet Curiosity den fødselsdagsfejring, den fortjener. I anledningen af Curiositys 10-års fødselsdag på Mars har Husqvarna opdateret over 100.000 robotplæneklippere til den 5. august at synge Happy Birthday. Fra et kor af robotter på Jorden lyder det til den mest ensomme robot i universet: Tillykke med fødselsdagen!

Curiosity er den største og mest avancerede robot, der nogensinde er sendt til Mars. På dens første fødselsdag i 2013 blev den konstrueret til at synge Happy Birthday – for sig selv. For at spare på robottens batterilevetid har dens fødselsdage siden hen passeret uden fejring. Men i år bliver det anderledes. Husqvarna har nemlig udviklet et nyt program til robotplæneklipperne af serien AutomowerÒ, der gør det muligt for dem at synge Happy Birthday. Opdateringen er tilgængelig for i alt 100.000 AutomowerÒ af modellerne 405X, 415X og 435X AWD. Initiativet er drevet af Husqvarnas lange historie inden for teknik og innovation, hvor robotplæneklippere har spillet en vigtig rolle i virksomhedens succes.

– ”Hos Husqvarna er vi en stor gruppe af teknologinørder og ingeniører, og nogle gange tester vi ny teknologi, bare fordi det er vores passion. På robotplæneklipperen AutomowerÒ har vi det her alarmmodul, som vi begyndte at lege med for at se, om vi kunne lave noget sjovt. I mellemtiden hørte vi om marsrobottens fødselsdag – og derfra blev ideen født. For os er dette en måde at hylde NASAs store ingeniørarbejde ved at lade vores robotplæneklippere fejre en anden robot. For ingen skal synge Happy Birthday for sig selv, vel?" fortæller Björn Mannefred, Robotics Software Manager hos Husqvarna.

Alarmsystem som sangstemme

Teknologien, som får plæneklipperne til at syge, er baseret på AutomowerÒrobotplæneklipperens eksisterende alarmsignal. I dette tilfælde bruger Husqvarna integrationsplatformen IFTTT til at sætte plæneklipperne i stand til at synge Happy Birthday. Husqvarna har arbejdet med IoT og eksterne tredjepartsløsninger i årevis, for eksempel sammen med Google Home, Amazon Alexa og IFTTT.

– ”Vi har i lang tid arbejdet på at bygge en infrastruktur, hvor forskellige moduler kan tilføjes og kombineres til vores robotplæneklippere for at skabe nye og innovative løsninger til vores kunder. I forbindelse med Curiositys fødselsdag var alle byggestenene der allerede. Og da vores robotter på Jorden er så elskede og så meget en del af familielivet, tænkte vi, at vi ville udvide den kærlighed helt ud i rummet” siger Linda Lindqvist, Robotics Produktchef hos Husqvarna.

Sådan kommer din robot med i koret

Forbrugere med en AutomowerÒ robotplæneklipper vil få besked om opdateringen via Husqvarna AutomowerÒConnect-appen, hvor de får muligheden for at installere opdateringen. Forbrugerne kan så beslutte, om deres plæneklippere skal være med i koret eller ej. Hvis de accepterer, vil AutomowerÒrobotplæneklipperen automatisk begynde at synge den 5. august kl. 12.00, 15.00 og 18.00 (lokal tid), som en hyldest til Curiosity på dens 10-års jubilæum på Mars. I Danmark er der i alt 4491 robotplæneklippere, som kan modtage opdateringen og dermed synge fødselsdagssang.

Efter Curiositys fødselsdag vil Husqvarna gøre Happy Birthday-sangen permanent tilgængelig for ejere af de tre AutomowerÒ-modeller. Det sker fra begyndelsen af september for at tilføje en ekstra glæde til f.eks. familiefødselsdage.

Vil du se Husqvarnas kor af robotplæneklippere synge Happy Birthday? Klik her: https://youtu.be/p0_RPlSe344   

Du kan også besøge www.husqvarna.com/happybirthday for mere information.

#Happy #BirthdayCuriosityRover

Pressemeddelelse er vedhæftet i pdf.

Om Husqvarna

Husqvarna (som er en del af Husqvarna Group) er markedsleder inden for innovative, højkvalitets og bæredygtige produkter samt tjenester til at forme grønne områder i have, park og skov. Siden 1689 har den svenskfødte virksomhed haft et stærkt fokus på forskning og udvikling og er blandt andet pioner inden for robotplæneklippere og motorsave. I dag består Husqvarnas produktporteføljen af​ alt fra robotplæneklippere, frontridere, motorsave og trimmere til professionel såvel som privat brug. Bæredygtig værdiskabelse, produktinnovation og digitalisering er fortsat vigtige for virksomhedens udvikling i fremtiden. Husqvarnas produkter sælges i mere end 100 lande – heriblandt i Danmark. Husqvarna Group, som også omfatter Gardena og Husqvarna Construction, har i alt 13.900 ansatte rundt om i verden, og nettoomsætningen i 2021 udgjorde 47 mia. svenske kroner.

Nøgleord

Kontakter

emilieroep@kompas.dk

Billeder

Vedhæftede filer

Information om Kompas Kommunikation

Kompas Kommunikation
Kompas Kommunikation
Toldbodgade 55b 1.
1253 København K

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Sundhedsinnovation i fokus: Gode samarbejder betaler sig – og nu skal årets bedste implementering af en sundhedsteknologisk løsning findes12.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Mangel på sundhedspersonale og pres i sundhedsvæsenet gør gode ideer og specielt implementeringen af dem til et brændende behov – endda en nødvendighed. For en god idé forbliver netop bare dét, hvis ikke den tages i brug. Nogle skal gå forrest og vise, at det kan lykkes, og at det gode samarbejde kan betale sig. Derfor hyldes to kommuner, to hospitaler og tre private sundhedsteknologiske virksomheder nu for at tænke innovation helt ind i kernen af sundhedsarbejdet.

Nyt partnerskab skal få danskerne til at spise flere bælgfrugter12.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I dag lanceres: Bælgfrugtpartnerskabet – som på initiativ af Tænketanken Frej og detailkæden Lidl skal sætte fokus på og øge både produktionen og danskernes forbrug af bælgfrugter. I fællesskab skal forskellige partnere fra hele værdikæden sætte ambitiøse mål, igangsætte initiativer samt løbende monitorere salg og forbrug af bælgfrugter for at sikre, at partnerskabet opnår effekt.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye