Naisten mielikuvat brändeistä

Fazer kärjessä naisten top-10 listalla. Suomalaiset naiset omaksuvat uusia mobiilimaksusovelluksia ja Klarna on parantanut eniten.

YouGov on julkaissut listauksen brändeistä, joihin suomalaiset naiset suhtautuvat myönteisimmin. Naisilta kysyttiin, mistä brändeistä heillä on positiivinen yleisvaikutelma.

Naisten mielikuvat brändeistä

Suomalaiset naiset ovat hyvin uskollisia suosikkibrändeilleen.

YouGovin analyysi paljastaa, että suomalaiset naiset ajattelevat myönteisimmin Fazerista jo neljäntenä peräkkäisenä vuotena. Elintarvikealan suuryritys Fazer saa arvosanakseen 75,8 ennen Fiskarsia, jonka arvosana on 74,9. Kolmanneksi naisten mielikuvissa sijoittuu Iittala arvosanalla 73,0.

Top-10-listalla on tänä vuonna vain yksi uusi brändi, Hackman. Se nousee nyt sijalle yhdeksän tiputtaen Lidlin pois kymmenen kärjestä.

Nousijat

Klarna on brändi joka on petrannut viime vuonna naisten keskuudessa eniten yleisvaikutelman osalta (+7,1). Klarna on maailmanlaajuinen maksujen ja ostosten välittäjä ja tarjoaa eri maksutapoja kuten ostosten maksaminen myöhemmin mobiilisovelluksella (Klarna app) jonka erityisesti suomalaiset naiset ovat omaksuneet.  27% suomalaisista naisista käyttää Klarnaa verrattuna 16% suomalaisista miehistä.

MobilePay, Danske Bankin mobiilimaksusovellus, on myös noussut listalla, joten näyttää siltä että suomalaiset naiset ovat yleisesti ryhtyneet omaksumaan uusia mobiilisovelluksia. Mobiilimaksut ovat yleistyneet pohjoismaissa parin viime vuoden aikana, mutta Suomessa on pohjoismaista vähiten mobiilimaksun käyttäjiä.  Katso whitepaper-julkaisumme mobiilimaksuista tästä.. Tämä saattaa muuttua seuraavien vuosien aikana.

Toisella sijalla listalla on VR (+6,7). VR oli myös yksi eniten kehittyneistä brändeistä naisten keskuudessa viime vuonna. YouGovin profiilien mukaan suomalaiset naiset joilla on positiivinen kokemus VR-palveluista käyttävät suurella todennäköisyydellä julkisia kulkuneuvoja säännöllisesti (41% verrattuna 36% valtaväestöstä). Heitä huolestuttaa myös ilmastonmuutos ja 53% ovat varmoja että ihmiskunnan toiminta on aiheuttanut merkittävän muutoksen ilmastossa, verrattuna 42% valtaväestöstä. Nämä arvot käyvät hyvin yhteen VR:n ja ympäristöystävällisemmän matkustamisen kanssa.

X-tra ottaa kolmannen sijan +5,8 nousulla.

Katso maakohtaiset tulokset

YouGov BrandIndex

YouGov BrandIndex mittaa päivittäin brändimielikuvaa yli 290 brändin osalta Suomessa. BrandIndexissä haastatellaan kansallisesti edustavalla otoksella päivittäin sata suomalaista kuluttajaa, vastaajat arvioivat brändejä kaikkiaan 16 eri mittarilla.

Yleisvaikutelma-arvio lasketaan kysymällä vastaajilta, mistä seuraavista brändeistä heillä on myönteinen vaikutelma ja mistä kielteinen vaikutelma. Pistemäärä on positiivisten ja negatiivisten arvioiden erotus ja se voi vaihdella -100:n ja +100:n välillä. Tutkimus on tehty 1.2.2019 - 31.1.2020 välisenä aikana.

Suurimmat kasvajat taulukko listaa brändit, joiden yleismielikuvan arvosana naisten keskuudessa on noussut eniten 1.2.2019 – 31.1.2020 välisenä aikana verrattuna vastaavaan ajanjaksoon 2018-2019.