DI Sydsjælland

Næstved og Vordingborg fortsætter fremad i DI’s Erhvervsklimaundersøgelse

En dedikeret indsats for at skabe en god dialog med de lokale virksomheder sikrer Næstved endnu et hop op ad listen i DI’s årlige Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse. Næstved går hele 18 pladser frem fra nr. 79 til nr. 61. Et resultat, der ikke bare er kommunens hidtil bedste men også betyder, at Næstved nu er Sydsjællands bedst placerede kommune.

- Den fortsatte fremgang vidner om, at Næstved Kommune er lykkedes med deres store arbejde for at tilbyde virksomhederne en bedre erhvervsservice. Vi oplever, at der bliver lyttet til virksomhederne, og at der er en stor vilje fra kommunens side til at skabe bedre rammer for erhvervslivet i området. Den særlige erhvervsskat, dækningsafgiften, er sat ned, sagsbehandlingen er forbedret, og der har været afholdt dialogmøder med virksomhederne for blot at nævne nogle af de mange initiativer, siger formand for DI Sydsjælland Klaus Rønholt.

Også Vordingborg Kommune har opnået sit bedste resultat i de otte år, DI har gennemført Lokalt Erhvervsklimaundersøgelsen. Vordingborg er sprunget fem pladser frem på listen til nr. 66, og virksomhederne har især vurderet kommunens generelle indstilling til erhvervslivet langt bedre end tidligere. 70 pct. af virksomhederne i Vordingborg Kommune vil anbefale andre virksomheder at etablere sig i kommunen, det er højere end landsgennemsnittet.

- Vordingborg tog et ordentlig ryk op ad listen for to år siden, og det er godt at se, at det er lykkedes kommunen at forbedre deres placering endnu engang. Vores klare indtryk er, at politikere og embedsmænd i Vordingborg Kommune er gode til at bistå virksomhederne, når de står over for konkrete udfordringer, f.eks. hvis de skal udvide produktionen eller har behov for nye lokaler i området, siger Klaus Rønholt.

Et indtryk, som bekræftes af tallene i Lokalt Erhvervsklima 2017, hvor virksomhederne vurderer den kommunale sagsbehandling så positivt, at Vordingborg kommer ind som landets 14. bedste i den kategori.

Faxe Kommune fastholder sin placering som nr. 80 i Lokalt Erhvervsklima 2017. At Faxe lander på en samlet placering i den nederste ende af skalaen skyldes ikke mindst, at virksomhederne vender tommelfingeren nedad, når de vurderer kommunens evne til at tiltrække og holde på virksomheder og borgere. Virksomhederne ser gerne, at kommunen får skabt et bedre image.

- Overordnet set er Faxes virksomheder faktisk blevet lidt mere tilfredse med erhvervsklimaet det seneste år. Det tyder på, at politikernes gode intentioner på erhvervsområdet bliver anerkendt. F.eks. vurderer virksomhederne, at kommunens indsats for at skaffe kvalificerede medarbejdere er blevet bedre, og det er vigtigt i de her år, hvor mange virksomheder har svært ved at skaffe de medarbejdere, de skal bruge. Derfor ærgrer det mig, at udviklingen på enkeltområder gør, at Faxe samlet set ikke belønnes for de gode tiltag, kommunen laver for virksomhederne, siger formand for DI Sydsjælland Klaus Rønholt.

Stevns er som den eneste kommune i Sydsjælland gået tilbage i årets undersøgelse, fra en placering som nr. 87 til nr. 89. Stevns er bl.a. placeret i bunden af undersøgelsen, når det gælder kommunens image, information og dialog og infrastruktur og transport.

- Det er en skam, at det går tilbage for Stevns. Fra DI Sydsjællands side oplever vi en kommune, der er lydhør over for virksomhedernes ønsker og behov, det er den vigtigste forudsætning for at kunne skabe et bedre erhvervsklima. Men vi kommer desværre ikke uden om, at alle de sydsjællandske kommuner stadig ligger i den nederste halvdel. Hvis den dedikerede indsats, vi oplever i kommunerne, fortsætter og udbredes til flere områder, er jeg sikker på, at vi vil se yderligere fremgang i erhvervsvenligheden i alle fire kommuner over de næste år, siger DI Sydsjællands formand Klaus Rønholt.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2017:

-
DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2017, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er ottende år i træk, at DI laver undersøgelsen

- 7.600 virksomheder inden for Dansk Industris brancher, bl.a. produktion, transport, fødevarer, engroshandel og service har svaret på undersøgelsen i 2017. Virksomhederne har blandt andet vurderet kommunernes overordnede erhvervsvenlighed og helt specifikke erhvervsvilkår som f.eks. skattetryk, kommunal sagsbehandling, adgang til arbejdskraft, infrastruktur og kommunernes image mv

- Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

- 96 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De to mindre ø-kommuner Læsø og Fanø indgår ikke i undersøgelsen.

Følg Dansk Industri på:

Kontakter

For yderligere oplysninger kontakt regionalforeningskonsulent Marie-Louise Lindeløv, DI Sydsjælland, mall@.dk, tlf.: 3377 3305 eller pressekoordinator Helen Jensen, heje@di.dk, tlf.: 2124 4702.

Information om DI Sydsjælland

DI Sydsjælland

For yderligere information om DI Sydsjælland:

Chefkonsulent Marie-Louise Lindeløv
Mail: mall@di.dk