FOA

Næsten ni ud af ti ansatte er tilfredse med retningslinjerne for corona

Stor FOA-undersøgelse viser også, at offentligt ansatte stadig mangler værnemidler.

Der er et skulderklap til myndighedernes retningslinjer for coronakrisen fra tusinder af offentlig ansatte.

I en ny undersøgelse fra FOA blandt 3681 medlemmer svarer 87 procent, at de har et godt kendskab til sundhedsmyndighedernes retningslinjer, mens 86 procent svarer, at de er enige eller delvis enige i den lokale ledelses håndtering af retningslinjerne.

”Det er en faktisk en flot anmeldelse af beredskabet her under krisen, og det kan myndighederne både være bekendt og være særdeles tilfredse med. Jeg synes også, det afspejler både samfundssind og solidaritet, når så mange af corona-krisens frontkæmpere giver så pæne karakterer til sundhedsmyndighederne,” siger forbundsformand Mona Striib fra FOA.

FOAs undersøgelse er gennemført for mindre end en uge siden, og frem til søndag den 5. april.

Undersøgelsen viser også, at der stadig er mangel på værnemidler hos front-personalet i ældreplejen og i sundhedssektoren. Hver tredje angiver, at de har manglet eller stadig mangler værnemidler. 16 procent svarer, at problemerne er løst. Mens 18 procent angiver, at problemerne med værnemidler stadig eksisterer. Medlemmerne peger ikke blot på mundbind og håndsprit, men også mangel på briller, beskyttelsesdragter og handsker.

”Det er slet ikke godt nok. Vi hører, at forsyninger er undervejs, og at for eksempel regionerne arbejder hårdt. Men vi er nødt til at sige, der skal arbejdes endnu hårdere og løbes endnu stærkere,” siger Mona Striib.

Hun peger også på, der bør gøres en kraft-indsats for at hæve antallet af tests hos offentligt ansatte betydeligt. Kun en ud af tre ansatte i FOAs undersøgelse har haft muligheden for at blive testet for COVID-19.

Af andre resultater fra undersøgelsen kan nævnes:

• Knap hver anden svarer, at deres arbejdsplads tager et godt hensyn til sårbare medarbejdere.
  • Cirka hver fjerde er usikker på, hvordan man håndterer smittede personer
  • Cirka hver anden ansat frygter at bære smitten videre til andre.

”Frygten for at bære smitten videre sidder i rigtig mange. Vær nu opmærksom på det. Vi vil gøre medarbejderne en rigtig stor tjeneste ved at få ordentlig gang i tests af personerne i krisens frontlinje, altså på sygehusene, i ældreplejen, ude på institutionerne og i dagplejen,” siger Mona Striib.

”Og så ER det vigtigt fortsat at skærme personale i risikogruppen eller med pårørende i risikogruppen,” lyder det fra FOAs formand.

Information om FOA

FOA
Staunings Plads 1-3

46 97 26 26https://www.foa.dk

FOA er Danmarks tredjestørste fagforbund - med ca. 167.000 medlemmer fordelt på 32 afdelinger. Størstedelen er ansat i kommuner og regioner, og vi organiserer også privatansatte.

Følg pressemeddelelser fra FOA

Flere pressemeddelelser fra FOA