MyTrendyPhone

MyTrendyPhone.dk sætter fokus på elektronikaffald

Hvert år skrotter danskerne omkring 130.000 tons elektronik som mobiltelefoner, computere og printere. MyTrendyPhone.dk opfordrer forbrugere til at videresælge gamle mobiltelefoner, der stadig virker.
Silvan Popovic har i over 12 år solgt tonsvis af elektronisk udstyr gennem hjemmesiden www.mytrendyphone.dk, og nu opfordrer han alle kunder til at tænke sig om, inden de skiller sig af med det elektroniske skrot. Foto: PR.

Nostalgiske mobiltelefoner og andet elektronikaffald ender alt for ofte i skraldespanden eller på lossepladsen. Faktisk er det kun mellem 10 og 15 procent af elektronisk skrot, der bliver genbrugt. Det skader miljøet, da gammelt hardware er fyldt med giftige og farlige stoffer som kviksølv, bly og arsen, der blandt andet kan forårsage kræft. Og hvis elektronikken bliver brændt, skabes nogle af de mest giftige stoffer i verden.

Som landets største forhandler af mobiltilbehør sælger MyTrendyPhone.dk hvert år masser af elektronisk udstyr, og virksomheden ser det som sin pligt at gøre opmærksom på problemet med e-affald.

– Den rigtige løsning er ikke at købe færre elektronikprodukter, men derimod at oplyse forbrugerne om farerne ved elektronikskrot og opfordre til at genbruge i stedet for at smide ud. Derfor har vi samlet al tilrådeværende information om emnet i en overskuelig grafik på vores hjemmeside. Samtidig råder vi forbrugerne til at sælge deres brugte telefoner videre, eller alternativt give dem væk til for eksempel Dansk Røde Kors – hvis altså de stadig virker, fortæller Silvan Popovic, direktør i MyTrendyPhone.dk.

Guld i telefonen

Er din elektronik helt kaput, skal den altid afleveres i de rigtige containere på en genbrugsstation. Mobiltelefoner indeholder guld, sølv, kobber, aluminium og jern, og ved at aflevere dem til genbrug anvendes mineralerne til produktionen af nye telefoner og anden elektronik. Et ton mobiltelefoner indeholder 150 gram guld, hvilket er 30 gange mere, end der er i et ton malm fra en guldmine.

– Ved blot at genanvende en enkelt mobiltelefon svarer det til, at miljøet bliver sparet for 11 liter benzin, 29 plastflasker og 135 øldåser samtidig med, at du redder to træer. For computere sparer du over tre gange så meget. Dybest set drejer det sig om at tage god vare på alle dimser udstyret med en ledning, mener Silvan Popovic.

Silvan Popovic
Direktør, MyTrendyPhone.dk
silvanpopovic@mytrendyphone.dk

Lærke Jakobsen