Mynewart oplever stor efterspørgsel på portrætmalerier

Det danske online galleri Mynewart oplever en enorm efterspørgsel efter håndmalede portrætmalerier af familie og kæledyr - samt gamle “minder”, der ønsker foreviget som et oliemaleri.

Siden 2018 har Mynewart tilbudt sine kunder at få malet et maleri efter kundens egne kriterier. Det kunne eksempelvis være et af Mynewart’s nuværende malerier i en anden størrelse - større som mindre - eller et maleri sammensat ud fra kundens egne ønsker af farver, mønstre mm. Der som kunderne dog primært er interesseret i, er malerier med portrætter af deres familier, kæledyr eller minder fra barndommen - eksempelvis bedsteforældrenes slægtsgård.

Mynewart samarbejder med en lang række kunstnere, og heriblandt er der flere, der gør sig i lige netop fotorealistiske malerier, som er det de fleste er interesseret i, når det kommer til portrætmalerier. Et fotorealistisk maleri betyder, at maleriet (næsten) stemmer helt overens med virkeligheden. Det er den slags malerier, der er kendt fra rådhuse og adelsgårde. Der er dog også en del, der ønsker portrætterne malet med et tvist - fx. semi-abstrakt, hvorpå ansigterne, huset, hunden eller lignende stadig kan genkendes, men hvor der er en fin balance mellem det realistiske og det abstrakte. På den måde får man et mere “personligt” maleri ind i hjemmet. Portrætmalerierne som Mynewart maler er primært tænkt som gaver til et bryllup, fødselsdag eller lignende - det er sjældent, at det er køberen, der ønsker et maleri af sig selv. Men at give et personligt maleri er vel også tæt på den mest personlige gave man kan give.

Hvorfor Mynewart oplever så stor en efterspørgsel på denne type malerier bunder formentlig i prislejet som Mynewart opererer i. Mynewarts samarbejde med primært udenlandske kunstnere, der maler på kommision - og ikke selv skal ud og opsøge kunder via marketing mm - gør, at priserne kommer ned på et helt andet niveau, end hvis man henvender sig hos den almindelige kunstner i et galleri. Og ønsker man det fotorealistisk ser de fleste ingen grund til at betale 3-4x så meget for “samme produkt”.

Mynewart leverer både store og små portrætmalerier, og størrelserne fortsætter op til der, hvor man selv ønsker. Der er som sådan ingen øvre begrænsninger på, og Mynewart har leveret malerier helt op til 3 x 3 meter. Og ja, 9 m2 er et kæmpe maleri. Især når der er et portræt, der dækkre de 9 m2.

Hvem er Mynewart?

Mynewart eller Galleri Mynewart er et online galleri. At være et online galleri betyder, at der ikke er nogen fysisk adresse som ellers er normalt blandt traditionelle gallerier. Mynewart har valgt udelukkende at fokusere på online markedet, da der hermed kan spares en masse omkostninger til husleje, personale og mange andre faste udgifter. Disse besparelser kommer kunderne til gode i form af lavere priser på malerierne.

Mynewart er på ingen måder et traditionelt galleri. Her er ingen særudstillinger med kendte og anerkendte kunstnere, der sælger deres malerier til skyhøje priser. Mynewart samarbejder derimod med mere ukendte kunstnere fra ind- og udland (mest det sidste), men som på trods af ikke at være kendte, stadigvæk er i stand til at levere fantastisk flotte og kreative malerier. Hos Mynewart det nemlig motivet og prisen der er i fokus. Mynewart mener nemlig, at alle skal have råd til flotte malerier på væggen.

Mynewart har igennem grundlæggelsen for 4 år siden (2016) samarbejdet med mere end 100 forskellige kunstnere - og har dermed formået at tilbyde malerier fra en bred vifte af stilarter. Alt fra abstrakte og farverige malerier til smukke portræteringer af landskaber og dyr. Mynewart blev grundlagt af to unge iværksættere, der ved indflytningen i et nyt hjem havde én stor udfordring: At finde flotte malerier til deres vægge uden at skulle betale en formue.

Parret var igennem flere måneder på besøg i et utal af boligforretninger og gallerier og kunne konkludere, at udvalget enten var for snævert eller prisen alt for høj. Løsningen på dette blev efter lang tids søgen på internettet at opstarte deres egen webshop for salg af malerier - hvad der i dag er kendt som Mynewart. Fra start af var interessen stor - for hos Mynewart var der en ny måde at handle malerier på.

Selvom smag er en subjektiv ting, har Mynewart igennem sine 4 år kunne konkludere, at dét som danskerne er mest interesserede i, er rolige og farverige motiver med skove, træer og andet natur. De fleste af os finder en ro i naturen, og er samtidig glade for at få lidt farver ind i hjemmet - så kombinationen af dette er et sikkert hit. Mynewart har derfor et stort udvalg af netop denne type malerier.

Mynewart har også valgt at fokusere på malerier med dansk islæt og kultur. Hos Mynewart finder du derfor et udvalg af malerier af eksempelvis den Lille Havfrue, Amalienborg, Storebæltsbroen og mange andre genkendelige motiver.

Du kan se alle Mynewart’s malerier her.

OBS: Selvom Mynewart er et online galleri betyder det ikke, at du ikke har mulighed for at se malerierne fysisk inden et eventuelt køb. Mynewart, der holder til i Sønderborg, tilbyder efter forudgående aftale at åbne dørene og lade interesserede komme indenfor. Det kræver blot en mail eller et telefonopkald.

Malthe Cowland
info@mynewart.dk