MY-HERITAGE

MyHeritage bruger nu DNA-test til identifikation af etnisk oprindelse og biologisk sporing af ukendte familiemedlemmer

MyHeritage , der er det førende system til at identificere, gemme og dele brugeres slægtshistorie, præsenterer i dag MyHeritage DNA . Det er en ny service til dna-testning, der er overkommelig i pris og kendetegnet ved at levere rapporter på et højt niveau om brugerens etniske rødder.

Der er multimedier i denne udgave af Smart News. Se hele udgaven her: http://www.businesswire.com/news/home/20161108005748/da/

Den nye dna-service vil styrke den position, som MyHeritage har som global leder inden for slægtshistorie med sine 85 millioner brugere på verdensplan, 2,1 milliarder slægtstræer og syv milliarder historiske optegnelser – tilgængeligt på 42 sprog.

Dna er det arvemæssige materiale i menneskekroppens celler, som bærer en unik genetisk optegnelse. Med et dna-kit fra MyHeritage er det muligt at undersøge sit dna og dermed afdække værdifulde informationer om egen slægtshistorie og etniske oprindelse. Udstyret består ganske enkelt af en pind til at pode med. Det gør man i mundhulen, hvorefter podepinden sendes til dna-laboratoriet hos MyHeritage. Brugeren inviteres derefter til at se resultaterne på MyHeritage-hjemmesiden. I den første version af dna-programmet er der to features: for det første en detaljeret rapport over brugerens etniske og geografiske tilhørsforhold, og for det andet dna-matches til at identificere familiemedlemmer. Der er planlagt flere features til fremtidigt brug.

Dna-resultaterne kan indeholde spændende nye oplysninger, der viser hvor mange procent af brugerens dna, der stammer fra de forskellige befolkninger rundt om i verden. I den første udgave af systemet er der inkluderet 25 forskellige etniske grupper, men antallet vil stige markant i fremtiden takket være projektet Founder Population , som MyHeritage løfter sløret for i dag. Projektet er det største af sin art, der nogensinde er blevet gennemført. Over 5000 deltagere er blevet håndplukket til projektet ud af det 85 millioner store medlemsnetværk hos MyHeritage. De er udvalgt efter deres slægtstræer og ud fra hvor konsistent deres forgængere har været fra samme region eller af samme etnicitet i mange generationer. Inden for kort tid vil antallet af etniske grupper blive udvidet til 100, hvilket vil gøre det muligt for MyHeritage at demonstrere etniske rødder meget mere grundigt end af nogen anden organisation i verden. I forbindelse med dette arbejde har MyHeritage sendt dna-kits til projektmedlemmer vidt og bredt, fra Uzbekistan til Fiji, og fra Grønland til Sydafrika plus en masse andre steder på kloden. Ekspertrapporter om de forskellige etniske grupper og Founder Population-projektet er tilgængelig uden beregning.

DNA-servicen kompletterer MyHeritage’s kernetilbud, der omfatter slægtstræer og historiske optegnelser. Med dna-testen får den slægtsinteresserede bruger af MyHeritage nu mulighed for at bevise eller modbevise rigtigheden af et ellers dokumenteret medlem af familien. Man kan også bruge det til at afgøre slægtsskab mellem to personer, der deler samme sjældne efternavn. Dna vil også være et effektivt redskab til slægtseftersøgning for adopterede.

MyHeritage DNA bliver fuldt integreret med de andre services, som MyHeritage leverer på alle web- og mobilplatforme, ligesom det også kan anvendes via en standalone mobil-app, der præsenteres i dag under navnet MyHeritage DNA . Det er takket være medarbejderes ekspertise og det medlevende community, at det er lykkedes for MyHeritage at udvikle en dna-tjeneste med features, som ingen andre – heller ikke 23andMe – kan matche. Det gælder fx gennemsyn af slægtstræer med DNA Matches til udpegning af forbindelse og automatisk identifikation af hvilke efternavne og geografiske placeringer, der er fælles.

DNA er en fascinerende introduktion til slægtsforskningsuniverset. Og de mennesker der checker ind på denne rejse ved at tage en dna-test, kan gøre brug af de lettilgængelige værktøjer, som MyHeritage stiller til rådighed for udforskningen af hvad der gjorde dem til det, de er i dag.

”Dna-test er fremtiden for slægtshistorie”, udtaler Gilad Japhet, grundlægger af og administrerende direktør for MyHeritage. ”Vi betragter dna som den naturlige udvikling for vores virksomhed, og vi ser frem til at bruge det til at genforene familier, til at engagere os i nye pro bono-projekter og være medvirkende til at gøre godt for mange brugere.”

MyHeritage DNA-kits kan fås til en overkommelig introduktionspris på 79 amerikanske dollars plus forsendelsesomkostninger. Se her for at bestille: MyHeritage DNA website . MyHeritage har allerede en hel del DNA-oplysninger lagt ind i systemet af brugere fra andre DNA-tjenester, således at der findes værdifulde matches tilgængelige fra første dag. Med lanceringen af MyHeritage DNA er det ikke længere muligt at lægge oplysninger op fra andre leverandører. Brugere som allerede har undersøgt deres dna fra andre tjenester er velkomne til at lægge deres dna-data op på MyHeritage uden beregning, så de kan få gavn af gratis DNA Matches.

Om MyHeritage

MyHeritage er det førende system til at finde, gemme og dele brugeres slægtshistorie. MyHeritage bestræber sig på at være teknologisk førende for at gøre slægtsforskning til en aktivitet, der er tilgængelig for alle og som giver hurtige fremskridt. Det globale brugerunivers har adgang til et stort bibliotek af historiske data, en omfattende samling af slægtstræer og særdeles avancerede søgeteknologier og matchteknologier. MyHeritage DNA er en udvidelse af de traditionelle tilbud med fokus på at afsløre brugernes etniske oprindelse og identificere ukendte familiemedlemmer. MyHeritage anvendes af mange millioner familier, der på en nem måde kan dele familiens historie til glæde for både nutidens familiemedlemmer og for fremtidens generationer. MyHeritage findes på 42 sprog. www.myheritage.dk

Contact:

MyHeritage