Musikken spiller - huden griller

Flere end hver fjerde af de danskere, der blev solskoldet i den danske sommersol i 2015, blev det, mens de nød vejret på udendørs events. Det viser ny rapport fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden.

Mange danskere bruger sommerens fritid på at tage på festivaler og generelt nyde de mange tilbud og events, der finder sted rundt omkring i det danske sommerlandskab.

Men mens musikken spiller og tiden flyver afsted til de mange udendørs arrangementer, så oplever tusindvis af danskere hvert år, når huden rødmer og begynder at prikke, at de pludselig har opholdt sig for længe i den skarpe sommersol.

"Solskin er rart og er med at gøre de mange udendørs begivenheder ekstra gode og behagelige, men midt i den udendørs underholdning glemmer vi nemt, at vi faktisk opholder os rigtig mange timer i den stærke sommersol”, siger Peter Dalum, projektchef for Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne.

Forglemmelsen fører til solskoldninger, som øger risikoen for at udvikle kræft i huden.

”Hud- og modermærkekræft er blandt de kræftsygdomme, som er nemmest at forebygge, men som desværre rammer alt for mange”, siger Peter Dalum.

Solskoldninger er ikke kun for solbadere

Faktisk svarer hele 70 pct. af sidste sommers solskoldede danskere, at de blev skoldet, mens de lavede andet end at solbade. Foruden udendørs events sker skoldningen typisk i forbindelse med udendørs arbejde, sportsaktiviteter og ture til stranden.

”Man kan hurtigt glemme, hvor mange timer solen faktisk bager på ens hud, når man står til en koncert eller spiller spil og sludrer på et tæppe i parken. Men solen skinner altså lige meget, uanset hvad vi foretager os, så husk solhatten når du står i køen til koncerten og vær ekstra grundig med solcremen på de lange sommerdage”, siger Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden.

Med Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens UV-INDEKS app med i lommen på mobiltelefonen, kan man i løbet af dagen hurtigt og nemt holde øje med, hvornår det er en god idé at vise mindre hud i solen. Når uv-indekset er 3 eller mere, er solbeskyttelse nemlig nødvendigt. Som noget nyt indeholder app’en nu også en hudtypeguide, så du nemt kan blive klogere på, hvordan din hud reagerer på solens stråler.

Fakta om undersøgelsen

Rapporten bygger på data fra en internetbaseret spørgeskemaundersøgelse foretaget af analyse-bureauet Epinion i september/oktober 2015. Der var i alt 3.999 danskere i alderen 15-64 år, som besvarede spørgeskemaet. Data er indsamlet via kvoter, der sikrer, at undersøgelsen er nationalt repræsentativ i forhold til køn, alder og region. Rapporten kan hentes her: https://www.cancer.dk/dyn/resources/File/file/7/5637/1466148466/danskernes-solvaner-i-den-danske-sommer-samlet.pdf

Uv-stråling og kræft i huden

Jo mere uv-stråling man udsættes for, og jo flere solskoldninger man får, des større er risikoen for at udvikle kræft i huden. Uv-strålingen er kraftigere i sommeperioden end resten af året, så derfor er det ekstra vigtigt at solbeskytte sig, når sommeren er over os.

Solens uv-stråling er god for os i mindre doser, men der er samtidig evidens for, at for meget uv-stråling er kræftfremkaldende. Det anslås af WHO, at op mod 90 % af alle tilfælde af kræft i huden skyldes uv-stråling fra den naturlige sol og solarier

Både solskoldninger og den samlede mængde af uv-stråling, man udsættes for gennem livet, har betydning for risikoen for at udvikle kræft i huden

’Kræft i huden’ er en samlet betegnelse for flere former for kræft: Modermærkekræft, der er den mest alvorlige form for kræft i huden, og almindelig hudkræft.

Hvert år konstateres ca. 2.000 nye tilfælde af modermærkekræft og 13.500 nye tilfælde af almindelig hudkræft i Danmark.

Modermærkekræft er den hyppigste kræftform blandt danske unge i alderen 15-34 år.

Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens Solkampagne: pd@cancer.dk / tlf. 3525 7570 / 3038 1502.
Mette Meldgaard, programchef i TrygFonden: mm@trygfonden.dk / tlf. 2058 5645.

Solkampagnen
TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse står bag Solkampagnen ”Skru ned for solen mellem 12 & 15”. Formålet er at hjælpe danskerne til at passe bedre på i solen og undgå at gå i solarium for at reducere risikoen for at få kræft i huden. Læs mere om Solkampagnen på www.solkampagnen.dk