Musikbranchen i eksplosivt comeback efter to udfordrende år
2022 tegner til at blive et rekordår for den danske musikbranche, hvor omsætningen forventes at stige fra ca. 2,9 mia. kr. i 2021 til ca. 4,9 mia. kr i 2022. Dermed overgår branchen niveauet fra før COVID-19-krisen, hvor den samlede omsætningen lå på ca. 4,8 mia. kr. Det er særligt markedet for live-musik, der bærer den markante fremgang, viser PwC’s Global Entertainment & Media Outlook 2022–2026. Indtægter fra billetsalg og sponsorindtægter ved koncerter og festivaler er således steget henholdsvis 115 % og 120 % fra 2021 til 2022 og udgør nu en omsætning på ca. 3,7 mia. kr.
“Der er kommet gang i festivalerne og koncerterne igen, og det driver musikbranchens store fremgang og comeback fra sidste år. Musikbranchen ligger nu en smule over niveauet i 2019, og vækstraterne fremover ligger stabilt på 2 % pr. år frem mod 2026. Vi ser de samme tendenser i Sverige og Norge, hvor der også er kommet gang i markedet for live-musik igen,” siger Leif Ulbæk Jensen, der partner og medieekspert i PwC.
I Sverige stiger markedet for live-musik med 90 % fra 2021 til 2022 og udgør en omsætning på ca. 2,6 mia. kr. i 2022, mens stigningen er en smule højere i Norge med 107 %, hvor omsætningen lander på ca. 1,8 mia. kr.
Danskerne streamer mere musik
Analysen viser desuden, at danskerne streamer mere og mere musik. Streamingmarkedet har ligget stabilt de seneste år og vokset gennemsnitligt med 7 % om året fra 2017 til 2022 og udgør i år en omsætning på ca. 885 mio. kr. fordelt på annonce- og forbrugerindtægter. Væksten vil aftage en smule for streamingmarkedet de kommende år, og ligesom den samlede musikbranche står streaming til at vokse i gennemsnit 2 % pr. år frem mod 2026.
“Streamingmarkedet har været fuldstændig upåvirket af COVID-19, og modsat markedet for live-musik har streaming været en stabil vækstmotor for hele branchen. Dog udgør streaming knap en femtedel af det samlede musikmarked, så selvom streaming er et stabilt voksende marked, er musikbranchen meget afhængig af live-musik, som udgør hele 76 % af branchens samlede omsætning,” fortæller Leif Ulbæk Jensen.
Det globale musikmarked forventes at nå en samlet omsætning på 64,4 mia. dollars i 2022 og en vækst på knap 5 % om året mod 2026. Ligesom på det danske marked går live-musik markant frem globalt fra 2021 til 2022 med en vækst på 93 %. Derudover kommer streaming til at fylde mere globalt med en årlig vækst på 7 %.
Om Global Entertainment & Media Outlook
PwC’s 23. årlige udgave af Global Entertainment & Media Outlook er en omfattende global analyse af privat- og reklameforbrug. Med direkte sammenlignelige historiske og prognosebaserede data og kommentarer for fem år for 14 specifikke industrisegmenter i 52 lande og områder gør Outlook det lettere at sammenligne og modstille privatforbrug og reklameforbrug på tværs af segmenter, lande og områder. Segmenter omfattet af Global Entertainment & Media Outlook: Bøger; Business-to-business; Biografer; Dataforbrug; Internetadgang; Internetreklamer; Musik, radio og podcasts; Aviser; Out-of-home; OTT video; Traditionelt tv og hjemmevideo; tv-reklamer; Videospil og e-sport; Virtual reality.
Metod
Alle prognoser er baseret på omfattende historiske data indsamlet fra offentligt tilgængelige danske og udenlandske informationskilder, herunder brancheorganisationer og statslige organer. Derudover er der gennemført interviews med relevante organisationer, tilsynsmyndigheder og ledende aktører for at indsamle tendenser og estimater, der ikke er offentligt tilgængelige. Alle prognoser udarbejdes således som led i en samlet, integreret proces, der involverer både kvantitativ og kvalitativ analyse, herunder udvikling i relevante makro-økonomiske forhold. Prognoserne er resultatet af en streng scoping-proces, markedskortlægning, dataindsamling, statistisk modellering og validering.
Nøgleord
Billeder
Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.
Danske topledere ser stor værdi i generativ AI, men halter efter med effektiv implementering i organisationen22.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Hver anden topleder forventer, at generativ AI markant vil ændre måden, deres virksomhed skaber og leverer værdi på, men blot 14 % er i høj eller meget høj grad enige i, at de har implementeret AI i deres organisation. Det viser resultater fra CEO Survey 2024, som netop er blevet præsenteret på PwC’s CEO-konference 2024.
Årsopgørelsen for 2023: Dét skal du være opmærksom på8.3.2024 10:00:10 CET | Pressemeddelelse
Den 11. marts åbner Skattestyrelsen for danskernes årsopgørelse. Her kan du se, om du får penge tilbage i skat eller står over for en ekstraregning. PwC har samlet en række råd, som du skal være særligt opmærksom på og kan bruge til at kontrollere, om skatteoplysningerne og fradragene for 2023 er korrekte.
Markant løft i servicefradraget i 202421.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Folketinget har vedtaget at forhøje servicefradraget fra og med 2024 med hele 5.000 kr. fra 6.900 kr. til 11.900 kr. Nu kan der fratrækkes flere lønudgifter inklusive moms til almindelig rengøring, vinduespudsning, børnepasning, afhentning af børn til og fra daginstitutioner, almindeligt havearbejde, snerydning, osv.
Høj belægningsprocent og flere turister indgyder til optimisme i den københavnske hotelbranche13.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
2023 har været et positivt år for de københavnske hoteller. Hotelbranchen er i fremgang, og 2023 har budt på en høj belægningsprocent med en tilbagevenden af udenlandske turister. Det viser PwC’s analyse af den københavnske hotelbranche.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum