Musikåret der gik: Kim Larsen er danskernes foretrukne artist

2021 lakker mod enden, og det betyder, at det er blevet tid til at gøre årets mest streamede sange og kunstnere op. Hos YouSee Musik er Kim Larsen suverænt mest afspillet og således stadig danskernes foretrukne artist.

Selvom den folkekære musiker gik bort i 2018, er Kim Larsen stadig danskernes foretrukne artist. Foto: Morten Rygaard.

Selvom den folkekære musiker gik bort i 2018, lever Kim Larsen videre i sin musik, som danskerne stadig sætter stor pris på. Det viser en ny opgørelse fra YouSee Musik, hvor Kim Larsen indtager en suveræn førsteplads i årets top-10 over mest streamede kunstnere. Ifølge musikchefredaktør hos YouSee Musik, Pelle Svindborg, er der flere mulige forklaringer på, at Kim Larsen placerer sig så højt på listen.

”Vores lyttere repræsenterer et bredt udsnit af den danske befolkning både geografisk og aldersmæssigt, og Kim Larsen rammer enormt bredt – de fleste danskere har et forhold til hans musik, hvad end man er i folkeskole- eller pensionsalderen. Som en dansk musikstreamingtjeneste er det desuden vigtigt for os at have fokus på dansk musik, og Kim Larsen har genereret mange afspilninger både via vores skræddersyede playlister og stationen ’More Kim Larsen’,” siger han og fortsætter:

”Arven fra Kim Larsen bliver holdt i live, blandt andet ved at nye generationer bliver introduceret for ham gennem deres forældre. Der er få kunstnere som ham, der kan samle en familie med flere generationer om det samme stykke musik.”

Foruden Kim Larsen finder fem andre danske artister også vej ind i årets top-10 over mest streamede kunstnere. Rasmus Seebach indtager en tredjeplads, mens Lukas Graham, Popsi og Krelle, Christopher og Shu-Bi-Dua også er at finde på listen.

Ser man på årets mest streamede sange, er der tæt løb mellem Ed Sheeran’s ’Bad Habits’ og The Weeknd’s ’Save Your Tears’, som kun adskilles af få hundrede streams. Ed Sheeran’s albumudgivelse har givet ham ekstra medvind og kan være en del af forklaringen på, at han er rykket over The Weeknd. Et nyt navn på listen er Andreas Odbjerg med ’i morgen er der også en dag’, ligesom Scarlet Pleasures ’What a Life’ har fået mange lyt, blandt andet grundet den store succes med filmen ”Druk”.

Mest streamede kunstnere 2021

8. ’45 Fahrenheit Girl’ – Drew Sycamore
  9. ‘Solhverv’ – Lord Siva
  10. ‘Peaches’ – Justin Bieber

Ed Sheeran tager førstepladsen med 'Bad Habits' som den mest streamede sang hos YouSee Musik i 2021. Foto: Dan Martensen.

Se den nye YouSee Original ‘Frit land’ fra den 11. april17.3.2022 08:15:00 CET | Pressemeddelelse

Det er et barskt og ærligt kig ind i den kriminelle underverden, der bedst beskriver YouSee’s nye original ’Frit land’. I serien følger vi karakteren Nicki og hans rejse op i hierarkiet i den lokale bande på den københavnske Vestegn. På rollelisten står blandt andet Sebastian Bull, Gustav Giese, Christopher Læssø og Alba August, mens Carl Emil Petersen og Anders Trentemøller står for titelsangen i en nyfortolkning af Ulige Numres ’Frit land’.

YouSee skyder julen i gang med rå julespecial på actionserien ’2 Døgn’18.11.2021 08:09:00 CET | Pressemeddelelse

Mafiabosser og lejemordere er ikke det første, man tænker på, når nogen siger ”jul”. Det laver YouSee nu om på med den nye YouSee Original ’2 Døgn: Et juleeventyr’, der følger fætrene Otto og Christians færden i det kriminelle miljø på juleaftensdag. Med referencer til Kill Bill og Fight Club og et urbant julenummer af Carl Knast, ønsker YouSee at give deres bud på en anderledes julefortælling.

Stærkt cast og nyfortolkning af Ulige Numres ’Frit land’ i Xee’s forløber til actionserien ’2 Døgn’12.10.2021 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu starter optagelserne til den nye YouSee Original ’2 Døgn: Frit land’ med blandt andet Sebastian Bull, Gustav Giese, Alba August og Christopher Læssø på rollelisten. Miniserien foregår tre år før sæson 1 og følger karakteren Nicki Nørrebro og hans rejse mod at bevæge sig op i hierarkiet i den lokale bande på den københavnske Vestegn. Titlen er inspireret af sangen ’Frit land’ af Ulige Numre, der i serien optræder i en nyfortolkning mellem Carl Emil Petersen og Anders Trentemøller.

’Fantomforhold’: Se den hjertevarme tragikomedie om kærestesorger på Xee fra den 1. november7.10.2021 08:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Med humor og hjertevarme dykker den nye Xee-serie ’Fantomforhold’ ned i den svære hjertesorgs mange afkroge. Blandt de medvirkende er nye talenter som Anna Bruus og Anna Juul samt veletablerede skuespillere som Ann Eleonora Jørgensen, Kirsten Lehfeldt og Peter Plaugborg. Lydmor har lavet et originalt soundtrack til serien, som får premiere på Xee den 1. november.