Munkenes vidunderlige planter i Øm

I 1172 grundlagde munkeordenen cistercienserne Øm kloster ved Ry i Midtjylland. Fra de sydlige himmelstrøg medbragte munkene ny viden om planters især medicinske egenskaber, og planterne dyrkede de selv i klosterhaven. I dag er viften af vidunderlige og farlige planter genskabt i Øm klosters museumshave, og museumsinspektør Lene Mollerup præsenterer dem i ”Klosterhaven ved Øm.”

Tandbæger, sæbeurt, skarntyde, stormhat og grøn mynte – alle er de planter med en anvendelsesgrad. Nogle er giftige men effektive i moderate doser, andre er lindrende og helende, nogle tredje er velsmagende. ”Klosterhaven ved Øm” præsenterer i sit ”herbarium” de 80 forskellige arter, der udgør museumshaven i dag. Mange af dem anser vi for hjemmehørende naturligt i Danmark, men faktisk er de fleste indført af munkene. Siden 1500-tallet, hvor Øm kloster ligesom andre danske klostre blev nedlagt, spredte munkenes flora sig vildt i landskabet, men er af botanikere og arkæologer nu genfundet som relikter fra en svunden tid.

Lene Mollerups ”Klosterhaven ved Øm” er derfor også andet og mere end en flora. Den er også en kulturhistorisk beskrivelse af det middelalderlige Øm Klosters have og en indplacering af den i klosterhavernes generelle, og større, historie. Samtidigt præsenterer Lene Mollerup også de øvrige, nuværende danske klosterhaver i bogen.

Munkenes oprindelige formål med at etablere klosterhaverne var at udnytte planternes helbredende og medicinske egenskaber. Endnu i dag er der en stor interesse for museumshaven ved Øm. Lene Mollerup har med sit kulturhistoriske indblik i denne klosterhaves væsen og med et velillustreret katalog over dens planter gjort, at Øm Klosters have også kan opleves derhjemme i stuen.

Titel: Klosterhaven ved Øm
Forfatter: