Mundbind bliver igen del af hverdagen i det offentlige rum

Fra i dag - mandag 29. november skal du igen bruge mundbind, når du skal i butikker, i supermarkedet eller til frisøren. Og også, når du skal med tog, metro, bus eller flextrafik. Kunder og medarbejdere har tidligere vist flere gange, at de er gode til at bruge mundbind eller visir. Nu bliver det altså for en stund en del af hverdagen igen.

Fra mandag 29. november skal du ligesom en lang række andre steder i samfundet også huske mundbindet, når du vil med tog, metro og bus. Det blev besluttet, da Folketinget 25. november 2021 vedtog de tiltag, som regeringen har foreslået, for at få smittetallet ned. De ansatte i den kollektive transport vil på lige fod med ansatte i detailhandelen være fritaget for kravet om mundbind, hvis deres arbejdsgiver kræver, at de har coronapas.

Mundbind har været en del af hverdagen før. Og kunderne har været gode til passe på hinanden og følge myndighedernes anvisninger om værnemidler. Derfor er det også forventningen, at kravet om mundbind kan implementeres uden yderligere problemer. Samtidig opretholdes den grundige daglige grundig rengøring af alle kontaktflader som f.eks. holdestænger og stopknapper, ligesom der fortsat er håndsprit på mange af de store stationer.

- I DOT er vi optaget af at passe godt på kunder og medarbejdere. Vi er alle vant til, at der i perioder er restriktioner, som f.eks. at man skal bruge mundbind. Nu er vi som samfund i en sådan periode igen. Det bakker vi naturligvis op om i den offentlige transport, og vi føler os sikre på, at kunderne vil være lige så gode til at passe på hinanden og huske mundbindet denne gang, som sidst der var krav om mundbind. I den offentlige transport er vi i hvert fald klar til at tage trygt og godt imod kunderne i bus, tog og metro – også med krav om mundbind fra i dag mandag, siger Rune Jon Jensen, sekretariatschef i DOT Din Offentlige Transport.

Krav om mundbind eller visir gælder ikke børn, mennesker med luftvejsproblemer, klaustrofobi eller lignende. Derfor er det vigtigt at alle husker på at det er tilladt for nogle at rejse uden mundbind og vise respekt overfor hinanden.

- I DOT vil vi gerne benytte lejligheden til at minde om, at der også er kunder, som er undtaget fra kravet om mundbind. Så hvis man møder en uden mundbind, behøver det ikke at betyde, at vedkommende ikke ønsker at vise hensyn til andre, siger Rune Jon Jensen.

Her kan du læse mere om de nye tiltag.