ITD - International Transport Danmark

Mulig konfiskation af lastbiler går ud over basale retsprincipper

Ifølge nyt lovforslag til bekæmpelse af vanvidsbilisme risikerer vognmænd at få konfiskeret deres lastbiler, hvis en af deres chauffører kører vanvidskørsel. Men målet om bekæmpelse af vanvidsbilisme må ikke gå ud over basale retsprincipper, mener ITD.

Regeringen har fremsat et lovforslag, der risikerer at ramme uskyldige vognmænd på deres levebrød, hvis det bliver vedtaget i sin nuværende form. I bestræbelserne på at komme vanvidsbilister til livs ønsker regeringen at give politiet mulighed for at beslaglægge køretøjet, som den alvorlige forseelse er foretaget i. Det kan give mening i forbindelse med privatbilisme, hvor det er ejeren selv, der fører køretøjet, men er helt ude af proportioner i forbindelse med erhvervskørsel, mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

– Vi er på ingen måde uenige i hensigten med loven, men her har man trukket transportbranchen og de store lastbiler med ind i lovgivningen uden at gennemtænke konsekvenserne. Lovforslaget går for langt i bestræbelserne på at komme vanvidsbilisterne til livs. Alle er enige om, at de må og skal stoppes, men det må ikke ske på bekostning af basale retsprincipper. Det er ikke rimeligt, at en vognmand risikerer at miste måske hele sin forretning, fordi en anden person opfører sig vanvittigt. Det bør lovgivningen tage højde for, og det vil ITD gøre klart i sit høringssvar. Lovforslaget skal rettes til, så det rammer det, der var hensigten, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD vil derfor i sit høringssvar til lovforslaget kraftigt argumentere imod de elementer i lovforslaget, der rammer erhvervskørsel på en helt urimelig måde.

Information om ITD - International Transport Danmark

ITD - International Transport Danmark
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Flere pressemeddelelser fra ITD - International Transport Danmark

Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati15.4.2024 10:30:44 CEST | Pressemeddelelse

Regeringen varslede sidste år, at den hæver dieselafgiften med 50 øre pr. liter diesel. I dag præsenterede regeringen så sin model for deludmøntningen af den Grønne Fond, hvor der bl.a. er afsat 750 mio. kr. til omstilling af den tunge transport frem mod 2030. International Transport Danmark (ITD) kvitterer for dele af udspillet, men er samtidig skeptisk over for udsigten til mere administration og bureaukrati for vognmændene.