Mulig konfiskation af lastbiler går ud over basale retsprincipper

Ifølge nyt lovforslag til bekæmpelse af vanvidsbilisme risikerer vognmænd at få konfiskeret deres lastbiler, hvis en af deres chauffører kører vanvidskørsel. Men målet om bekæmpelse af vanvidsbilisme må ikke gå ud over basale retsprincipper, mener ITD.

Regeringen har fremsat et lovforslag, der risikerer at ramme uskyldige vognmænd på deres levebrød, hvis det bliver vedtaget i sin nuværende form. I bestræbelserne på at komme vanvidsbilister til livs ønsker regeringen at give politiet mulighed for at beslaglægge køretøjet, som den alvorlige forseelse er foretaget i. Det kan give mening i forbindelse med privatbilisme, hvor det er ejeren selv, der fører køretøjet, men er helt ude af proportioner i forbindelse med erhvervskørsel, mener ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport.

– Vi er på ingen måde uenige i hensigten med loven, men her har man trukket transportbranchen og de store lastbiler med ind i lovgivningen uden at gennemtænke konsekvenserne. Lovforslaget går for langt i bestræbelserne på at komme vanvidsbilisterne til livs. Alle er enige om, at de må og skal stoppes, men det må ikke ske på bekostning af basale retsprincipper. Det er ikke rimeligt, at en vognmand risikerer at miste måske hele sin forretning, fordi en anden person opfører sig vanvittigt. Det bør lovgivningen tage højde for, og det vil ITD gøre klart i sit høringssvar. Lovforslaget skal rettes til, så det rammer det, der var hensigten, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD.

ITD vil derfor i sit høringssvar til lovforslaget kraftigt argumentere imod de elementer i lovforslaget, der rammer erhvervskørsel på en helt urimelig måde.

Pink trailere sætter trafiksikkerhed på agendaen28.1.2021 08:30:59 CETPressemeddelelse

Fokus på trafiksikkerhed er med til at redde liv. Derfor starter ITD en ny kampagne ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk” om højresvingsulykker og mere tryghed i trafikken. Kampagnen starter i dag og slutter til maj. 19 ITD-medlemsvirksomheder kører med pink trailere, hvor budskabet til alle trafikanter er, at de skal holde sig væk fra lastbilens højre fordæk. ”Bliv væk fra lastbilens højre fordæk” er en del af ITD’s nationale trafiksikkerhedskampagne ”Lastbilkaravanen”.