MSC certificering anerkendt af Tokyo 2020Os organisationskomité

MSC er den mest omfattende og globalt anerkendte mærkningsordning for bæredygtig fisk og skaldyr. Det er tredje gang, efter London (2012) og Rio (2016) at MSC har spillet en rolle i at støtte de olympiske og paraolympiske leges organisationskomité i at nå deres bæredygtighedsmål ved verdens største sportsbegivenhed.

Med et bæredygtighedskoncept der er sammenfattet i ‘Be Better, Together - for the planet and the people’[1], (Vær bedre, sammen - for planeten og for menneskerne) og Sustainable Sourcing Code for Fishery Products (bæredygtig indkøbspolitik for fisk) [2], har oganisationskomitéen besluttet at leverandører til legene skal anskaffe deres fiskeriprodukter, så de overholder en række kriterier om deres miljøpåvirkning på marine økosystemer. Fisk og skaldyr som er uafhængigt certificeret til MSC standarden overholder disse kriterier.

MSC standarden er den eneste standard og mærkningsordning for vildtfanget fisk og skaldyr, som lever op til best practice retningslinjerne fra FAO (FNs Fødevare- og landbrugsorganisation) og ISEAL (den globale medlemsorganisation for bæredygtighedsstandarder).

For at blive certificeret som bæredygtige, skal fiskerierne leve op til de en mængde krav i MSC standarden, der relaterer til fiskebestandens bæredygtighed, minimering af den miljømæssige påvirkning, og effektiv styring af fiskeriet.

Marine Stewardship Council (MSC) er en international non-profit organisation, der blev grundlagt i 1997 for at fremme og udbrede bæredygtigt fiskeri

MSC giver Årets Guldfisk til LETZ SUSHI for arbejdet med at fremme bæredygtig fisk og skaldyr i restaurantverdenen12.11.2022 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Med sit vedholdende fokus på bæredygtighed, ansvarlighed og økologi, hvad enten det angår fisk, ris eller emballage, har LETZ SUSHI taget faklen og vist hvor langt man kan komme med og på stærke værdier, der hjælper verden i den rigtige retning. Derfor modtog restaurantkæden onsdag en pris fra non-profit organisationen Marine Stewardship Council (MSC), ved MSC’s årsmøde i Aalborg.

Ny MSC-fiskeristandard vil drive fremskridtet inden for bæredygtigt fiskeri, siger CEO26.10.2022 12:00:29 CEST | Pressemeddelelse

Marine Stewardship Councils (MSC) lancerer i dag sin nye globale bæredygtighedsstandard for vildtfangede fisk og skaldyr. Den nye MSC-standard sikrer, at fisk og skaldyr, der sælges med det blå miljømærke, fortsat vil komme fra fiskerier som er verdensledende inden for bæredygtighed, da standardens krav til beskyttelse af havets dyreliv, fiskebestande og økosystemer er blevet stærkere.