MP kæmper mod høje lønninger

Danske topchefers lønpakker er blevet alt for store, mener MP Pension

I MP Pension har der i flere år været fokus på, at lønningerne blandt topcheferne og ledende medarbejdere i de store danske virksomheder i flere tilfælde er steget meget og betydeligt mere, end lønmodtagere i almindelighed har oplevet. En analyse fra konsulent- og revisionshuset EY har vist, at chefernes lønpakker i de største danske virksomheder i perioden fra 2013-2016 er steget med 60 procent. Det har fået blandt andet ATP til at sige nok er nok. Og det samme mener MP Pension.

”Vi tager vores investeringer alvorligt, og hvis ikke løn- og incitamentspakkerne i det enkelte selskab står mål med værdiskabelsen, stemmer vi imod”, siger direktør i MP Pension Jens Munch Holst.

Carlsberg er et af de i alt ni selskaber i 2017, hvor MP Pension har stemt imod det forslag til lønpakke, som bestyrelsen havde fremlagt på generalforsamlingen. I 2016 stemte MP Pension nej til lønpakkerne ved fire generalforsamlinger, og i 2015 var der tale om hele ni afvisninger af forslag til store lønhop.

”Selvfølgelig skal topchefer og ledende medarbejdere have en ordentlig løn, og selvfølgelig kan løn være et middel til at tiltrække og fastholde de rette kandidater. Men i flere tilfælde er lønfesten blevet for vild og de vilkår, der ligges til grund, har ganske enkelt ikke været klare nok”, siger Jens Munch Holst.

Christian Gundtoft, presseanvarlig, MP Pension
Mail: cgu@mppension.dk