DGI

Morten fra Grenå har – måske – columbusægget som idrætsforeningerne har sukket efter

Del

Flere medlemmer. Det er øverst på mange idrætsforeningers ønskeliste. Med værktøjet motivu.dk mener iværksætteren Morten Nørsten – med støtte fra DGI - at han har svaret på foreningernes bønner.

I efteråret var Motivu blandt vinderne i DGI's innovationskonkurrence, DGI Impact. Det er Morten Nørsten i midten.
I efteråret var Motivu blandt vinderne i DGI's innovationskonkurrence, DGI Impact. Det er Morten Nørsten i midten.

Ideen er faktisk ret simpel. En fælles hjemmeside, hvor alle, der er interesserede i at begynde at dyrke idræt kan finde ud af, hvornår den lokale svømmeklub, håndboldklub eller esportsforening har tid og plads på et hold, så tilbuddet kan prøves af.

Men selv om ideen virker oplagt, så er motivu.dk først nu for alvor ved at blive rullet ud til foreningerne. Bag initiativet står iværksætter Morten Nørsten med støtte fra DGI, efter at Motivu i efteråret var blandt vinderne i DGI’s iværksætterkonkurrence DGI Impact.

”Efter interviews med en lang række foreninger fandt vi ud af, at de stort set alle ønskede nye medlemmer. Men samtidig var der ikke nogen god, digital løsning. Og så tænkte vi, at det måtte vi kunne gøre bedre og skalerbart,” siger Morten Nørsten.

Fjerner økonomisk barriere

Foreningerne opretter selv ”prøvetræninger” på deres eksisterende hold med beskrivelse og billede. Altså et tilbud til interesserede om at komme og være med helt uden bindinger. Det koster først noget for foreningerne, hvis de ønsker deres prøvetræninger markedsført på eksempelvis Facebook. Og netop den økonomiske barriere for nye medlemmer har været vigtig at fjerne for Motivu:

”Ved at rekruttere til eksisterende hold bliver ekstraomkostningerne for foreningerne lave. Det koster ikke alverden for eksempelvis en fodboldklub, at der kommer en spiller ekstra til træning. Træneren står der jo alligevel,” siger Morten Nørsten.

Økonomisk gulerod

Ud over mere liv i foreningen, så er der også en økonomisk gulerod i de nye medlemmer for foreningerne.  For Motivus egne udregninger viser nemlig, at der er gode penge i nye medlemmer for foreningerne.

”Med den helt brede pensel, så kan man sige, at et nyt medlem i gennemsnit er medlem i fire år i en forening. Hvis den gennemsnitlige kontingentbetaling er 1000 kroner om året, så giver det en livstidsværdi på 4000 kroner for et nyt medlem,” siger Morten Nørsten.

Et godt bud

I efteråret var Motivu blandt vinderne i DGI’s innovationskonkurrence DGI Impact, hvor DGI jagtede gode ideer fra iværksættere til, hvordan endnu flere kan komme i gang med at bevæge sig. Og det har motivu.dk leveret et meget konkret bud på.

”I DGI ønsker vi at endnu flere danskere skal dyrke idræt. Og vi vil gerne hjælpe flere mennesker ind i vore foreninger. Vi ved, at det kan være en udfordring at få øje på foreningernes konkrete tilbud på diverse online platforme. Derfor er det interessant at Motivu både hjælper med at synliggøre foreningernes idrætstilbud og samtidig udfordrer foreningerne til at etablere prøvetræninger, hvor du kan komme og være med uanset forudsætninger,” siger vicedirektør i DGI Troels Rasmussen og fortsætter:

”Det er en meget åben og inviterende tilgang til foreningerne. Det glæder vi os til at følge og videreudvikle fremover og håber, at mange flere vil få en lettere vej ind i foreningernes fællesskaber,” siger Troels Rasmussen

Sammen med et økonomisk skulderklap fulgte der, som vinder af DGI Impact, også vejledning og adgang til DGI’s ekspertise med for Motivu. Og støtten fra DGI Impact har været afgørende:

”Jeg har i mange år haft stor glæde af foreningslivet, da jeg spillede badminton med hele familien i Grenå i min barndom. Den oplevelse vil jeg gerne give videre – og det kunne næsten ikke rime bedre end på DGI.  For vi deler et fælles ønske om, at flere skal benytte idrætsforeningernes gode tilbud,” siger Morten Nørsten.

Nøgleord

Kontakter

Troels Rasmussen
Vicedirektør, DGI
Tlf.: 5183 6864

Morten Nørsten
Grundlægger, Motivu
Tlf.: 2183 2321

Tobias Eichner Larsen
Pressemedarbejder, DGI
Tlf.: 6169 6618

Billeder

I efteråret var Motivu blandt vinderne i DGI's innovationskonkurrence, DGI Impact. Det er Morten Nørsten i midten.
I efteråret var Motivu blandt vinderne i DGI's innovationskonkurrence, DGI Impact. Det er Morten Nørsten i midten.
Download

Links

Information om DGI

DGI
DGI
Vingsted Skovvej 1
7182 Bredsten

79 40 40 40https://www.dgi.dk/

DGI arbejder målrettet for at styrke motion og breddeidræt i Danmark. Vi tror på glæden ved idræt og på styrken i foreningsfællesskabet. DGI's 6400 foreninger har over 1,6 mio. medlemmer. 

Følg pressemeddelelser fra DGI

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DGI

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum