Morsø og Thisted er de mest erhvervsvenlige kommuner i Nordjylland

Nummer 11 blandt alle danske kommuner og nummer 1 i Nordjylland. Sådan ligger Mors i DI’s undersøgelse af Lokal Erhvervsvenlighed, som rangerer landets kommuner på baggrund af den service og de forhold, som de tilbyder virksomhederne. Thisted Kommune er i lige hælene på Mors, og med placeringer som nummer 11 og 13 har Thy og Mors slået et stort hul til de andre nordjyske kommuner.

12 år i træk har DI taget temperaturen på den lokale erhvervsvenlighed i hele Danmark. De seneste års flotte resultater for Thy og Mors tyder på, at kommunerne har etableret sig som en fast del af førergruppen for erhvervsvenlige kommuner. Det vækker stor glæde hos formanden for DI Thy/Mors.

- Det er en kæmpe fornøjelse at repræsentere virksomhederne i Thy og på Mors. Kommunerne sætter i den grad erhvervslivet øverst på dagsorden. De ved godt, at virksomhederne er motoren i vores lokalsamfund, og derfor arbejder de målrettet for at skabe så gode rammer for os som overhovedet muligt. Derfor er det både forventet og fortjent, at de får denne anerkendelse, siger Tage Odgaard Nielsen.

Årets digitale kommune

Ikke nok med, at Morsø Kommune samlet set er bedst placeret i Nordjylland, kommunen er også bedst i hele landet i kategorien Digitale Rammer. Det er en kategori, som handler om kommunens indsats for at sikre bredbånd og mobildækning og for at bruge data og digitalisering til at forbedre kommunens funktioner og servicer. Også Thisted Kommune klarer sig godt i denne kategori, hvor de er 15. bedst i Danmark.

En anden kategori, hvor Thy og Mors er helt i top, er Information og Dialog med Kommunen. Både når det gælder dialog med politikere, dialog med embedsmænd og formidling af relevant information, så kvitterer de lokale virksomheder med særdeles positive tilbagemeldinger. Samlet set er Mors niendebedst og Thisted 14. bedst blandt landets kommuner.

- Endnu engang kan vi se, at dialog og god kommunikation er nøglen. Det er dér, vi finder ud af, hvordan tingene kan blive bedre, og hvordan vi sammen kan skabe mere udvikling og flere arbejdspladser. Vores to kommuner er opsøgende og proaktive i deres relation til virksomhederne, og det betyder faktisk rigtig meget, om så det handler om sagsbehandling, byggetilladelser, adgang til arbejdskraft eller noget fjerde eller femte, siger Tage Odgaard Nielsen.

Begge kommuner scorer topplaceringer i næsten alle kategorier. Dog forholder det sig modsat i kategorien Infrastruktur og Transport, hvor Mors er nummer 77, mens Thisted er 81.

- Vi ser igen og igen, at virksomhederne oplever udfordringer med transport og infrastruktur. Det gælder både de statslige hovedveje, som knytter området sammen resten af landet. Men det gælder også lokale veje og offentlig transport. Det er et af de områder, som fylder meget i vores samarbejde med kommunerne, og som vi må prøve at fokusere endnu mere på fremadrettet, slutter Tage Odgaard Nielsen.

Se undersøgelsen her

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere information kontakt chefkonsulent i DI Thy/Mors, Henrik Marcher Larsen, på tlf.: 4015 8858 og mail: heml@di.dk eller presserådgiver i DI, Nis Peder Kolby, på tlf. 4032 3400 og mail: nipk@di.dk