Molslinjen investerer i banebrydende teknologi

Potentialet i helt ny og banebrydende teknologi har gjort, at Molslinjen netop har købt sig ind i Hvidovre-virksomheden Wattsup Power A/S. Virksomheden producerer såkaldte flywheels, som i teorien kan drive en hurtigfærge på hel grøn energi.
I princippet er et flywheel ældgammel teknologi, som i denne moderne udgave kan erstatte problematiske batterier og sende en hurtigfærge over vandet på hel grøn energi.

Lige nu er det teori. Men flywheels fra WattsUp Power A/S kan drive en hurtigfærge fyldt med biler og passagerer på helt grøn energi. Det potentiale har fået Molslinjen til at investere i Hvidovre-virksomheden.

Parterne har valgt ikke at oplyse investeringens størrelse.

”Vi er i fuld gang med en grøn omstilling af en stor del af vores færgeruter, som skal drives på el. Derfor bygger vi nye el-færger til Als og Samsø. Men vi skal også have omstillet vores hurtigfærger, og her kan flywheels være en gamechanger", siger Carsten Jensen, administrerende direktør for Molslinjen.

Et flywheel er i princippet et svinghjul bygget ind i en cylinder, hvor det hænger frit svævende i et magnetfelt. Grøn strøm kan sætte svinghjulet i så høje omdrejninger, at den grønne energi kan tappes. Er der flywheels nok, kan de drive en færge. Altså et grønt, mekanisk batteri uden de problematiske ædelmetaller, som skal bruges i kendte batterier.

”Teknologien skal modnes, med andre ord; vi ved endnu ikke om det vil virke i praksis, men vores partnere og tekniske sagkyndige folk tror på teknologien, som nu udvikles til test ombord på vores hurtigfærger. Nu giver vi WattsUp Power mulighed for at tage det næste skridt og få ideerne omsat til praktiske tests på søen, så vi kan afklare, om vi står med en teknologi, som totalt vil kunne ændre vores forretning - og mange andres forretning også”, siger Carsten Jensen.

Første skridt mod en godkendelse bliver en snarlig test i USA, som skal vise, om de teoretiske beregninger holder i praksis. Derefter skal teknologien installeres på Express 4, hvor flywheels skal producere strøm til enkelte af skibets systemer.

”Vores teknologi har potentialet til at gøre en forskel i verden. Vi glæder os meget til at se vores ideer udfolde sig i praksis nu, siger CEO og grundlægger af WattsUp Power, Martin Speiermann.