Molslinjen intensiverer kampen mod virus

Som det første rederi i Danmark er Molslinjen blevet certificeret i kampen mod corona og andre vira. Certifikatet ”SafeGuard” er udstedt af Bureau Veritas, som er en af verdens største virksomheder inden for klassifikation og certificering.
Express 3 vender i den nye havn i Aarhus. Alle Molslinjens færger er certificerede i kampen mod corona og andre vira

Danmarks største indenrigs færgerederi, Molslinjen intensiverer nu indsatsen for at bekæmpe corona og andre fremtidige vira, og er som det første færgerederi i Danmark blevet certificeret med ”SafeGuard” fra Bureau Veritas.

”SafeGuard” er et af de værktøjer, Bureau Veritas har udviklet til at hjælpe virksomheder med at komme godt og sikkert i gang igen efter COVID-19-udbruddet. Med dette certifikat dokumenterer Molslinjen, at en pålidelig, uafhængig tredjepart har gennemgået virksomhedens 15 færger i forhold til overholdelse af Søfartsstyrelsens, Molslinjens, internationale søfartsorganisationers og Bureau Veritas’ retningslinjer for sundhed, sikkerhed og hygiejne.

”Vi har lige fra begyndelsen af corona-krisen arbejdet på at skabe tryghed ved at rejse med færgerne. Med denne certificering sikrer vi ekstraordinært fokus på sikkerheden for vores gæster og medarbejderne på færgerne”, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

Det er alle færger på Molslinjens ruter, der er blevet certificeret. Det vil sige hurtigfærgerne på Kattegat og Bornholm, samt alle de konventionelle færger på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen og Samsølinjen. På alle færger er der nu for eksempel indarbejdede og dokumenterede rutiner for, hvor meget håndsprit, der skal være ombord, og hvor ofte det bliver kontrolleret.

For gæsterne på færgerne bliver certifikatet synligt via en ”SafeGuard-label”, som blandt andet har en QR-kode, som gæsterne kan scanne for oplysninger om certificeringen.

Sideløbende med certificeringen arbejder Molslinjen med UV-lamper, som sættes op i hurtigfærgernes ventilation for at bekæmpe fremtidige vira og bakterier i luften.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab. Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen. Tilsammen har færgerne mere end otte millioner gæster årligt.

Ruterne Aarhus – Odden, Ebeltoft – Odden og Rønne – Ystad betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg og Rønne.