Møgelkær Fængsel er vågnet af sin dvale

Det er omtrent tre år siden, Møgelkær Fængsel blev lukket og personalet spredt for alle vinde. Nu er det åbnet igen, og fagbladet har talt med nogle af de fængselsbetjente, der har været med til at løbe det hele i gang.
Ophavsret:Fængselsforbundet

Det gamle Møgelkær Fængsel, der ligger naturskønt uden for Horsens, har gennemlevet en del de seneste år.

Sidst fagbladet var på besøg i fængslet, var det med afskedstårer i kollegaernes øjenkroge. Fængslet skulle lægges i dvale og betjentene spredes for alle vinde.

Siden er der åbnet skole på den ene side af den vej, der bryder området op i to, og nu er fængslet genåbnet på den anden side af vejen.

Per Møller Christensen og Helle Vestergaard er to af de betjente, der har været med til at ruske liv i deres gamle arbejdsplads. De kom to uger, før fængslet genåbnede og hjalp med at få det tilbage i form.

”Da Møgelkær blev lagt i dvale, blev dørene låst og ikke åbnet igen. Så der var meget, der skulle være styr på. Vi gennemgik alle celler og køkkener og skrev ned, hvad der manglede,” siger Per Møller Christensen og Helle Vestergaard supplerer: ”Det var meget lavpraktisk og handlede om de små ting, der skal til for at få et fængsel til at fungere. Stuetelefoner, affaldssortering, urinprøvekolber og nøgler til stuerne for eksempel.”

Plejer er død
Den 7. juni kom der 22 indsatte til de nyåbnede afdelinger AB og CD, der ligger samlet i fængslet, så ingen skal løbe langt, når alarmen lyder.

Ugen efter kom der 20 og siden kom de drypvist, til fængslet var mere end fyldt op. Der er plads til 66 indsatte, men der er lige nu 69.

”Det var lidt voldsomt at modtage så mange på én gang, og de indsatte skal jo behandles ens om der kommer én eller tyve. Alle skal have en modtagelsessamtale,” siger Per Møller Christensen.

Nu handler det for de nye betjente om at holde tungen lige i munden og hele tiden holde øje med, om der er ting i den daglige drift, der ikke er taget højde for.

”Vi er rigtig gode til at tage det bedste fra alle steder, når vi skal løse opgaverne,” siger Helle Vestergaard.

”Ja, der er ikke noget, der er umuligt. Vi har kasseret talemåden ’sådan har vi altid gjort,’ og det har jeg det rigtig fint med,” siger Per Møller Christensen.

Han har fået fornyet sin fængselsbetjentenergi med genåbningen, og det tilskriver han den høje grad af medindflydelse, han og kollegaerne har fået i processen.

”Det har været utroligt givende og spændende at være med til. Jeg har aldrig prøvet at få så stort råderum før. Jeg er helt holdt op med at tænke på min udløbsdato, og det er rart,” siger han.

Helle Vestergaard er enig: ”Vi har fået meget ansvar og anerkendelse. Vi har ligget vandrette, men det har været det hele værd.”

Også prøvebetjenten Lars Krogsgaard er landet godt i sit nye job. Han var tidligere i Kragskovhede.

”Den store forskel er, at jeg er den eneste prøvebetjent her. I Kragskovhede er der 70 procent. Her går jeg sammen med rutinerede betjente,” siger han.

Stadig løse ender
Selvom stemningen er god i det gamle fængsel, er der stadig små og store løse ender.

”Vi træffer nye beslutninger hver dag, og vi arbejder rigtig godt sammen i personalegruppen om at få tingene til at glide og bliver bakket godt op af ledelsen. Nu mangler vi bare, at områdekontoret opdager, at vi er ude af dvalen og giver os vores eget teamsite på intranettet og sørger for, at vi kan tilgå de systemer, vi skal for at holde driften kørende. Det glæder vi os til,” siger Per Møller Christensen.

Ophavsret:Fængselsforbundet